Estudio comparativo de los enfoques de aprendizaje de los estudiantes de los Grados en Pedagogía y Educación Primaria
- Ana Belén Mirete Ruiz 1
- Raquel Pérez Rubio 1
- Javier Jerónimo. Maquilón Sánchez 1
-
1
Universidad de Murcia
info
ISSN: 1989-466X, 1699-2105
Year of publication: 2018
Issue Title: Desarrollo y evolución de competencias históricas en educación obligatoria, propuestas internacionales
Volume: 36
Issue: 1
Pages: 173-194
Type: Article
More publications in: Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación
Abstract
The European Higher Education Area allowed the introduction of significant changes in universities at the structural, academic, organizational and management levels, although for the students those changes were materialised in changes related to their learning processes and in the ways of dealing with the demands asked by the institution and professors. Once the Horizon 2010 has passed and focusing on the Horizon 2020, while still being in the middle of the process of renovating the certification of bachelor and master titles, the necessity of reflecting on the results obtained after the whole reform comes in order to prove if those results are the ones expected or new reforms should be undertaken. From this perspective, an investigation that analysed the profile and learning approaches of 416 students of the bachelors of Primary Education and Pedagogy during three academic years is presented. The design followed in this investigation is a non-experimental quantitative study carried out through a survey. The Study Process Questionnaire-2 Factors (SPQ) in its revised and Spanish version (R-CPE2F) has been used for the data collection. The results were analysed with the statistic package SPSS in its 23rd version. The results showed that the predominant learning approach is the deep approach and that its percentage of use increases with the courses. These results are related to the quality of learning and the academic performance, both being, a priori, adequate
Bibliographic References
- Abalde, E., Barca, A., Muñoz, J. M., y Ferrando, M. (2009). Rendimiento académico y enfoques de aprendizaje: una aproximación a la realidad de la enseñanza superior brasileña en la región norte. Revista de Investigación Educativa, 27(2), 303-319.
- Biggs, J.B. (1989). Approaches to the enhancement of tertiary teaching. Higher Education Research and Development, 8(1), 7-25.
- Biggs, J.B. (1991). Approaches to learning in secondary and tertiary students in Hong Kong: Some comparative studies. Educational Research Journal, 6, 27-39.
- Biggs, J. B., Kember, D. y Leung, D. Y. P. (2001). The revised two-factor Study Process Questionnaire: R-SPQ-2F. British Journal of Educational Psychology, 71, 133-149.
- Buendía, L. y Olmedo, E. M. (2002). El género: ¿Constructo mediador en los enfoques de aprendizaje universitario?. Revista de Investigación Educativa, 20(2), 511-524.
- Buendía, L. y Olmedo, E. M. (2003). Estudio transcultural de los enfoques de aprendizaje en Educación Superior. Revista de Investigación Educativa, 21(2), 371-386.
- Calero, J., Choi, A. y Waisgrais, S. (2009). Determinantes del riesgo de fracaso escolar en España: una aproximación a través de un análisis logístico multinivel aplicado a PISA-2006. Revista de Educación, Número Extraordinario 2010, 225-256.
- Campillo, S. (2005). Análisis del fracaso escolar en Beniel. Murcia: Azarbe.
- Corominas, E., Tesouro, M. y Teixidó, J. (2006). Vinculación de los enfoques de aprendizaje con los intereses profesionales y los rasgos de personalidad. Aportaciones a la innovación del proceso de enseñanza y aprendizaje en la Educación Superior. Revista de Investigación Educativa, 24(2), 443-473.
- De Natale, M. (1990). Rendimiento escolar. Diccionario de Ciencias de la educación. Argentina: Troquel.
- Entwistle, N. J. y Tait, H. (1990). Approaches to learning, evaluations of teaching and preferences for contrasting academic environments. Higher Education, 19(2), 169-194.
- Kember, D. (2000). Misconceptions about the learning approaches, motivation and study practices of Asian students. Higher Education, 40, 99-121.
- Gargallo, B., Garfella, P. R. y Pérez, C. (2006). Enfoques de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Bordón, 58(3), 327-343.
