Estrategias para la comunicación y el trabajo colaborativo en red de los estudiantes universitarios

  1. Isabel Gutiérrez-Porlán 1
  2. Marimar Román-García 1
  3. María del Mar Sánchez-Vera 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

ISSN: 1134-3478

Year of publication: 2018

Issue Title: Ciencia y saber compartidos. Acceso abierto, tecnologías y educación

Issue: 54

Pages: 91-100

Type: Article

DOI: 10.3916/C54-2018-09 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

Abstract

The impact that Information and Communications Technologies have in the way today’s young people communicate and interact is unquestionable. This impact also affects the educational field, which is required to respond to the needs of twenty first century students by training them in acquiring new skills and strategies to deal with a changing and uncertain future. In this study, which involved 2,054 university students from all Spanish Universities, it delved into the knowledge of networking strategies and tools used by these students for the effective development of communication processes and the implementation of strategies for collaboration and communication. It has been developed a nonexperimental quantitative methodology and the technique used for collecting information was a questionnaire. The results show that all of them use the Internet to communicate and they have a great use of basic tools to collaborate and interact, but they prefer social networks for being in contact with their peers and establishing relationships. It has been found that students do not have the idea of the Internet as a place to learn. This fact implies new challenges to be solved by Universities, to optimize the possibilities of the networks and institutional platforms as an environment to learn collaboratively.

Funding information

Este estudio es soportado por el Proyecto de Investigación «Competencias para el aprendizaje permanente basado en el uso de PLEs (Entornos Personales de Aprendizaje): Análisis de los futuros profesionales y propuestas de mejora» (CAPPLE) (EDU2012-33256), financiado por el Ministerio de Economía y Competitividad (España) (2013-2017) con Fondos FEDER.

