Efectos de una intervención para la mejora de las fortalezas psicológicas en educación infantil, valorados a través del test del dibujo de la familia

  1. Piñero Ruiz, Eugenia 1
  2. Arense González, Julián 1
  3. Moñino García, Miriam 1
  4. López Martínez, Olivia 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
EJIHPE: European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education

ISSN: 2174-8144 2254-9625

Year of publication: 2017

Volume: 7

Issue: 2

Pages: 123-134

Type: Article

DOI: 10.30552/EJIHPE.V7I2.201 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: EJIHPE: European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education

Abstract

Positive psychology aims to improve the quality of life and prevent the occurrence of mental disorders and pathologies. Focus of interest is prevention and thus avoid traditional and exclusive concern for repairing the negative aspects of life. It looks for the construction of positive qualities (Seligman and Csikszentmihalyi, 2000), in base of the positive psychological features we all have. The objective of this study is to improve the psychological strengths in early childhood education trought the use of activities. Sample is composed by 52 preschool students at 2nd cycle of Pre- primary Education in Caravaca de la Cruz, northwest of M urcia (Spain). Strengths and psychological virtues were evaluated though the use of the Family Drawing Test (Corman, 1967), to assess if there were differences or improvements after the intervention.

Bibliographic References

  • Citas Aritzeta, A., Balluerka, N., Gorostiaga, A., Alonso-Arbiol, I., Haranburu, M., y Gartzia, L. (2016). Classroom emotional intelligence and its relationship with school performance. European Journal of Education and Psychology, 9(1), 1-8.
  • Corman, L. (1967). El test del dibujo de la familia. Buenos Aires: Kapelusz.
  • Ellis, A. (2000). Usted puede ser feliz. Barcelona: Paidós.
  • Giménez, M. (2010). La medida de las fortalezas psicológicas en adolescentes (VIA-youth): Relación con clima familiar psicopatología y bienestar psicológico. Tesis Doctoral: Universidad Complutense de Madrid.
  • Giménez, M., Vázquez, C., y Hervás, G. (2010). El análisis de las fortalezas psicológicas en la adolescencia: Más allá de los modelos de vulnerabilidad. Psychology, Society, & Education, 2(2), 83-100.
  • Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. (BOE núm. 106 de 4 de mayo de 2006).
  • López, O., y Sevilla, A. (2010). Propuesta de un nuevo modelo para estimular el sentido del humor y la creatividad en educación. I Congreso Internacional Virtual de Formación del Profesorado CIFOP. Universidad de Murcia, España.
  • Linley, P., Maltby, J., Wood, A., Joseph, S., Harrington, S., Peterson, C., Park, N., y Seligman, M. (2007). Character strengths in the United Kingdom: The VIA Inventory of Strengths. Personality and Individual Differences, 43, 341-351.
  • Maalouf, A. (2009). El desajuste del mundo. Barcelona: Círculo de Lectores.
  • Maier, S., y Seligman, M. (1976). Learned helplessness: theory and evidence. Journal of experimental Psychology: General, 105, 3-46.
  • Méndez, M.N.C., y Martínez, O.L. (2014). Psicología Positiva: un camino hacia la práctica educativa en el aula de Educación Infantil. Experiencias de innovación y formación en educación, 131.
  • Moreno, B., y Gálvez, M. (2010). La Psicología positiva va a la escuela. Típica Boletín Electrónico de Salud Escolar, 1,6.
  • Overmier, J., y Seligman, M. (1967). Effect of inescapable shock upon subsequent escape and avoidance responding. Journal of Comparative and Phisiological Psychology, 64, 28-33.
  • Park, N., y Peterson, C. (2006a). Character strengths and happiness among young children: Content analysis of parental descriptions. Journal of Happiness Studies, 7, 323-341.
  • Peterson, C., y Seligman, M. (2004). Character Strengths and Virtues A Handbok and Classification. Washington, D.C.: APA Press and Oxford University Press.
  • Ramírez-Fernández, E., Ortega-Martínez, A.R., y Martos-Montes, R. (2015). Las fortalezas en personas mayores como factor que aumenta el bienestar. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 5(2), 187-195.
  • Salanova Soria, M., y Llorens Gumbau, S. (2016). Hacia una psicología positiva aplicada. Papeles del Psicólogo, septiembre, 161-164.
  • Seligman, M. (1975). Helplessness on depression, development and death. San Francisco: W.H. Freeman.
  • Seligman, M. (1999). The presidents address. APA. 1998. Annual Report. American Psychologist, 54, 559-562.
  • Seligman, M. (2002). La auténtica felicidad. Barcelona: Vergara.
  • Vázquez, C., y Hervás, G. (2008). Psicologia Positiva Aplicada. Bilbao: Desclee de Brouwer.
  • Vázquez, C., y Hervás, G. (2009) (Eds.). La ciencia del bienestar: Fundamentos de una Psicología Positiva. Madrid: Alianza Editorial.
  • Vopel, K. (2006). Psicología Positiva en Primaria. Madrid: Editorial CCS.
  • Seligman, M. y Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive Psychology: an introduction. American Psychologist, 55, 5-14.