Algunos datos sobre la visión de los niños y de las niñas sobre las ciencias y del trabajo científico
-
1
Universidad de Murcia
info
ISSN: 2603-851X
Datum der Publikation: 2018
Nummer: 1
Seiten: 18-31
Art: Artikel
Andere Publikationen in: iQual: revista de género e igualdad
Zusammenfassung
Abstract One of the main problems in the field of equality and its contribution to current social development comes from the contrast between the relevance for the advancement and the socioeconomic growth of the professions of high scientific and technological qualification versus the low female presence in these studies. The present work explores the evolution from Primary to Secondary of attitudes and pro-scientific perceptions between boys and girls. We have explored knowledge about science and its contributions, the global perception of sciences, scientists and their work and, finally, the assessment of the positive and negative effects of science. The boys seem to have a more adequate knowledge of what they are products of the Sciences, they value more positively their contributions. The girls show a tendency to doubt the utility and effect of the sciences on the future of society. Boys tend to consider the scientific profession as men’s profession. The girls consider important the enthusiasm to be a scientist, however, they report feeling little excited by science. Keywords Scientific vocation, gender, perception of science, scientific education, perception of scientists, attitudes toward science
Bibliographische Referenzen
- Acevedo, J.A. (2005). Proyecto ROSE: Relevancia de la Educación Científica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 2 (3), 440-447.
- Barmby, P., Kind, P.M. y Jones, K. (2008). Examining changing attitudes in Secondary School Science. Internacional Journal of Science Education, 30(8), 1075-1093.
- European Comisión (2004). Europe needs more scientifics. Luxembourg: Office for Oficial Publications of European Communities.
- FECYT (2004). Encuesta de Percepción Social de la Ciencia. Madrid.
- FECYT (2006). Encuesta de Percepción Social de la Ciencia. Madrid.
- FECYT (2009). Encuesta de Percepción Social de la Ciencia. Madrid.
- Fernández, I., Gil, D., Carrascosa, J. y Cachapuz, A. (2002). Visiones deformadas de la ciencia transmitidas por la enseñanza. Enseñanza de las Ciencias, 20(3), 477-488.
- George, R. (2006). A cross-domain análisis of change in students’ attitudes toward science and attitudes about the utility of science. Internacional Journal of Science Education, 28(6), 571-589.
- Gibson, H. L. y Chase C. (2002). Longitudinal impact of an inquiry-based Science Program on Middle School students’ attitudes toward Science. Science Education, 86(5), 693-705.
- Gil, J. (2012). Actitudes del alumnado español hacia las ciencias en la evaluación PISA 2006. Enseñanza de las Ciencias, 30 (2), pp. 131-152.
- Jenkins, E.W. y Pell R.G. (2006). The relevance of Science Education Project (ROSE) in England: a summary of findings. Leeds: University of Leeds.
- Kind, P., Jones, K. y Barmby, P. (2007). Developing attitudes toward science measures. Internacional Journal of Science Education, 29(7), 871-893.
- Lindahl, B. (2005). A Longitudinal study about attitudes to science. Comunicación presentada en 4th ESERA Conference. Barcelona.
- Marbá-Tallada, A. y Márquez, C. (2010). ¿Qué opinan los estudiantes de las clases de Ciencias? Un estudio trasversal de sexto de Primaria a Cuarto de la ESO. Enseñanza de las Ciencias, 28(1), 19-30.
- Murphy, C. y Beggs, J. (2003). Children perceptions of school science. School Science Review, 84(308), 109-116.
- Osborne, J., Simon, S. y Collins, S. (2003). Attitudes toward science: a review of the literature and its implications. Internacional Journal of Science Education, 23(5), 448-467.
- Pell, T. y Jarvis, T. (2001). Developing attitude to science scales for use with children of ages from five to eleven years. International Journal of Science Education, 23(8), 847- 862.
- Peréz, A. (2013). Actitudes hacia la Ciencia en Primaria y Secundaria. Tesis doctoral. Universidad de Murcia.
- Pérez, A. y Pro, A. (2005). Evaluación nacional de actitudes y valores hacia la ciencia en entornos educativos. Madrid: FECYT.
- Pérez, A. y Pro, A. (2013). Estudio demoscópico de lo que sienten y piensan los niños y adolescentes sobre la enseñanza formal de las ciencias. En V. Mellado y otros: Las emociones en la enseñanza y el aprendizaje de las Ciencias y de las Matemáticas. Volumen II. (pp. 495-520. Badajoz: Grupo de Investigación DEPROFE.
- Pro, A. (2002). ¿Qué procedimientos y actitudes debemos enseñar según los programas de ciencias? Alambique, 33, 37-48.
- Pro, A. (2012). Los ciudadanos necesitan conocimientos de ciencias para dar respuestas a los problemas de su contexto. En E. Pedrinaci: 11 ideas clave: El desarrollo de la competencia científica (pp.83-104). Barcelona: Graó.
- Pro, A. y Pérez, A. (2014). Actitudes de los alumnos de Primaria y Secundaria ante la visión dicotómica de la Ciencia. Enseñanza de las Ciencias. 32(3), 111-132.
- Pro, A.; Pérez, A. y Tárraga, P. (2009). ¿Científico? Sí, pero… Opinión de los escolares españoles sobre los científicos y su trabajo. Enseñanza de las Ciencias, Número Extra VIII Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias, 3649-3656
- Rodríguez, A.; Seoane,J. (1989). Creencias, Actitudes y Valores. En J. Mayor y J.L. Pinillos: Tratado de Psicología General (Vol. 7). Madrid: Alhambra.
- Sjøberg, S. y Schreiner, C. (2005). Perceptions and images of science and science education. Some results from the ROSE Project in 32 countries. Comunicación presentada en 4th ESERA Conference. Barcelona.
- Vázquez, A. y Manassero, M.A. (2005). La ciencia escolar vista por los estudiantes. Bordón, 57(5), 717-735.
- Vázquez, A. y Manassero, M. A. (2007a). En defensa de las actitudes y emociones en la educación científica (I): evidencias y argumentos generales. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 4(2), 247-271.
- Vázquez, A. y Manassero, M. A. (2007b). En defensa de las actitudes y emociones en la educación científica (II): evidencias empíricas derivadas de la investigación. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 4(3), 417-441.
- Vázquez, A. y Manassero, M.A. (2008). Las actitudes y la elección de ciencias en la educación obligatoria. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 5(3) pp.274-292.
- Vázquez, A. y Manassero, M.A. (2009). La relevancia de la educación científica: actitudes y valores de los estudiantes relacionados con la Ciencia y la Tecnología. Enseñanza de las Ciencias, 27(1), 33-48.