Métodos multivariantes de obtención de rankings.Aplicación al caso de las universidades públicas españolas

  1. Juan Cándido Gómez - Gallego 1
  2. María Concepción Pérez Cárceles 2
  3. Juan Gómez - García 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

  2. 2 Universidad Católica San Antonio
    info

    Universidad Católica San Antonio

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/05b1rsv17

Journal:
Estudios Economicos Regionales y Sectoriales : EERS: Regional and sectoral economic studies : RSES

ISSN: 1578-4460

Year of publication: 2012

Issue Title: Special Issue on Economics of Education in collaboration with AEDE

Volume: 12

Issue: 3

Pages: 159-176

Type: Article

More publications in: Estudios Economicos Regionales y Sectoriales : EERS: Regional and sectoral economic studies : RSES

Abstract

The objective of this paper is to propose methods of obtaining rankings possessing the desirable properties. We present two methods. The first, based on DEA models and the second built on ratio indicators. The procedures produce rankings that do not depend on the specification of the model applied, weighting down objective criteria in the definition of global indicators and ordination. The methods are applied to a sample of 47 Spanish public universities, with data referring to 2008. Total orderings are obtained as teacher productivity, research productivity and overall productivity. The results are consistent with each other and with respect to others reported in the literature.

Bibliographic References

  • Ball, R. and J. Halwachi (1987): "Performance indicators in higher education". Higher Education, 16, pp. 393-405.
  • Bonaccorsi, A. and C. Daraio (2007): "Universities as strategic knowledge creators: some preliminary evidence". En: Bonaccorsi y Daraio (eds.) (2007): Universities and Strategic Knowledge Creation. Edward Elgar, USA
  • Bowden, R. (2000): "Fantasy Higher Education: University and college league tables". Quality in Higher Education, 6 (1), pp. 41-60.
  • Buela-Casal, G.; O. Gutiérrez; M.P. Bermúdez and O. Vadillo (2007): "Comparative study of international academic rankings of universities". Scientometrics, 71, 349-365.
  • Buela-Casal, G.; M.P. Bermúdez; J.C. Sierra; R. Quevedo-Blasco y A. Castro (2010): "Ranking de 2009 en investigación de las universidades públicas españolas". Psicothema, 22 (2), pp. 171-179.
  • Buela-Casal, G.; M.P. Bermúdez; J.C. Sierra; R. Quevedo-Blasco y A. Castro (2009): "Ranking de 2008 en productividad en investigación de las universidades públicas españolas". Psicothema, 21 (2), pp. 304-312.
  • Buesa, M.; J. Heijs y O. Kahwash (2009): "La calidad de las universidades en España. Elaboración de un índice multidimensional". En: Minerva (eds.):Consejo Económico y Social, Comunidad de Madrid.
  • Charnes, A.; W.W. Cooper and E. Rhodes (1978): "Measuring the efficiency of decision making units". European Journal of Operational Research, 2 (4), pp. 429-444.
  • Cooper, W.W.; L.M. Seiford and K. Tone (2000): "Data Envelopment Analysis: A comprehensive text with models, applications, references and DEA-Solver software". Kluwer Academic Publishers, Boston.
  • Duch, N. (2006): "La eficiencia de las universidades españolas". Informe C y D 2006.
  • Dunteman, G.H. (1989): "Principal components analysis". Sage Publications, Newbury Park
  • El-Khawas, E.; R. Depieto-Jurand and L. Hola-Nielsen (1998): "Quality assurance in higher education: Recents progress; challenges ahead". World Bank, Paris.
  • Giménez, V. and J.L. Martínez. (2006): "Costefficiency in theuniversity. A departmental evaluation model". Economics of Education Review, 25(5), pp. 543-553.
  • Giménez, V. and J.L. Martínez (2001): "Eficiencia en costes en la universidad. Una aplicación a los departamentos de la UAB". X Jornadas de la Asociación de la Economía de la Educación, pp. 461-472.
  • Gómez, J. and J.M. Pastor (2011): "La actividad productiva de las universidades españolas: influencia de la especialización y de la tipología de universidades". En: Ministerio de Educación, Subdirección General de Información y Publicaciones (eds.): Lecturas sobre economías de la educación, pp. 127-150.
  • Gómez Sancho, J.M. and M.J. Mancebón (2005): "Algunas reflexiones metodológicas sobre la evaluación de la eficiencia productiva de las instituciones de educación superior". Ekonomiaz, 60 (1), pp. 141-166.
