Evaluación de trabajo en aula sobre la competencia interculturalen un programa de formación de docentes

  1. Yenny Lisbeth Mora Acosta 1
  2. Andrés Escarbajal de Haro 2
  3. Andrés Escarbajal Frutos 2
  1. 1 Universidad El Bosque
    info

    Universidad El Bosque

    Bogotá, Colombia

    ROR https://ror.org/04m9gzq43

  2. 2 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Revista Iberoamericana de Educación

ISSN: 1681-5653 1022-6508

Year of publication: 2018

Issue Title: Calidad de la formación docente: propuestas evaluativas innovadoras

Volume: 77

Issue: 2

Pages: 77-94

Type: Article

DOI: 10.35362/RIE7723088 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Iberoamericana de Educación

Sustainable development goals

Abstract

This article provides an overview about the opinions of two groups of students from a BA program in languages at a private university in Bogotá (Colombia) about some activities carried out with them in order to develop their intercultural competence. To get these ideas, some discussion groups were done and the responses from both groups were checked to evaluate the effectiveness of these workshops. This article presents the details that the data analysis provided. Among the results, it can be highlighted the importance students gave to food as a means to learn about a culture. As a conclusion, it can be said that the activities had a positive impact on the participants since the expectation is to carry on with them

Bibliographic References

  • Aguaded, E., de la Rubia, P., Gonzalez, E., y Beas, M. (2012). Análisis de las Competencias Interculturales en la Formación del profesorado. Revista Electrónica de Investigación y docencia (REID), Número Monográfico, octubre, 156-171.
  • Aguado, T. (2003). Pedagogía Intercultural. Madrid: McGraw-Hill.
  • Aguirre, R. (4 de noviembre de 2017). Minga Indígena: las mismas peticiones ante el Gobierno. El Colombiano. Recuperado de http://www.elcolombiano.com/colombia/mingaindigena-las-mismas-peticiones-ante-el-gobierno-BF7632773
  • Alonso, I, y Fernández, M. (2013). Enseñar la competencia intercultural. En Y. Ruiz de Zarobe and M. L. Ruiz de Zarobe (Eds.), Enseñar hoy una lengua extranjera (pp.182220). London: Portal Education, Editors.
  • Byram, M. (1997). Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence. Clevedon: Multilingual Matters Ltd.
  • CEPAL (2014). Los pueblos indígenas en América Latina (Síntesis). Santiago, Chile: Naciones Unidas.
  • Cifuentes, L. M. (2014). Educación intercultural y democracia participativa en el ámbito educativo. Recuperado de http://www.aulaintercultural.org
  • Creswell, J. (2012). Educational research: Planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. (4th ed.). Boston: Pearson.
  • DANE (2007). Colombia una nación multicultural, Su diversidad étnica. Recuperado de: https://goo.gl/gvjLFy
  • Escarbajal Frutos, A. (2010). Interculturalidad, Mediación y Trabajo colaborativo. Madrid: Narcea.
  • Hernández, E. y Valdez, S. (2010). El papel del profesor en el desarrollo de la competencia intercultural. Algunas propuestas didácticas. Decires, Revista del Centro de Enseñanza para Extranjeros, 12(14), 91-115.
  • Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. México: Mc Graw Hill.
  • Instituto Cervantes (2002). Marco de referencia europeo para el aprendizaje, la enseñanza y la evaluación de lenguas. Madrid: Instituto Cervantes
  • Ministerio de Educación (MEN) (s.f.a). Ley General de Educación. Recuperado de http:// www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
  • Ministerio de Educación de Colombia (MEN) (s.f.b). Normatividad básica para la Etnoeducación. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-85384.html
  • Olaya, A. y Gómez, L. (2013). Exploring EFL Pre-Service Teachers’ Experiences with Cultural Content and Intercultural Communicative Competence at Three Colombian Universities. PROFILE, 15(2), 49-67.
  • ONIC, CRIC, IESALCUNESCO (2004). Educación Superior Indígena en Colombia. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001399/139947s.pdf
  • Paricio, M. (2014). Competencia intercultural en la enseñanza de lenguas extranjeras. Porta Linguarum, 2, 216-226.
  • Porto, L. y Ruiz, J. (2014). Los Grupos de discusión. En K. Sáenz y G.Tamez (Eds.), Métodos y Técnicas Cualitativas y Cuantitativas Aplicables a la Investigación en Ciencias Sociales (pp.253-273). México: Tirant Humanidades.
  • Ramos, B. (2013). Towards the Development of Intercultural Competence Skills: A Pedagogical Experience with Pre-Service Teachers. HOW (20), 206-225.
  • Salgado, A. (2007). Investigación cualitativa: diseños, evaluación del rigor metodológico y retos. Liberabit. Revista de Psicología, 13, 71-78.
  • Varón, M. (2014). Consumo cultural, inglés y globalización. Ibagué: Universidad del Tolima. 
  • Velasco M., H. (2013). Hablar y pensar, tareas culturales: temas antropología lingüística y antropología cognitiva. Madrid: UNED.