Estudio de caso de la influencia del aprendizaje electrónico móvil en el desarrollo de la comunicación y el lenguaje con un niño con TEA

  1. Jiménez Lozano, María Dolores 1
  2. Serrano Sánchez, José Luis 2
  3. Prendes Espinosa, María Paz 2
  1. 1 CEIP San José de Calasanz de Yecla (Murcia)
  2. 2 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Educar

ISSN: 0211-819X 2014-8801

Year of publication: 2017

Issue Title: La Formación Profesional

Volume: 53

Issue: 2

Pages: 419-443

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/EDUCAR.782 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Educar

Sustainable development goals

Abstract

This case study analyzes the effect of using a tablet and apps on the communication and language development of a child with autism spectrum disorder (ASD) from an educational perspective. In the first phase of this observational research, a catalog of apps was designed and created to promote the development of communication and language in a student of the open classroom at the San José de Calasanz Pre-School and Elementary School of Yecla, Murcia. Sixteen activities enriched through the use of apps and a tablet were subsequently designed, implemented and assessed. As a result of this innovative experience, the student’s language prerequisites, communicative intention and behavior improved. However, the imitation of gestures and actions and the use of protodeclaratives did not improve.

Bibliographic References

  • Arnaiz, P. (2006). Educar en una escuela común y diversa en el siglo XXI. En Actas de las XVI Jornadas Municipales de Psicopedagogia «L’escola que inclou» (pp. 83-100). Torrent: Ajuntament.
  • Ato, M., López, J. J. y Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059.
  • Azorín, C. M. y Arnaiz, P. (2012). El edublog como herramienta de aprendizaje para todos en el entorno virtual. Didáctica, Innovación y Multimedia, 24, 1-12. Recuperado el 4 de abril de 2015, de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4172220
  • Baran, E. (2014). A Review of Research on Mobile Learning in Teacher Education. Educational Technology and Society, 17(4), 17-32.
  • Barrio, J. L. (2009). Hacia una educación inclusiva para todos. Revista Complutense de Educación, 20(1), 13-31.
  • Bellini, S. y Akullian, J. (2007). A meta-analysis of video modeling and video selfmodeling interventions for children and adolescents with autism spectrum disorders. Exceptional Children, 73(3), 264-287.
  • Butenk, A. y Chistokhina, A. (2015). Inclusion education: Analysis of Russian teachers’ expectations and important aspects of school personnel training. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(1), 201-209. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.18.1.214401
  • Cabero, J. (2008). TICs para la igualdad: La brecha digital en la discapacidad. Anales de la Universidad Metropolitana, 8(2), 15-43. Recuperado el 17 de marzo de 2015, de http://tecnologiaedu.us.es/cuestionario/bibliovir/jca36.pdf
  • Cafiero, J. (2005). Meaningful exchanges for people with autism: An introduction to AAC. Bethesda, MD: Woodbine House.
  • CERMI (2013). Informe sobre Derechos Humanos y Discapacidad. Recuperado el 4 de febrero de 2015, de http://www.cermi.es/es-ES/Biblioteca/Paginas/Inicio.aspx?TSMEIdPub=327
  • Chacón, A. (2007). La atención a la diversidad con medios tecnológicos didácticos. En J. A. Ortega y A. Chacón (coords.). Nuevas tecnologías para la educación en la era digital (pp. 262-278). Madrid: Pirámide.
  • Decreto 359/2009, de 30 de octubre, por el que se establece y regula la respuesta educativa a la diversidad del alumnado en la Comunidad Autónoma de la Región de Murcia. BORM (3 de noviembre de 2009).
  • Echeita, G. (2011). El proceso de inclusión educativa en España: ¡Quien bien te quiere te hará llorar! Participación Educativa. CEE Participación Educativa, 18, 121-132. Recuperado el 20 de marzo de 2015, de http://www.mecd.gob.es/revista-cee/pdf/n18-echeita-sarrionandia.pdf
  • Fernández, J. M. (2013). Competencias docentes y educación inclusiva. REDIE: Revista Electrónica de Investigación Educativa, 15(2), 82-99. Recuperado el 17 de septiembre de 2015, de http://redie.uabc.mx/vol15no2/contenido-fdzbatanero.html
  • Flores, M., Musgrove, K., Renner, S., Hinton, V., Stroizer S., Franklin, S. y Hil, D. (2012). A comparision of Communications using the Apple iPad and a picture-based system. Augment. Altern Commun, 28(2), 74-84.
  • Gal, E., Bauminger, N., Goren-Bar, D., Pianesi, F., Stock, O., Zancaro, M. y Weiss, P. L. (2009). Enhancing social communication of children with highfunctioning autism through a co-lated interface. Al & Society, 24(1). http://dx.doi.org/10.1007/s00146-009-0199-0
