Correferencia, cohesión y actualización en la narración de niños hipoacúsicos hispanohablantes con implante coclear

  1. Aldo Fresneda Ortiz
  2. Sonia Madrid Cánovas
Aldizkaria:
Pragmalinguistica

ISSN: 1133-682X

Argitalpen urtea: 2017

Zenbakia: 25

Orrialdeak: 146-162

Mota: Artikulua

DOI: 10.25267/PRAGMALINGUISTICA.2017.I25.08 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Pragmalinguistica

Laburpena

Throughout our study we analyze textual aspects within the narrative elicited in the population of hearing impaired children with cochlear implants. For this, we have two population groups: a control group, without auditory deficits, and another group of children with hearing impaired implants in which we have analyzed the presence of co-referential, cohesive, and updating elements. After the transcription of the samples and their analysis, we can affirm that the language of the implanted hypoacoustic children is characterized by a lower presence of co-referential elements, a smaller variety of cohesive elements, as well as a less discursive updating

Erreferentzia bibliografikoak

  • Aguado, A. (1989): El desarrollo de la morfosintaxis en el niño. Manual de evaluación, T. S. A., Madrid: CEPES.
  • Berko, J. y Bernstein, N.: (2010): Manual de desarrollo del lenguaje. Barcelona, MASSON.
  • Chauca Girón, E. (2010): Desarrollo morfosintáctico y longitud media de los enunciados, Universidad de Lima.
  • Halliday, M. (1985). Functional language analysis, Londres, Arnold.
  • MacWhinney, B. (1999): “The emergence of language from embodiment”. In B. MacWhinney (Ed.), The emergence of language (pp. 213-256). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • MacWhinney, B. (2000): The CHILDES Project: Tools for analyzing talk. NJ, Mahwah.
  • Manrique, M., Huarte, A. (2002): Implantes cocleares, Masson, Barcelona.
  • Pérez Pereira, Miguel (1985): Importancia del estudio acerca del desarrollo del lenguaje y teoría sobre la Gramática Básica Infantil, en “Entrevista a Dan I. Slobin” (1985) por Miguel Pérez Pereira, Universidad de Santiago de Compostela.
  • Puyuelo, M., Rondal, J. A., y Wiig, E. H. (2000): Evaluación del lenguaje, Masson, Barcelona.
  • Schultz, Cornelia y Muñoz, Carmen (1990): “La expresión nominal y temporal en las narraciones infantiles”, Universidad de Barcelona.
  • Serra, M., Serrat, E., Solé, R., Bel, A. y Aparici, M. (2000): La adquisición del lenguaje. Barcelona: Ariel.