Análisis del contenido de “expresión corporal” en los planes de estudio de grado en ciencias de la actividad física y el deporte en universidades españolas

  1. Conesa Ros, E. 1
  2. Angosto, S. 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Zeitschrift:
Journal of sport and health research

ISSN: 1989-6239

Datum der Publikation: 2017

Ausgabe: 9

Nummer: 2

Seiten: 263-272

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Journal of sport and health research

Zusammenfassung

The aim of this study is to analyze in depth the structure of the Teaching Guides (TG) of the subjects that impart the content of Corporal Expression in all the Spanish Sports Sciences bachelor degrees (SSBD). To do this, the 56 TG of the subjects related to the contents of Corporal Expression of the total of 42 SSBD, both public and private, were studied for the 2016-2017 academic year. The most relevant results show that all the SSBD analyzed had in their curricula at least one subject of Body Expression, being 7% of the total of the basic teaching load, 73% obligatory and 20% optional, although the total weight of this subject in relation to the rest of the teaching load of the SSBD can be consider minor (average of 6 ECTS credits - 2,7%). A higher prevalence of practical teaching load compared to theoretical (3,1 ± 1,2 and 2,4 ± 0.9 respectively, p < ,05) was observed. The specific contents and skills related to dance are included in 73% of analyzed subjects. The 68% of the SSBD locate this subject in 1st or 2nd year. From the study of the evaluation systems and their weighting on the final calcification, it follows that the vast majority of Spanish SSBC are committed to continuous and formative assessment in this subject through a combination of practical and written tests, as well as the written reports and projects. There were no significant differences in any of the structural and evaluation variables studied between the Spanish Public and Private Universities.

Bibliographische Referenzen

  • ANECA, Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación. (2007). [En línea]. Programa AUDIT. Disponible en: http://www.aneca.es/actividadesevaluacion/eval uacionenseñanzas/audit.aspx. [1 de marzo 2017].
  • Arroyo, M., Perla, M., Moreno Domínguez, A., Iglesias Gallego, D., García González, L., & Villar Álvarez, F. D. (2006). Análisis de la situación de la asignatura «Voleibol» en los planes de estudio de la Licenciatura en Ciencias de la Actividad Física y del Deporte. Pasado, presente y futuro. Cronos, V, 1-12.
  • Blanco Piñero, L. (2012). La expresión corporal como contenido curricular del área de educación física en la educación secundaria obligatoria en castilla y león: de la LOGSE a la LOE. Revista Española de Educación Física y Deportes, 397, 89-104.
  • Cantero, J. M. M., de Deus, M. P. R., & Abalde, E. (2002). Evaluación docente vs. evaluación de la calidad. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 8 (2), 103 -134.
  • Cuellar, M. J., & Pestano, M. A. (2013). Formación del Profesorado en Expresión Corporal: planes de estudio y Educación Física. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (24), 123 -128.
  • Del Villar, F. (Coord.) (2006). Libro Blanco del Grado de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte. Madrid, España: ANECA.
  • Espacio Europeo de Educación Superior, estructura del EEES. (2015). [En línea]. Disponible en: http://www.eees.es/es/eees. [4 de Marzo de 2017]
  • Esteve, J. M., Molina, M. A., Botella, M. T. y Esteve, R. P. (2010) La evaluación de la docencia en lenguaje musical. Estudio cualitativo. En Cecilia Gómez y Salvador Grau. Evaluación de los aprendizajes en el EEES. Marfil: Alcoy.
  • LOGSE- LEY ORGÁNICA 1/1990, de 3 de Octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo. MEC. Madrid. (BOE nº 238, 4-10-90).
  • LOMCE- Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la Mejora de la Calidad Educativa. (BOE nº 295, de 10/12/2013).
  • Lorente, E., Montilla, M. y Romero, M. (2013). Grado de definición y coherencia de los programas de expresión corporal en las titulaciones universitarias de educación física. Revista de Evaluación Educativa, 2 (1).
  • Madrid Izquierdo, J. M. (2005). La formación y la evaluación docente del profesorado universitario ante el espacio europeo de educación superior. Educatio, 23, 49-68.
  • Puig, M. C. (1996). Planes de estudios de “Maestro especialista en Educación Física” de las universidades catalanas. In Actas III Congreso Nacional de Educación Física de Facultades de Ciencias de la Educación y XIV de Escuelas Universitarias de Magisterio (pp. 331-338).
  • Reyno Freundt, A. (2010). Contenidos de la actividad expresivo motriz en los programas de las carreras de pedagogía en Educación Física, en Chile. Cultura, Ciencia y Deporte, 5(13), 5-10.