  • Hernández-Armenteros, J. (2003): "Universidades e Indicadores de Gestión: El documento de la Conferencia de Rectores de las Universidades Españolas. Año 2000". Jornadas: Indicadores sobre la calidad universitaria, Universidad Carlos III, Madrid.
  • Johnes, J. (2005): "Data envelopment analysis and its application to the measurement of efficiency in higher education". Economics of Education Review, 25.
  • Jolliffe, I.T. (1972): "Discarding variables in a principal component analysis1: Artificial data". Applied Statistics, 21, pp. 160-173.
  • Kells, H.R. (1991): "The inadequacy of performance indicators for higher education: The need for a more comprehensive and development construct". Higher Education Management, 2 (3), pp. 258-270.
  • Lemaitre, M. J. (2003): "Estrategias y prácticas conjuntas en Europa y América Latina para el aseguramiento de la calidad de la educación superior". Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación. Evaluación de la Calidad y Acreditación, Madrid, ANECA, pp. 63-70.
  • Lepori, B.; M. Benninghoff; B. Jongbloed; C. Salerno and S. Slipersaeter (2007):"Changing models and patterns of higher education funding: some empirical evidence". En: Bonaccorsi y Daraio (eds.) (2007): Universities and Strategic Knowledge Creation. Edward Elgar, USA.
  • Mar Molinero, C. and J. Mingers (2007): "An evaluation of the limitations of, and alternatives to, the co -plot methodology". Journal of the Operational Research Society , 58, pp.874-886.
  • Martín Rivero, R. (2007): "La eficiencia productiva en el ámbito universitario: aspectos claves para su evaluación". Estudios de Economía Aplicada, 25 (3), pp. 793-812.
  • Martín Vallespín, E. (2006): "An application of the Data Envelopment Analysis Methodology in the performance assessment of the Zaragoza University Departments". WP 2003-06.
  • Martínez, M. (2003): "La medición de la eficiencia en las instituciones de educación superior". Fundación BBVA, Bilbao.
  • Melle, M. (2003): "Criterios de eficiencia en las Facultades de Economía and Empresa y empleabilidad de sus titulados. Un análisis aplicado a España (1995-2002)". Ministerio de Educación, Cultura and Deporte, España.
  • Pagani, R.; O. Vadillo; G. Buela-Casal; J.C. Sierra; M.P. Bermúdez, O. Gutiérrez-Martínez; D. Agudelo; J. Bretón e I. Teva (2006): "Estudio internacional sobre criterios e indicadores de calidad de las universidades". ACAP, Madrid.
  • Palomares, D.; A. García and E. Castro (2008): "Evaluación de las instituciones de educación superior: revisión bibliográfica de sistema de indicadores". Revista Española de Documentación Científica, 31 (2), pp. 205-229.
  • Pla, A. and E. Villarreal (2001): "Measuring the Internal Efficiency of Universities: Social Demand, Diversity and Rising Costs". XXIII Annual EAIR Forum. Univesity of Porto, Portugal.
  • Piffano, H. (2005): "Microeconomía aplicada a la educación universitaria. Teoría y Práctica comparada". Ediciones PreBI/SeDICI/UNLP, Buenos Aires.
  • Premachandra, I.M. (2001): "A note on DEA vs principal component analysis: An improvement to Joe Zhu's approach". European Journal of Operational Research, 132, pp. 553-560.
  • Sarrico, C.S.; S.M. Hogan; R.G. Dyson y A.D. Athanassopoulos (1997): "Data Envelopment Analysis and university selection". The Journal of the Operational Research Society, 48 (12), pp. 1163-1177.
  • Schiffman, S. S.; M.A. Reynolds y F.W. Young (1981): "lntroduction to multidimensional scaling". New York: AcademicPress, 1981.
  • Serrano Cinca, C. and C. Mar Molinero (2004): "Selecting DEA specifications and ranking units via PCA". Journal of the Operational Research Society, (discussion paper), Palgrave MacMillan, 55, pp. 521-528.
  • Tricio, A.; A. Bol; R. Vitoria; M.P. Quindos and M. Serna (1999): "Una experiencia departamental en evaluación de la calidad y adaptación de los indicadores para investigación, enseñanza y gestión". En: Consejo de Universidades (eds.) (1999): Indicadores en la Universidad: Información y decisiones. MEC, Madrid.
  • Usher, A. and Savino (2006): "A World of Difference: A Global Survey of University League Table". Canadian Education Report Series, enero 2006.
  • Zhu, J. (1998): "Data envelopment analysis vs. principal component analysis: an illustrative study of economic performance of Chinese cities". European Journal of Operational Research, 111 (1), pp. 56-61.