Ciberbullyinganálisis comparativo entre menores de España y Francia

  1. José David Cuesta Sáez de Tejada 1
  2. Miguel Ángel Muñoz Muñoz 1
  3. Tomás Izquierdo Rus 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Revista de humanidades

ISSN: 1130-5029 2340-8995

Year of publication: 2018

Issue: 33

Pages: 173-188

Type: Article

DOI: 10.5944/RDH.33.2018.19180 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista de humanidades

Abstract

Numerous studies have been done about the phenomenon of bullying. However, the development of new information and communication technologies (ICT) has caused the upwelling of a new kind of bullying among children, called cyberbullying. The variety of methods and tools for collecting information used in the study of cyberbullying implies that the experiences, carried out in different societies, are not comparable to each other. Cyberbullying dynamics of Spanish society and the French one are compared through surveys. 627 schoolchildren from schools in both countries have been surveyed, whose ages are between 10 and 16 years. The results show that the number of individuals involved in acts of cyberbullying is higher in Spain than in France, and that the characteristics of this kind of harassment among children are different in both countries.

Bibliographic References

  • Almeida, A., Correia, I., Esteves, C., Gomes, S., Garica, D. y Marinho, S. (2008). Espaços vituais para maus tratos reais: as práticas de cyberbullying numa amostra de adolescentes portugueses. En R. Avi, E. Debarbieux y C. Neto (Eds.), 4th Work Conferece Violence in shcool and public policies. Lisboa: MHEdiçoes.
  • Area, M. (2010). El proceso de integración y uso pedagógico de las TIC en los centros educativos: un estudio de casos. Revista de educación, 352, pp. 77-97.
  • Buelga, S., Cava, M. J. y Musitu, G. (2010). Cyberbullying: Victimización entre adolescentes a través del teléfono móvil y de Internet. Psicothema, 22(4), pp. 784-789.
  • Calmaestra, J. (2011). Cyberbullying: prevalencia y características de un nuevo tipo de bullying indirecto. Córdoba: Servicio de publicaciones de la Universidad de Córdoba.
  • Campbell, M.A. (2005). Cyberbullying: An old problem in a new guise?. Australian Journal of Guidance and Counselling, 15(1), pp. 68-76.
  • Carbonell, X., Chamarro, A., Griffiths, M., Oberst, U., Cladellas, R., & Talarn, A. (2012). Problematic Internet and cell phone use in Spanish teenagers and young students. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 28(3), pp. 789-796.
  • Casas, J.A, Del Rey, R., & Ortega-Ruiz, R. (2013). Bullying and cyberbullying: Covergent and divergent predictor variables. Computers in Human Behaviour, 29, pp. 580-587.
  • Cava, M. J. y Musitu, G. (2002). La convivencia en la escuela. Barcelona: Paidós.
  • Cerezo, F. (1999). Conductas agresivas en edad escolar. Aproximación teórica y metodológica. Propuestas de intervención. Madrid: Pirámide.
  • Chóliz, M. y Marco, C. (2011). Patterns of Use and Dependence on Video Games in Infancy and Adolescence. Anales de Psicología, 27, pp. 418-426.
  • Del Rey, R., Elipe, P. & Ortega, R. (2012). Bullying and cyberbullying: Overlapping and predictive value of the co-occurrence. Psicothema, 24(4), pp. 608-61.
  • Díaz-Aguado, M. J., Martínez Arias, R. y Martín-Seoane, G. (2004). Prevención de la violencia y lucha contra la exclusión desde la adolescencia. La violencia entre iguales en la escuela y en el ocio. Estudios comparativos e instrumentos de evaluación. Madrid: Instituto de la Juventud.
  • Echeburúa, E. y Requesens, A. (2012). Adicción a las redes so - ciales y nuevas tecnologías en niños y adolescentes. Madrid: Pirámide.
  • Espuny, C., Coiduras, J. y Gisbert, M. (2010). La dinamización del uso de las TIC en los centros de Educación Infantil y Primaria. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación.
  • Estévez, A., Villardón, L., Calvete, E., Padilla, P. y Orue, I. (2010). Adolescentes víctimas de cyberbullying: prevalencia y características. Psicología conductual, 18(1), pp. 73-89.
  • Gamboa, A., Ortiz, J. y Muñoz, P. (2017). Violencia en contextos escolares: percepción de docentes sobre manifestaciones de violencia en instituciones educativas en Cúcuta-Norte de Santander. Psicogente, 20(37), pp. 89-98.
  • Garaigordobil, M. (2011). Prevalencia y consecuencias del cyberbullying: una revisión. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 2, pp. 233-254.
  • González Calatayud, V. (2014). Entender el cyberbullying y como poder prevenirlo desde la escuela. En J. J. Maquilón Sánchez y N. Orcajada Sánchez (Eds.) Investigación e Innovación en formación del profesorado. Murcia: Ediciones de la Universidad de Murcia, pp. 521-531.
  • Manso, M., Pérez, P., Libedinsky, M., Light, D. y Garzón, M. (2011). Las TIC en las aulas. Experiencias latinoamericanas. Buenos Aires: Paidós.
  • Mora-Merchán, J. A. y Ortega, R. (2007) The new forms of school bullying and violence. In R. Ortega, J.A. MoraMerchán y T. Jäger (Eds.), Acting against school bullying and violence. The role of media, local authorities and the Internet. Landau: Verlag Empirische Pädagogik, pp. 7-34.
  • Olweus, D. (1998). Conductas de acoso y amenaza entre escolares. Madrid: Morata.
  • Ortega, R., Calamaestra, J. y Mora-Merchásn, J. (2008). Ciberbulying. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 8(2), pp.183-19.
  • Rodríguez-Correa, M. y Arroyo, M.J. (2014). Las TIC al servicio de la inclusión educativa. Digital Education Review, 25, pp. 108-126.
  • Smith, P.K., Mahdavi, J., Carvalho, M., Fisher, S., Russel, S y Tippet, N. (2008). Cyberbulling: its nature and impact in secondary school pupils. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 49(4), pp. 376-385.