Historia a ritmo de rapUna propuesta interdisciplinar para la enseñanza de las Ciencias Sociales y la Educación Artística

  1. Egea Vivancos, Alejandro
  2. Arias Ferrer, Laura
  3. Clares Clares, María Esperanza
Revue:
Espiral. Cuadernos del profesorado

ISSN: 1988-7701

Année de publication: 2017

Volumen: 10

Número: 20

Pages: 51-57

Type: Article

DOI: 10.25115/ECP.V10I20.1012 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Espiral. Cuadernos del profesorado

Résumé

This work shows and analyzes an educational proposal conducted in Secondary Education, whose main aim is to bring the students closer to history by using music as a teaching tool. In this specific case, students go over periods of history through the rhythm of a rap. Students read, listen and analyze the verses of the song "Mil Vidas", of the Spanish singer Nach. After this first task, students are asked to develop a creative exercise where they write and sing their own strophes. This narrative effort not only allows them to go over and think about the historical contents learnt during the course, but also to introduce students to rhyme and rhythm. The activity is easily adaptable to different levels, gets students to increase their motivation to the subject and allows teachers to assess some historical contents by analyzing the meaning given by the students to some historical events and agents. Besides, it serves as an example of interdisciplinary activities. In this case, music and history are combined in order to catch the attention and interest of the students and to improve the teaching and learning process.

Références bibliographiques

  • Alonso, H., & Barba, J. J. (2013). El grafiti en educación de calle para el fomento de la autoestima, las relaciones sociales y la promoción social: el caso de Espacio Mestizo. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 16 (3), 49-60.
  • Bernabé, M. (2012). La comunicación intercultural a través de la música. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 5(10), 87-97. Disponible en: www.cepcuevasolula.es/espiral.
  • Egea, A., & Arias, L. (2015). Russell Crowe el gladiador, Colón el descubridor y otros protagonistas de la Historia. Buceando en las narrativas históricas de jóvenes universitarios españoles». CLIO. History and History teaching, 41. Disponible en: http://clio.rediris.es.
  • Gardner, H. (2011). Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. New York: Basic Books.
  • Giráldez, A. (coord.) (2015). De los ordenadores a los dispositivos móviles. Propuestas de creación musical y audiovisual. Barcelona: Graó.
  • Herrera, L., & Cremades, R. (2010). Preferencias musicales de los estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria: influencia de la educación formal e informal. Cultura y Educación: Revista de teoría, investigación y práctica, 22 (1), 37-51.
  • Morgade, M., Poveda, D., & Verdesoto, A. (2016). El barrio entra en la escuela a ritmo de hip hop. Eufonía. Didáctica de la Música, 68, 7-14.
  • Murphy, J. (2011). Más de 100 ideas para enseñar historia: Primaria y Secundaria. Barcelona: Graó.
  • Navarro-Medina, E., & Alba-Fernández, N. (2014). La formación ciudadana a partir de la enseñanza de la Historia de España: cuatro situaciones para reflexionar. En N. Martínez-Valcárcel (Ed.), La historia de España en los recuerdos escolares: análisis, interpretación y poder de cambio de los testimonios de profesores y alumnos (pp. 267–286). Valencia: Nau Llibres.
  • Pellegrino, A. M., & Lee, C. D. (2012). Let the music play!: harnessing the power of music for history and social studies classrooms. Charlotte, N.C.: Information Age Pub.
  • Rodríguez, A., & Iglesias, L. (2014). La «cultura hip hop»: revisión de sus posibilidades como herramienta educativa. Teoría de la educación, 26 (2), 163-182.
  • Turner, T. (2008). The Bear is Still Singing: Creating Lyrics with Social Studies. Social Studies and the Young Learner, 21(1), 11–14.