- González, J. L., Del Rincón, B. y Del Rincón, D.A. (2011). Estructura latente y consistencia interna del R-SPQ-2F: Reinterpretando los enfoques de aprendizaje en el EEES. Revista de Investigación Educativa, 29(2), 277-293.
- Hernández, F. y Maquilón, J. J. (2010). Introducción a los diseños de investigación educativa. En S. Nieto (Ed.). Principios, métodos y técnicas esenciales para la investigación educativa. (pp.109-126). Madrid: Dykinson.
- Hernández, F., García, M. P., Martínez, P., Hervás, R. y Maquilón, J.J. (2002). Consistencia entre motivos y estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios. Revista de Investigación Educativa, 20(2), 487-510.
- Hernández, F., García, M. P. y Maquilón, J. J. (2004). Análisis del cuestionario de procesos de estudio-2 factores de Biggs en estudiantes universitarios españoles. Revista Fuentes, 6, 96-114.
- Kember, D., Biggs, J. y Leung, D. Y. P. (2004). Examining the multidimensionality of approaches to learning through the development of a revised version of the Learning Process Questionnaire. British Journal of Educational Psychology, 74, 261-280.
- Marton, F. y Säljö, R. (1976). Learning process and strategies. British Journal of Educational Psychology, 46, pp. 115-127.
- Maslow, A. H. (1943). A theory of human motivation. New york: Pshychological Review.
- Maquilón, J. (2001). Los enfoques de aprendizaje en estudiantes de Pedagogía. (Tesis de Licenciatura). Murcia: Universidad de Murcia.
- Maquilón, J. J. y Hernández, F. (2011). Identificación de las características del aprendizaje de los estudiantes de Educación Primaria con el cuestionario CEAPS. Anales de psicología, 27(1), 126-134.
- Maquilón, J. J., Mirete, A., García, F., y Hernández, F. (2013). Valoración de las TIC por los estudiantes universitarios y su relación con los enfoques de aprendizaje. Revista de Investigación Educativa, 31(2), 537-554.
- Maquilón, J. J., Sánchez, M. y Cuesta, J. D. (2016). Enseñar y aprender en las aulas de Educación Primaria. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(2), 144-155. Recuperado de http://redie.uabc.mx/redie/article/view/955
- Mirete, A. B. (2014). TIC y enfoques de enseñanza y aprendizaje en Educación Superior. (Tesis Doctoral). Murcia: Universidad de Murcia.
- Mena, L., Fernández-Enguita, M., Riviére, J. (2010). Desenganchados de la educación: procesos, experiencias, motivaciones y estrategias del abandono y del fracaso escolar. Revista de Educación. Número extraordinario, 119-145.
- Monroy, F. (2013). Enfoques de Enseñanza y de Aprendizaje de los estudiantes del Máster Universitario en Formación del Profesorado de Educación Secundaria. (Tesis Doctoral). Murcia: Universidad de Murcia.
- Muñoz, A. (2010). Identificación de los enfoques de aprendizaje empleados por los estudiantes de los Ciclos de Formación Profesional: Grado Medio vs Superior. Trabajo Fin de Máster. Universidad de Murcia.
- Olmedo, E. M. (2013). Enfoques de aprendizaje de los estudiantes y metodología docente: Evolución hacia el nuevo sistema de formación e interacción propuesta en el EEES. Revista de Investigación Educativa, 31(2), 411-429.
- Prosser, M. y Trigwell, K. (2006). Confirmatory factor analysis of the Approaches to Teaching Inventory. British Journal of Education Psychology, 76, 405-419.
- Ramsden, P. (1979). Student learning and perceptions of the academic environment. Higher Education, 8, 411-427.
- Ramsden, P. (1988). Improving learning; New perspectives. London: Kogan Page.
- Recio, M.A. y Cabero, J. (2005). Enfoques de aprendizaje, rendimiento académico y satisfacción de los estudiantes en formación en entornos virtuales. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 25, 93-115.
- Torre, J.C. (2007). Una triple alianza para un aprendizaje universitario de calidad. Madrid: Universidad Pontificia Comillas.
- Trigwell, K., Ellis, R.A. y Feifei, H. (2011). Relations between students’ approaches to learning, experienced emotions and outcomes of learning. Studies in Higher Education, 1-14.