  • Grandin, T. (1995). Thinking in pictures. Nueva York: Doubleday.
  • Gros, B. (2012). Retos y tendencias sobre el futuro de la investigación acerca del aprendizaje con tecnologías digitales. Revista de Educación a Distancia, 32, 1-13. Recuperado el 20 de junio de 2015, de http://www.um.es/ead/red/32/gros.pdf
  • Herrera, G., Labajo, G. y Fernández, M. (2001). Dispositivos de Asistencia Portátiles: Funcionalidad perseguida para ayudar a las personas con retraso mental y/o autismo en su comunicación con el entorno. Jornadas ISAAC-España. Valencia.
  • Hourcade, J. P., Bullock-Rest, N. E. y Hansen, T. E. (2012). Multitouch tablet applications and activities to enhance the social skills of children with autism spectrum disorders. Personal and ubiquitous computing, 16(2), 157-168.
  • Hsu, Y.-C., Ho, H. N. J., Tsai, C.-C., Hwang, G.-J., Chu, H.-C., Wang, C.-Y. y Chen, N.-S. (2012). Research Trends in Technology-based Learning from 2000 to 2009: A content Analysis of Publications in Selected Journals. Educational Technology and Society, 15(2), 354-370.
  • Jiménez, V. E. (2012). El estudio de caso y su implementación en la investigación. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 8(1), 141-150.
  • Johnson, L., Adams Becker, S., Estrada, V., Freeman, A., Kampylis, P., Vuorikari, R. y Punie, Y. (2014). Horizon Report Europe: 2014 Schools Edition. Luxemburgo: Publications Office of the European Union, and Austin, Texas: The New Media Consortium.
  • Jordan, R. y Riding, R. J. (1995). Cognitive style in autism. En G. Lindfoot, P. Shattock, R. Finnigan y D. Savery (eds.). Psychological Perspectives in Autism Proceedings of Durham Conference, 5-7.
  • Madrid, D., Mayorga, M. J. y Núñez, F. (2013). Aplicación del m-learning en el aula de primaria: Experiencia práctica y propuesta de formación para docentes. EDUTEC: Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 45. Recuperado el 22 de mayo de 2015, de http://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/27/pdf_19
  • Millar, D. C., Light, J. C. y Schlosser, R. W. (2006). The Impact of augmentative and alternative Communication Intervention on the Speech Production of Individuals with 17 Developmental Disabilities: A Research review. Journal of Speech, Language and Hearing Research, 49(2), 248-261.
  • Mirenda, P. (2001). Autism, augmentative communication and assistive technology: What do we really know? Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 16, 141-151.
  • Mirenda, P., Wilk, D. y Carson, P. (2000). A retrospective analysis of technology use patterns of students with autism over a fiveyear period. Journal of Special Education Technology, 15, 5-16.
  • Prendes, M. P., Castañeda, L. y Serrano, J. L. (2014). Entre la colaboración y la formación: Un modelo de incorporación de tecnologías en las Aulas Hospitalarias de la Región de Murcia. Revista Comunicación y Pedagogía, 279.
  • Rodríguez, J., Sánchez, R. y Soto, F. J. (2006). Las tecnologías en la escuela inclusiva: Nuevos escenarios, nuevas oportunidades. Murcia: Consejería de Educación y Cultura de la Región de Murcia.
  • Sánchez, R. (2006). Capacidades visibles, tecnologías invisibles: Perspectivas y estudio de casos. En J. Rodríguez, R. Montoya y F. J. Soto (coords.). Las tecnologías en la escuela inclusiva: Nuevos escenarios, nuevas oportunidades (pp. 61-69). Murcia: Consejería de Educación y Cultura. Recuperado el 14 de mayo de 2015, de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2333719
  • Sandoval, M., Simón, C. y Echeita, G. (2012). Análisis y valoración crítica de las funciones del profesorado de apoyo desde la educación inclusiva. Revista de Educación, número extraordinario, 117-137. http://dx.doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2012-EXT-209
  • Tentori, M. y Hayes, G. R. (2010). Designing for Interaction Immediacy to Enhance Social Skills of Children with Autism. En Proceedings of the 12th ACM international conference on Ubiquitous computing (Ubicomp ’10). Copenhage, del 26 al 29 de septiembre de 2010, 51-60.
  • Torres, J. A. y Fernández, J. M. (2015). Promoviendo escuelas inclusivas: Análisis de las percepciones y necesidades del profesorado desde una perspectiva organizativa, curricular y de desarrollo profesional. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(1), 117-200. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.18.1.214391
  • Woodside, A. G. (2010). Case study research: Theory, methods and practice. Bingley: Emerald.