“Yo soy el límite”. Identidad y disfunción del lenguaje en Amras, de Thomas Bernhard
ISSN: 1133-0406
Year of publication: 2017
Issue: 25
Pages: 79-91
Type: Article
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Abstract
This paper presents a critical study of the novel Amras (1964), by the Austrian writer Thomas Bernhard, relating to two pillars of the contemporary creation and thought: the problem of identity and the problem of language. From a tragic and original perspective, this novel introduces the reader to a possible –or impossible– dialogue between configuration mechanisms of the contemporary subject and verbal language as characteristically human faculty of communication and expression. Taking this into account, from a solid theoretical foundation we have made a concrete analysis of the various textual levels of Amras, seeking to emphasize the importance that this work assumes in relation to contemporary aesthetics
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En Europa, a diferencia de lo que ocurre al otro lado del Atlántico, tras la I y la II Guerra Mundial no solo se tiene que reconstruir la imagen del ser, sino el ser mismo. Ahora bien, ¿merece la pena “re-construir” ese ser? No olvidemos que es en Europa donde tienen lugar los campos de concentración y de exterminio nazis, así como la total aniquilación de ciudades y pueblos, que provocarán en las conciencias continentales un replanteamiento del dolor y de la culpa. En literatura, este fenómeno tendrá su manifestación en las distintas metáforas de la enfermedad que pueblan la historia de la literatura del siglo XX: Der Tod in Venedig (1912) o Der Zauberberg (1924), de Thomas Mann; Voyage au bout de la nuit (1932), de Lous-Ferdinand Céline; prácticamente toda la obra de Franz Kafka, la escritura determinante de Maurice Blanchot, y, por supuesto, la de Samuel Beckett, son quizá los ejemplos más célebres, aunque no los únicos3.Funders
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