Bibliographic References

  • Anderson, P. (2002). Assessment and development of executive function (EF) during chilhood. Child Neuropsychology, 8(2), 71-82. https://doi.org/10.1076/chin.8.2.71.8724
  • Ato, M., López, J.J., & Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. http://doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511
  • Bernete, F. (2010). Usos de las TIC, relaciones sociales y cambios en la socialización de las y los jóvenes. Revista de Estudios de Juventud, 88, 97-114. (https://goo.gl/McdVTv).
  • Castañeda, L., & Adell, J. (2011). El desarrollo profesional de los docentes en entornos personales de aprendizaje (PLE). In R. Roig & C. Laneve (Eds.), La práctica educativa en la Sociedad de la Información: Innovación a través de la investigación. [La pratica educativa nella Società dell’informazione: L’innovazione attraverso la ricerca] (pp. 83-95). Alcoy: Marfil.
  • Castañeda, L., & Adell, J. (Eds.) (2013). Entornos personales de aprendizaje: claves para el ecosistema educativo en Red. Alcoy: Marfil.
  • Chaves, E., Trujillo, J.M., & López, J.A. (2015). Autorregulación del aprendizaje en entornos personales de aprendizaje en el Grado de Educación Primaria de la Universidad de Granada. Revista de Formación Universitaria, 8(4), 63-76. http://doi.org/10.4067/S0718-50062015000400008
  • Coll, C., & Engel, A. (2014). Introducción: los Entornos Personales de Aprendizaje en contextos de educación formal. Cultura y Educación, 26(4), 617-630. http://doi.org/10.1080/11356405.2014.985947
  • Duncan-Howell, J.A., & Lee, K.T. (2007). M-Learning: Innovations and initiatives: Finding a place for mobile technologies within tertiary educational settings. In R. Atkinson, C. McBeath, K. Soong-Swee, & C. Cheers (Eds.), Ascilite. Singapore. (https://goo.gl/69Lc4M).
  • Espuny, C., González, J., Lleixá, M., & Gisbert, M. (2011). Actitudes y expectativas del uso educativo de las redes sociales en los alumnos universitarios. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 8(1), 171-185. https://doi.org/10.7238/rusc.v8i1.839
  • Fundación Telefónica (Ed.) (2014). La Sociedad de la Información en España, 2014. (https://goo.gl/pHMBKe).
  • García, A., López-de-Ayala, M.C., & Catalina, B. (2013). The influence of social networks on the adolescents’ online practices. [Hábitos de uso en Internet y en las redes sociales de los adolescentes españoles]. Comunicar, 41, 195-204. https://doi.org/10.3916/C41-2013-19
  • Gisbert, M., & Esteve, F. (2011). Digital Learners: La competencia digital de los estudiantes universitarios. La Cuestión Universitaria, 1(7), 48-59. (https://goo.gl/iBdakg).
  • Jorgersen, B. (2003). Baby boomers, Generation X and Generation Y?: Policy implications for defence forces in the modern era. Foresight, 5(4), 41-49.
  • Kolikant, D. (2010). Digital natives, better learners? Students’ beliefs about how the Internet influenced their ability to learn. Computers in Human Behavior, 26, 1384-139.
  • Lancaster, L.C., & Stillman, D. (2002). When generations collide. Who are they. Why they class. How to resolve the generation puzzle at work. Collins Business, New York.
  • Marín, V., Negre, F., & Pérez, A. (2014). Entornos y redes personales de aprendizaje (PLE-PLN) para el aprendizaje colaborativo. Comunicar, 42(21), 35-43. https://doi.org/10.3916/C42-2014-03
  • Martín, E., García, L.A., Torbay A., & Rodríguez, T. (2007). Estructura factorial y fiabilidad de un cuestionario de estrategias de aprendizaje en universitarios: CEA-U. Anales de Psicología, 23, 1-6. (https://goo.gl/q1LvT2).
  • McCrindle, M. (2006). New generations at work: Attracting, recruiting, retaining and training generation Y. McCrindle Research. (https://goo.gl/P4gMEu).
  • Midgley, C., Maehr, M., Hruda, L., Anderman, E., Anderman, L., Freeman, … Urdan, T. (2000). Manual for the Paterrns off Adaptive Learrning Scales. Michigan: University of Michigan. (https://goo.gl/RCcZBw).
  • Ministerio del Interior (Ed.) (2014). Encuesta sobre hábitos de uso y seguridad de Internet de menores y jóvenes en España. (https://goo.gl/PRhKkH).
  • Mödritscher, F., Krumay, B., El Helou, S., Gillet, D., Nussbaumer, A., Albert, D., … Ullrich, C. (2011). May I Suggest? Comparing Three PLE Recommender Str Bagies. Digital Education Review. (https://goo.gl/zMjnSD).
  • Observatorio de Redes Sociales (2011). Informe de resultados del Observatorio de Redes Sociales, 3a oleada. The Cocktail Analysis. Febrero (https://goo.gl/XqJg1O).
  • O’Reilly, T. (2005). What Is Web 2.0. Pattern Recognition, 30(1), 0-48. (https://goo.gl/sNV04s).
  • Pardo, A., Ruiz, M.A., & San-Martín, R. (2015). Análisis de datos en ciencias sociales y de la salud I. Madrid: Síntesis.
  • Pintrich, P., Smith, D., Garcia, T., & McKeachie, W.J. (1991). A manual for the use of the motivated strategies of learning questionnaire (MSLQ). National Center for Research to Improve Postsecondary Teaching and Learning, Ann Arbor, MI. Office of Educational Research and Improvement (ED), Washington, DC.
  • Prendes, M.P, Castañeda, L., Solano, I., Roig, R., Aguiar, M.P., & Serrano, J.L. (2016). Validation of a questionnaire on work and learning habits for future professionals: Exploring Personal Learning Environments. Relieve, 22(2). http://doi.org/10.7203/relieve.22.2.7228
  • Prendes, M.P. (2013). CAPPLE: Explorando los PLE de los futuros profesionales. In L. Castañeda & J. Adell (Eds.). Entornos Personales de Aprendizaje: claves para el ecosistema educativo en Red (pp. 173-175). Alcoy: Marfil.
  • Prendes, M.P., & Gutiérrez, I. (2013). Competencias tecnológicas del profesorado en las universidades españolas. Revista de Educación, 361, 196-222. http://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2011-361-140
  • Prendes, M.P., Castañeda, L., Gutiérrez, I., & Sánchez, M.M. (2015). Personal Learning Environments in Future Profesionals: No natives or residentes, just survivors. Proceedings of III International Conference of Behaviors, Education and Psichology. New York, 14-16 diciembre.
  • Prendes, M.P., Castañeda, L., Ovelar, R., & Carrera, X. (2014). Componentes básicos para el análisis de los PLE de los futuros profesionales españoles: en los albores del Proyecto CAPPLE. Edutec, 47. http://doi.org/10.21556/edutec.2014.47.139
  • Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, 9(5), 1-6. http://doi.org/10.1108/10748120110424816
  • Prensky, M. (2009). H. Sapiens digital: From digital immigrants and digital natives to digital wisdom. Journal of Online Education, 5(3), 1-9. (https://goo.gl/MBN4oI).
  • Rowlands, I., & Nicholas, D. (2008). Information behaviour of the researcher of the future. London. University College of London. (https://goo.gl/iYkXBD).
  • Sánchez-Vera, M.M., Prendes, M.P., & Serrano, J.L. (2011). Modelos de interacción de los adolescentes en contextos presenciales y virtuales. Edutec, 0, 35. http://doi.org/10.21556/edutec.2011.35.414
  • White, D., & Le-Cornu, A. (2011). Visitors and residents: A new typology for online Engagement. First Monday, 16(9). http://doi.org/10.5210/fm.v16i9.3171