Social and digital empowerment of vulnerable library users of the Murcia Regional Library, Spain

  1. José Antonio Gómez Hernández 1
  2. Manuel Hernández Pedreño 1
  3. Eduardo Romero Sánchez 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Zeitschrift:
El profesional de la información

ISSN: 1386-6710 1699-2407

Datum der Publikation: 2017

Titel der Ausgabe: Públicos vulnerables y empoderamiento digital

Ausgabe: 26

Nummer: 1

Seiten: 20-32

Art: Artikel

DOI: 10.3145/EPI.2017.ENE.03 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: El profesional de la información

Ziele für nachhaltige Entwicklung

Zusammenfassung

This research is based on two qualitative techniques applied to further understand the levels of digital risk or empowerment of vulnerable users visiting Murcia Regional Library. Library users and staff, social workers, and the three most recent library managers were interviewed; participatory observation was applied. We studied the exclusion factors of users, their motivation for using library services, and their information and digital competencies. We conclude that these persons use the library primarily as a center for both leisure and media Internet purposes and also occasionally to study or job search. Nevertheless, and above all, they value the library as a comfortable, normalized, and inclusive space, in which they feel integrated and where, without limits, they can stay for leisure or practical purposes.

Bibliographische Referenzen

  • Biblioteca Regional de Murcia (2009). Memoria 2008. Murcia.
  • Biblioteca Regional de Murcia (2010). Encuesta de satisfacción de usuarios de la Biblioteca Regional de Murcia. Murcia. https://estaticocultura.carm.es/wbr/home/FIC20101203_051230. pdf
  • Biblioteca Regional de Murcia (2011). Memoria 2010. Murcia.
  • Biblioteca Regional de Murcia (2015). Memoria 2014. Murcia.
  • Bunić, Sanja (2015). “Why they need us and why we hesitate: The homeless in the library”. En: IFLA World library and information congress. 81st IFLA General conference and assembly, Cape Town, South Africa. http://library.ifla.org/1261/1/100-bunic-en.pdf
  • Castel, Robert (2004). “Encuadre de la exclusión”. En: Karsz, Saül (ed.). La exclusión. Bordeando sus fronteras: definiciones y matices. Barcelona: Gedisa Editorial, pp. 55-86. ISBN: 8474329396
  • Castillo-Fernández, Javier (2010). “Biblioteca punto de empleo”. En: Castillo-Fernández, Javier; Gómez-Hernández, José-Antonio; Quílez-Simón, Pedro (eds.). La biblioteca pública frente a la recesión, acción social y educativa. Murcia: Tres Fronteras, pp. 173-188. ISBN: 978 8475645612
  • Europass (2015). Competencias digitales. Tabla de autoevaluación. Luxemburgo: European Commission. http://europass.cedefop.europa.eu/es/resources/digitalcompetences
  • Gallo-León, José-Pablo (2008). “Innovación en los servicios de bibliotecas públicas orientadas al usuario. El caso de la Biblioteca Regional de Murcia”. El profesional de la informacion, v. 17, n. 2, pp. 144-154. http://doi.org/10.3145/epi.2008.mar.03
  • Gallo-León, José-Pablo (2013). Prospectiva 2020. Las diez áreas que más van a cambiar en nuestras bibliotecas en los próximos años. Madrid: Consejo de Cooperación Bibliotecaria. http://www.mecd.gob.es/cultura-mecd/dms/mecd/culturamecd/areas-cultura/bibliotecas/mc/consejocb/grupos-detrabajo/21/estudio-prospectiva-2020.pdf
  • Gómez-Hernández, José-Antonio (2016). “Usuarios en vulnerabilidad social ¿por qué y para qué generar capital cultural desde la biblioteca?”. Anuario ThinkEPI, v. 10, pp. 83-93. http://doi.org/10.3145/thinkepi.2016.13
  • Gómez-Hernández, José-Antonio; Saorín, Tomás (2015). “Trends in information literacy programmes to empower people and communities: Social technologies supporting new citizen needs”. En: Passarelli, Brasilina; Straubhaar, Joseph; Cuevas-Cerveró, Aurora (eds.). Handbook of research on comparative approaches to the digital age revolution in Europe and the Americas. Hershey, Pensilvania, USA: IGI Global, pp. 315-330. http://doi.org/10.4018/978-1-4666-8740-0
