Opinión de los entrenadores de baloncesto sobre los sistemas de juego en las distintas categorías en etapas de formaciónOpinion of basketball coaches on stage systems training game

  1. Ortega, E. 1
  2. Salado, J. 1
  3. Sainz de Baranda Andújar, P. 2
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

  2. 2 Universidad de Castilla-La Mancha
    info

    Universidad de Castilla-La Mancha

    Ciudad Real, España

    ROR https://ror.org/05r78ng12

Zeitschrift:
Kronos: revista universitaria de la actividad física y el deporte

ISSN: 1579-5225

Datum der Publikation: 2012

Ausgabe: 11

Nummer: 2

Seiten: 45-53

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Kronos: revista universitaria de la actividad física y el deporte

Zusammenfassung

The aim of this study was to analyze the opinion of the coaches on the use, and the selection criteria and processing systems basketball game in formative stages. We designed and validated questionnaire Game Systems (Salado, 2010). The questionnaire was administered to a total of 42 coaches in basketball federation degree. The most significant results indicated that: a) increases as the category, the coaches give more importance to the overall game systems, b) in category under-12 and under14 coach gives little importance to the game systems, highlighting game systems forattack on man defense, c) in under-16 and under-18 shows that the major game systems as are individual, d) shows an increase in the valuations of using technical and tactical media collective within gaming systems along the categories except for using the 1x1 game in which the valuation is decreasing, e) in the categories under-12 and under-14 the most important for coaches is to use the 1x1 game; f ) in the under-16 category include the use of 1x1 game followed basic tactical media collective 2x2 and 3x3 and under-18 highlights MTCB using 2x2 3x3 MTCB followed; g) there is an increase in the importance of all defenses under the category increases, h) there is little importance to specialize in players under-12 and under-14. All these data, serve to coaches to make decisions in their planning process sports short, medium and long term.

Bibliographische Referenzen

  • American Sport Education Program (2001). Coaching youth basketball. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Cárdenas, D. (2006). El proceso de formación táctica colectiva en el baloncesto desde la perspectiva constructivista. Lecturas: Educación física y deportes, 94.
  • Carrillo, A., & Rodríguez, J. (2009). El desarrollo de los medios táctico-técnicos individuales y colectivos básicos de la fase de defensa en la iniciación al baloncesto. En G. Ortega, y Jiménez, A.C. (Ed.), Táctica y técnica en la iniciación al baloncesto (pp.12-26). Sevilla: Wanceulen.
  • Chicote, J., Morante, J. C., & Vaquera, A. (2009). Propuesta metodológica para el análisis táctico de las acciones ofensivas en equipos profesionales de baloncesto. Revista de Psicología del Deporte, 9(Supple), 75.
  • Ibáñez, S. (2002). Los contenidos de enseñanza del baloncesto en las categorías de formación. En S. J. I. y. M. Macias (Ed.), Horizontes para o treino do basquetebol (pp. 111-135).Oporto: Universidade de Oporto.
  • Ibáñez, S., & Pino, J. (1997). Criterios para la elaboración de los sistemas de juego en deportes de equipo. Revista de entrenamiento deportivo, 11(3), 27-34.
  • Lorenzo, A., & Prieto, G. (2002). Nuevas perspectivas en la enseñanza del baloncesto. Lecturas: Educación física y deportes, 48.
  • Ortega, E. (2006). La competición como medio formativo en el baloncesto. Sevilla: Wanceulen.
  • Pintor, D. (1989). Objetivos y contenidos de la formación deportiva. In J. Antón (Ed.), Entrenamiento deportivo en la edad escolar (pp. 155-185). Málaga: Instituto Andaluz del Deporte.
  • Salado, J. (2010). Criterio de los entrenadores sobre la planificación técnico-táctica en baloncesto de formación. Tesis de Master. Universidad Católica San Antonio de Murcia, Murcia.