Las bibliotecas públicas ante la inclusión digitaldesafíos para una ciudadanía más igualitaria
-
1
Universidad de Murcia
info
ISSN: 1989-872X
Año de publicación: 2019
Volumen: 10
Número: 1
Páginas: 41-54
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication
Resumen
Public libraries provide access to technology and digital competence, since training in the critical, reflective and purposive use of information is a compensatory factor for digital exclusion. This study seeks to analyse this training’s potential and limitations when designing and applying these services. The methodology is based on qualitative techniques such as interviews and discussion groups. Interviews were performed with ten reputedly expert librarians, using a questionnaire with nine questions about digital literacy services and the role that public libraries should play for digital inclusion. The views of public librarians from the Region of Murcia (Spain) were obtained through three discussion groups, selected according to the population size of the cities where their libraries are located. In addition to this, structured guidelines in accordance with topics on information literacy services, human and material resources, librarians’ training necessities or typology of users were followed. It emerges that librarians are highly committed to their function in digital literacy services and digital inclusion. However, this is restricted by the human and material resources at their disposal, and by the specific needs and demands associated with different types of users. The analysis concludes with some proposals for managing these services including collaboration strategies within private entities or public local departments.
Referencias bibliográficas
- [1] Ayuntamiento de Huesca (2016). Proyecto Inclusión digital 2016-2017. Disponible en https://goo.gl/eKXEVH
- [2] Barría-González, G. S. (2012). Principales factores asociados al estrés laboral de los bibliotecólogos en Chile. Serie Bibliotecología y Gestión de Información, 77. Disponible en https://goo.gl/zggzc5
- [3] Blanco-Pardo, I. (2016). “Dar la caña en lugar del pez”. Las BMC, lugares para adquirir habilidades y reforzar capacidades. En IX Jornadas profesionales de la Red de Bibliotecas del Instituto Cervantes. Madrid. Disponible en https://goo.gl/H4YsHu
- [4] Caridad-Sebastián, M.; García-López, F.; Martínez-Cardama, S. & Morales-García, A. M. (2018). Bibliotecas y empoderamiento: servicios innovadores en un entorno de crisis. Revista española de Documentación Científica, 41(2), 1-14. https://doi.org/10.3989/redc.2018.2.1486
- [5] Consejo de Cooperación Bibliotecaria (2017) Grupo de Trabajo Función Social de la Biblioteca. Decálogo Biblioteca social. España. Disponible en https://goo.gl/8ABdMg
- [6] Gómez-Hernández, J. A. (2016). Las bibliotecas. En J. A. Millán (Ed.), La Lectura en España. Informe 2017 (pp. 67-77). Madrid: Federación de Gremios de Editores. Disponible en https://goo.gl/RMzG7Z
- [7] Gómez-Hernández, J. A.; Hernández-Pedreño, M. & Romero-Sánchez, E. (2017). Social and digital empowerment of vulnerable library users of the Murcia Regional Library, Spain. El Profesional de la Informacion, 26(1), 20-32. https://doi.org/10.3145/epi.2017.ene.03
- [8] Gómez-Hernández, J. A. y Licea, J. (2005). El compromiso de las bibliotecas con el aprendizaje permanente. La alfabetización informacional. En J. Gimeno y P. López-López (Eds.), Información, conocimiento y bibliotecas en el marco de la globalización neoliberal (pp. 145-180). Gijón: Ediciones Trea.
- [9] González Fernández-Villavicencio, N. (2012). Alfabetización para una cultura social, digital, mediática y en red. Revista española de Documentación Científica, 35, 17-45. https://doi.org/10.3989/redc.2012.mono.976
- [10] Grupo de Trabajo Banco de Recursos ALFIN/AMI (2018). Informe 2018. Madrid. Disponible en https://goo.gl/9BbTAi
- [11] Grupo de Trabajo sobre los Servicios de las Bibliotecas Públicas (2002). Pautas sobre los servicios de las bibliotecas públicas. Disponible en https://goo.gl/Ed6fsF
- [12] Grupo de Trabajo sobre Perfiles Profesionales (2013). Perfiles profesionales del Sistema Bibliotecario Español: fichas de caracterización. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Subdirección General de Documentación y Publicaciones. Disponible en https://goo.gl/ExCHXB
- [13] IFLA (2018). Visión Global: 10 reflexiones destacadas y oportunidades. Disponible en https://goo.gl/6iDj4r
- [14] Íñiguez-Berrozpe, T.; Valero-Errazu, D. & Elboj-Saso, C. (2018). Hacia una Sociedad de la Información inclusiva. Competencia tecnológica y habilidades relacionadas con las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) de los adultos maduros. Revista Mediterránea de Comunicación, 9(2), 25-40. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2018.9.2.9
- [15] Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado (2017). Marco Común de Competencia digital docente. Octubre 2017. Madrid.
- [16] Lison, B.; Reip, N.; Huysmans, F. & Mount, D. (2016). Research for CULT Committee: Public Libraries. Their New Role. Luxemburgo: Policy Department for Structural and Cohesion Policies. Disponible en https://goo.gl/cRb94y
- [17] Merlo-Vega, J. A.; Gómez-Hernández, J.-A. & Hernández-Sánchez, H. (2011). Estudio FESABID sobre los profesionales de la información: prospectiva de una profesión en constante evolución. Madrid: FESABID. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.2489.6080
- [18] Mersand, S.; Gasco-Hernandez, M.; Zhao, X. et al. (2018). The Role of Public Libraries in Engaging Citizens in Smart, Inclusive and Connected Communities – a Current Practices Report. New York. Disponible en https://goo.gl/Qbw78q
- [19] Ministerio de Educación Cultura y Deporte (2018). Bibliotecas públicas españolas en cifras. 2016. Disponible en https://goo.gl/cp5cpk
- [20] UNESCO (1994). Manifiesto de la UNESCO sobre la biblioteca pública. Paris: UNESCO. Disponible en https://goo.gl/R6pCKT
- [21] Vives Gracia, J. (2009). Acciones para el impulso de la formación digital a través de las bibliotecas en Cataluña. Educación y Biblioteca, 21(172), 85-91. Disponible en https://goo.gl/3SUJr1