Entorno como realidad de aprendizajeplanificación, organización y desarrollo de salidas escolares en educación infantil

  1. López-Ruiz, David
  2. Albaladejo Martínez, José
Revue:
Espiral. Cuadernos del profesorado

ISSN: 1988-7701

Année de publication: 2016

Volumen: 9

Número: 19

Pages: 44-55

Type: Article

DOI: 10.25115/ECP.V9I19.1004 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Espiral. Cuadernos del profesorado

Résumé

he following study aims to provide, from the educational reality of a public culture medium-low socioeconomic school and a theoretical and practical framework to bring the value of field trips and strategies best to use the natural, social and cultural environment as a resource. This environment receives special attention from the legislative framework of the pre-primary education to contribute to the integral formation of students. It is therefore important to plan outings, organize and develop given the context of the school and the possibilities it offers. So, from institutional documents of the center and the experiences during school practices, a theoretical foundation that includes different aspects of field trips is presented as the socioeconomic and cultural context of the school and self-teaching in a school of the century XXI, and to be supplemented by some practical examples that seek to improve the use of these strategies and these student learning and educational quality. Finally, a number of conclusions that propose improvements in this area, besides reflecting on field trips as an instrument of educational compensation are extracted.

Références bibliographiques

  • Aranda, A.M. (2003), Didáctica del conocimiento del medio social y cultural en Educación Infantil. Madrid: Síntesis.
  • Bolívar, A. (2006). Familia y escuela: dos mundos llamados a trabajar en común. Revista de Educación, 339.
  • Cuenca, J.M. (2011). Concepciones del alumnado en Educación Infantil para la comprensión del medio sociocultural. Papel de las experiencias y el aprendizaje lúdico. En M. P. Rivero (coord.). Didáctica de las Ciencias Sociales para Educación Infantil. (pp. 111-129). Zaragoza: Mira Editores.
  • De Los Reyes, J.L. (2009). Mi casa, mi calle, mi ciudad: experiencias sobre el espacio infantil en el Madrid histórico. Revista Terr@ Plural, 3(1), 9-27.
  • Delgado, E. y Alarios, M.T. (1994). La interacción fuera del aula: itinerarios, salidas y paseos. Tabanque: Revista pedagógica (9), 155-178
  • .
  • Escamilla, A. (2009). Las competencias en la programación de aula. Infantil y primaria (3-12 años). Barcelona: Graó.
  • Estroch, P., Gómez, M.D., González, E., Quesada, M.D., y Quijano, R. (1993). Módulo didáctico 3. Salimos y aprendemos [versión electrónica PDF]. Sevilla: Junta de Andalucía. Consejería de Educación y Ciencia.
  • Gairín, J. (1994). Los planteamientos institucionales. El Proyecto de Centro. En P. Darder y J. Gairín, (Coords.), Organización de centros educativos. Aspectos básicos. (pp. 99-126). Barcelona: Praxis.
  • Insa, Y. (2002). Itinerarios urbanos, recursos y materiales didácticos para enseñar la ciudad. Iber: Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, (32), 89-95.
  • López Parra, J. (2008). Salidas escolares. Aportaciones a la educación. Revista digital Ciencia y Didáctica, 3, 105-110.
  • Morales, G. (2014). Los servicios complementarios y las actividades complementarias y extraescolares: una necesidad educativo-formativa. Avances en supervisión educativa, 22, 1-24.
  • Olvera, F. (1987). La investigación del medio en el aula. Madrid: Penthalon.
  • Pozo, I. y Gómez M.A. (2000). Aprender y Enseñar Ciencias. Del conocimiento cotidiano al conocimiento científico. Enfoques para la enseñanza de la ciencia. Madrid: Ediciones Morata.
  • Urones, C. y Sánchez-Barbudo, M. (1997). La organización de salidas al entorno en educación infantil. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 1, 1-25.
  • Vilarrasa, A. (2003, abril), Salir del aula. Reapropiarse del contexto. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 36, 13-25.