Implementación y análisis de una experiencia de flipped classroom en Educación Musical

  1. Parra Giménez, Francisco Jesús
  2. Gutiérrez Porlán, Isabel
Aldizkaria:
Innoeduca: international journal of technology and educational innovation

ISSN: 2444-2925

Argitalpen urtea: 2017

Alea: 3

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 4-14

Mota: Artikulua

DOI: 10.24310/INNOEDUCA.2017.V3I1.1964 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Innoeduca: international journal of technology and educational innovation

Garapen Iraunkorreko Helburuak

Laburpena

Technological changes and their integration of the teaching and learning process makes possible that new methodologies emerge in the educative context. flipped classroom is one of them methodologies.Flipped classroom allows student centred education and work with tools very close to them.Therefore, this article aims to show the research results of a student-centered methodology through flipped classroom in the area of music education, with primary education students.After the design and implementation of the teaching unit "Famous composers", a series of results have been obtained through various techniques and tools for data collection, such as questionnaires and fact sheets, which have allowed a positive assessment of this experience as well as ensuring that the methodology flipped classroom is an interesting methodology for future research and studies in Primary Education. The most significant data sources and results achieved from this experience are provided below.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Adell, J. y Castañeda, L. (2012). Tecnologías emergentes, ¿pedagogías emergentes? En Hernández, J., Pennesi, M., Sobrino, D. y Vázquez A. (Coords.), Tendencias emergentes en educación con TIC (pp. 13-32). Barcelona: Asociación Espiral, Educación y Tecnología. Recuperado de: http://ciberespiral.org/tendencias/Tendencias_emergentes_en_educacin_con_ TIC.pdf
  • Bergmann, J. y Sams, A. (2012) Dale la vuelta a tu clase. Lleva tu clase a cada estudiante, en cualquier momento y cualquier lugar. Ediciones SM
  • Bergmann, J., Overmyer, J. y Wilie, B. (2011). The Flipped Classroom: What it is and what it is not. [The Daily Riff] Recuperado de: http://www.thedailyriff.com/articles/the-flipped-class-conversation-689.php
  • Bisquerra, R. (Coord.). (2012). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla
  • Calvillo A. (2014) El modelo Flipped Learning aplicado a la materia de música en el cuarto curso de Educación Secundaria Obligatoria: una investigación-acción para la mejora de la práctica docente y del rendimiento académico del alumnado. Tesis Doctoral. Universidad de Valladolid. Segovia. Recuperado de https://www.educacion.gob.es/teseo/imprimirFicheroTesis.do?fichero=53363/
  • Churches, A. (2009). Taxonomía de Bloom para la era digital. Eduteka. Recuperado de http://www.eduteka.org/TaxonomiaBloomDigital.php.
  • Castells, M. (2002). La dimensión cultural de Internet. Recuperado de: http://www.uoc.edu/culturaxxi/esp/articles/castells0502/castells0502.html
  • Decreto 198/2014, de 5 de septiembre, por el que se establece el currículo de la Educación Primaria en la Comunidad Autónoma de la Región de Murcia. BORM del 6 de septiembre de 2014. Recuperado de: http://www.borm.es/borm/documento?obj=anu&id=713895
  • Fornons, V. y Palau, R. F. (2016). Flipped classroom en la asignatura de matemáticas de 3º de educación secundaria obligatoria. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 55. Recuperado de http://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/284
  • González, R., García, F. y Gonzalo, N. (2011). Los edublogs como herramienta facilitadora en comunidades virtuales de aprendizaje. Relada
  • Lage, M., Platt, G., y Treglia, M. (2000). Inverting the classroom: Agateway to creating an inclusive learning environment. Journal of Economic Education, 31(1), 30-43. Recuperado de:
  • https://www.academia.edu/340051/Inverting_the_Classroom_A_Gateway_to_Creating_An_Inclusive_Learning_Enviromment
  • Nuñez, A. y Gutiérrez, I. (2016). Flipped learning para el aprendizaje del inglés en Educación Primaria. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 56. Recuperado de http://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/654
  • Pérez Serrano, G. (1994). Investigación cualitativa. Retos, interrogantes y métodos. España, La Muralla.
  • Prendes, M. P, Gutiérrez, I. y Castañeda, L. (2015). Educación conectada en un mundo 2.0. En J. Barroso & J. Cabero (Coord.). Nuevos retos en tecnología educativa. (pp. 175 – 193) Madrid: Síntesis.
  • Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. (LOE). BOE del 4 de mayo de 2006. Recuperado de https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2006-7899
  • Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. (LOMCE) BOE del 10 de diciembre de 2013. Recuperado de: https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2013-12886
  • RUIZ, J., SÁNCHEZ, J. y SÁNCHEZ, E. (2014) Flipped Classroom, una experiencia de enseñanza abierta y flexible. Congreso Internacional EDUTEC Recuperado de: http://riuma.uma.es/xmlui/bitstream/handle/10630/8431/RuizPalmero_SanchezRodr%C3%ADguez_SanchezRivas.pdf?sequence=1
  • Sevillano M. L., (2008). Sociedad de la información-sociedad del conocimiento: relaciones y convergencia. En M. L. Sevillano (Ed.), Nuevas tecnologías en educación social. (pp. 1 – 26). Madrid: Mac Graw Hill
  • Toppo, G. (2011). ‘Flipped' classrooms take advantage of technology. [USA Today]. Recuperado de: http://usatoday30.usatoday.com/news/education/story/2011- 10-06/flipped- classrooms-virtual-teaching/50681482/1
  • Tourón, J.; Santiago, R. y Díez, A. (2014). The flipped classroom. Cómo convertir la escuela en un espacio de aprendizaje. Barcelona: Digital- text
  • Tucker, B. (2012). The Flipped Classroom. [Education Next], 12 (1). Recuperado de: http://educationnext.org/the-flipped-classroom/
  • UNESCO (1996): La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el s. XXI. Madrid: Santillana.