Alfabetizar en tecnologías sociales para la vida diaria y el empoderamiento

  1. Tomás Saorín
  2. José-Antonio Gómez-Hernández
Revue:
Anuario ThinkEPI

ISSN: 1886-6344

Année de publication: 2014

Volumen: 8

Volumen: 1

Pages: 342-348

Type: Article

D'autres publications dans: Anuario ThinkEPI

Résumé

Numerous social-oriented collaborative technologies, called social technologies, are presented within the framework of digital literacy. They have an impact in the empowerment and self-organization of individuals and groups as they set their own goals and increase their influence in public opinion. These digital platforms also help to obtain practical outcomes by new forms of interchange

Références bibliographiques

  • Area-Moreira, Manuel (2013). “La alfabetización en la sociedad digital”. En: Area-Moreira, Manuel; Gutiérrez-Martín, Alfonso; Vidal-Fernández, Fernando. Alfabetización digital y competencias informacionales. Fundación Telefónica, p. 3-42. http://www.fundacion.telefonica.com/es/arte_cultura/ publicaciones/detalle/161
  • Bron, Maximiliano (comp.) (2013). Herramientas digitales para ONG. Universidad Nacional de La Rioja, Argentina. http://libro-e.unlar.edu.ar/HDparaONG.pdf
  • De-Vicente, José-Luis (2013). “Por qué necesitamos laboratorios ciudadanos (una bienvenida al Nuevo Medialab-Prado)”. El cultural, 22 abril. h t t p : / / w w w. e l c u l t u r a l . e s / b l o g s / o n d a s d e choque/2013/04/por-que-necesitamos-laboratoriosciudadanos-una-bienvenida-al-nuevo-medialab-prado
  • Estalella, Adolfo; Rocha, Jara; Lafuente, Antonio (2013). “Laboratorios de procomún: experimentación, recursividad y activismo”. Teknokultura, v. 10, n. 1, pp. 21-48. http://teknokultura.net/index.php/tk/article/view/121
  • Ferrari, Anusca (2013). DIGCOMP: a framework for developing and understanding digital competence in Europe. European Commission. Joint Research Centre. Institute for Prospective Technological Studies (Report EUR 26035 EN). http://ipts.jrc.ec.europa.eu/publications/pub.cfm?id=6359
  • Freire, Juan (2011). “Tecnologías sociales y ecosistemas de aprendizaje”. En Conferencia TEDxUIMP. http://www.youtube.com/watch?v=w7QOERmeG9s
  • Gómez-Hernández, José-Antonio; Saorín, Tomás (2011). “Wikipedias y biblioteca pública. Participar en la información local digital a través de localpedias”. Anuario ThinkEPI, v. 5, pp. 78-84.
  • González-Fernández-Villavicencio, Nieves (2011). Plan Alba de contenidos digitales locales. Propuesta de creación y desarrollo. http://eprints.rclis.org/17547
  • Gutiérrez-Rubí, Antoni; Freire, Juan (2014). Manifiesto Crowd: la empresa y la inteligencia de las multitudes. Laboratorio de Tendencias. http://manifiestocrowd.com
  • Innerarity, Daniel; Champeau, Serge (2012). Internet y el futuro de la democracia. Paidós. ISBN: 978 84 493 2740 7
  • Parlamento Europeo (2006). Recomendación del Parlamento Europeo y del Consejo de Europa sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente (2006/962/CE). http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri= OJ:L:2006:394:0010:0018:ES:PDF
  • Pimienta, Daniel (2008). “Brecha digital, brecha social y brecha paradigmática. Concepto y dimensiones”. En: Gómez-Hernández, José-Antonio; Calderón-Rehecho, Antonio; Magán-Wals, José Antonio (coords.). Brecha digital y nuevas alfabetizaciones. El papel de las bibliotecas. Biblioteca de la Universidad Complutense de Madrid. http://eprints.ucm.es/8224
  • Reig-Hernández, Dolors (2012). Socionomía. Barcelona: Deusto Planeta.
  • Rendueles, César (2013). Sociofobia. El cambio político en la era de la utopía digital. Madrid: Capitán Swing.
  • Resnick, Brian (2014). “The library of the future is here”. The Atlantic cities, 24 enero. http://www.theatlanticcities.com/design/2014/01/ library-future-here/8193
  • Rodríguez-Blanco, Elena; Carreras, Ignasi; Sureda, Maria (2012). Innovar para el cambio social: de la idea a la acción. ESADE. ISBN: 978 84 88971 63 0 http://goo.gl/xMEHzW
  • Rojas P., Alexis del Carmen (2012). “La formación de los ciudadanos para el empoderamiento de la acción social”. Educere, v. 16, n. 55, pp. 385-394.
  • San-José-Montano, Blanca (2013). “Los cibervoluntarios, el empoderamiento y las bibliotecas”. CLIP, Boletín de Sedic, n. 67. http://www.sedic.es/p_boletinclip67_sehablade.asp
  • Shirky, Clay (2010). Cognitive surplus: creativity and generosity in a connected age. Penguin Press. ISBN: 978 1594202537
  • Weigend, Andreas; Dias, G.; Chow, A. (2012). “Tecnologías sociales. El poder de las conversaciones en red. Fundación para la innovación Bankinter” (Capítulo 3: “El lado social de la tecnología: una biografía que se reescribe día a día”, p. 20-34; Capítulo 4: “La revolución silenciosa: nuevos movimientos sociales en la Red”, p. 35-56). http://goo.gl/hY166V