  • Gómez-Yáñez, José-Antonio (2014). Estudio Fesabid: El valor económico y social de los servicios de información: bibliotecas. Madrid: Fesabid. http://www.fesabid.org/sites/default/files/repositorio/ fesabid-valor-economico-social-servicios-informacionbibliotecas.pdf
  • Hernández-Pedreño, Manuel (2008). “Pobreza y exclusión en las sociedades del conocimiento”. En: Hernández-Pedreño, Manuel (coord.). Exclusión social y desigualdad. Murcia: Editum. ISBN: 978 8483717752 http://www.um.es/documents/1967679/1967852/LibroExclusion-social-desigualdad-08.pdf/b3392fe8-ca07-44d48833-2a2124a3b190
  • Hernández-Sánchez, Hilario (2016). El valor de las bibliotecas. Estudio de impacto socioeconómico de las Bibliotecas de Navarra. Madrid: Consejo de Cooperación Bibliotecaria. http://www.elvalordelasbibliotecas.es/es/informe
  • IFLA (2014a). Declaración de Lyon sobre el acceso a la información y el desarrollo. http://www.lyondeclaration.org/content/pages/lyondeclaration-es-v2.pdf
  • IFLA (2014b). Internet manifesto 2014. http://www.ifla.org/publications/node/224?og=30
  • INE (2015). Estadística de bibliotecas 2014. http://www.ine.es
  • Laparra-Navarro, Miguel; Obradors-Pineda, Anna; PérezEransus, Begoña; Pérez-Yruela, Manuel; Renes-Ayala, Víctor; Sarasa-Urdiola, Sebastián; Subirats, Joan; Trujillo-Carmona, Manuel (2007). “Una propuesta de consenso sobre el concepto de exclusión: implicaciones metodológicas”. Revista española del tercer sector, n. 5, pp. 15-58. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2376685
  • Lison, Barbara; Reip, Natascha; Huysmans, Frank; Mount, Dan (2016). Research for CULT Committee: Public libraries. Their new role. Luxemburgo: Policy Department for Structural and Cohesion Policies. http://www.europarl.europa.eu/thinktank/en/document. html?reference=IPOL_STU(2016)585882
  • Llano-Ortiz, Juan-Carlos (2016). El estado de la pobreza. Seguimiento del indicador de riesgo de pobreza y exclusión social en España 2009-2015. Madrid: EAPN. http://www.eapn.es/estadodepobreza
  • Ministerio de Educación Cultura y Deporte (2015). Bibliotecas públicas españolas en cifras. http://www.mecd.gob.es/cultura-mecd/areas-cultura/ bibliotecas/mc/ebp/portada.html
  • Pimienta, Daniel (2009). “Digital divide, social divide, paradigmatic divide”. International journal of information communication technologies and human development, v. 1, n. 1, pp. 33-48. http://doi.org/10.4018/jicthd.2009010103
  • Punie, Yves; Brecko, Barbara (2014). Digcomp: Marco europeo de competencias digitales. Bruselas: Comisión Europea. http://jakintza.eus/wp-content/uploads/DIGCOMP_ Donostia_ES-Rev.pdf
  • Raya-Díez, Esther (2007). “Exclusión social: indicadores para su estudio y aplicación para el trabajo social”. Revista del Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, n. 70, pp. 155-172. http://www.empleo.gob.es/es/publica/pub_electronicas/ destacadas/revista/numeros/70/Inf01.pdf
  • Reig-Hernández, Dolores (2012). Socionomía. Barcelona: Deusto. ISBN: 978 8423412723 http://www.planetadelibros.com/libro-socionomia/65443
  • Skinner, Elizabeth J. (2016). “People experiencing homelessness: How libraries can be community collaborators and catalysts for change”. In: IFLA World library and information congress 2016. Columbus, Ohio.
  • Subirats, Joan; Brugué, Joaquim; Gomà, Ricard (2002). “De la pobreza a la exclusión social: Nuevos retos para las políticas públicas”. Revista internacional de sociología, n. 33, pp. 7-45. https://goo.gl/OwMsMB
  • Togores, Rosa (2014). El valor de las bibliotecas públicas en la sociedad: El caso de la Red de Bibliotecas Municipales. Barcelona: Diputació Barcelona. https://goo.gl/1jedbZ
  • Winkelstein, Julie-Ann (2016). “Overview of first draft of guidelines for library service to people experiencing homelessness and a brief overview of services to youth experiencing homelessness without parents or guardians”. En: IFLA Council and general conference 2016. Columbus, Ohio: IFLA. http://library.ifla.org/1494/2/147-winkelstein-en.pdf