FLIPPED-­TICUna experiencia de Flipped Classroom con alumnos de Magisterio

  1. María del Mar Sánchez Vera 1
  2. Isabel María Solano Fernández 1
  3. Víctor González Calatayud 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Aldizkaria:
RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

ISSN: 1695-288X

Argitalpen urtea: 2016

Alea: 15

Zenbakia: 3

Orrialdeak: 55-67

Mota: Artikulua

DOI: 10.17398/1695-288X.15.3.69 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

Garapen Iraunkorreko Helburuak

Laburpena

Flipped ICT is a teaching innovation project that has been developed in the Faculty of Education at the University of Murcia (Spain). One of the main objectives of this project was the development of a Flipped Classroom experience in a class at the University of Murcia. Traditionally students receive from the teacher a first approach to the contents of the subject, on which subsequently deepened at home doing work or other tasks. Apply the Flipped Classroom methodology involves reversing this process. Through the use of ICT, students have access to some of the contents of the subject, which displayed outside the classroom, usually through videos. These resources enable students to establish a first contact with the contents or tools to work. Once in class, students focus on working in different tasks (consult doubts, debates, creating resources, implementation of practices, etc.). This paper presents the development and results of evaluation of an experience of use of Flipped Classroom in two classes of the Degree in Early Childhood Education. The results show that student satisfaction with this methodology is very high, and the role of the teacher in class is considered absolutely necessary. From the results, it is concluded that the use of such methodologies in the classroom it is recommendable to promote significant learning in students.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Adell, J. (2008). Actividades didácticas para el desarrollo de la competencia digital [Video]. Recuperado a partir de https://www.youtube.com/watch?v=-Xqb2Ze61Bo
  • Area, M. (2007). Algunos principios para el desarrollo de buenas prácticas pedagógicas con las TICs en el aula. Comunicación y Pedagogía, 222, 42-47
  • Area, M. (2009). Competencia digital y alfabetización 2.0. Ponencia presentada en el Congreso Internacional Web 2.0 sobre uso y buenas prácticas con TIC, Universidad de Málaga.
  • Bergmann, J. y Sams, A. (2012). Flip your classroom: Reach every student in every class every day. Eugene, OR: International Society for Technology in Education.
  • Bishop, J.L. y Vergeler, M.A. (2013). The flipped classroom: A survey of the research. Comunicación presentada en 120th American Society of Engineering Education Annual Conference & Exposition, Atlanta, Georgia, USA. Recuperado a partir de https://www.asee.org/public/conferences/20/papers/6219/view
  • Bruns, A. y Humphreys, S. (2005). Wikis in teaching and assessment: The M/Cyclopedia project. En D. Riehle (Ed.), WikiSym05, Proceedings of the 2005 International symposium on Wikis (pp. 25-35). Doi: 10.1145/1104973.1104976
  • Butt, A. (2014). Student views on the use of a flipped classroom approach: evidence from Australia. Business Education & Acreditation, 6(1), 33-43
  • Clark, R. (2001). Media are “Mere vehicles”: The opening argument. En R. Clark (Ed.), Learning from media: Arguments, analysis, and evidence (1-12). Connecticut: Information Age Publishing, Inc.
  • Danker, B. (2015). Using Flipped Classroom approach to explore deep learning in large classroom. IAFOR Journal of Education, 3(1), 171-186
  • Escobar-Pérez, J. y Cuervo-Martínez, A. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en medición, 6, 27-36
  • Gibbs, G. (1981). Teaching students to learn. Milton Keynes: Open University Press
  • Gibbs, G., Habeshaw, S. y Habeshaw, T. (1988). 53 Interesting things to do in your Seminars and Tutorials. Bristol: Technical and Educational Services
  • Guzmán, V. (2009). Evolución del modelo docente: efectos de la incorporación del uso de una plataforma virtual, vídeos educativos y CD interactivos. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 30, 1-16
  • Hamdan, N., McKnight, P., McKnight, K. y Arfstrom, K. (2013). A review of flipped learning. Recuperado a partir de http://www.flippedlearning.org/cms/lib07/VA01923112/Centricity/Domain/41/LitReview_FlippedLearning.pdf
  • Herreid, C. F. y Schiller, N. A. (2013). Case studies and the flipped classroom. Journal of College Science Teaching, 42(5), 62-66.
  • Huitt, W. (2009). Individual differences: The 4MAT system. Educational Psychology Interactive. Valdosta, GA: Valdosta State University. Recuperado a partir de http://www.edpsycinteractive.org/topics/instruct/4mat.html
  • Jaster, R. W. (2013). Inverting the classroom in College Algebra: An examination of student perceptions and engagement and their effects on grade outcomes (Doctoral dissertation). Recuperado de https://digital.library.txstate.edu/handle/10877/4526
  • Martínez, F. y Prendes, M.P. (2008). Estrategias y espacios virtuales de colaboración para la enseñanza superior. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, 2, 59-90.
  • Mazur, E. (1997). Peer instruction: A user’s manual. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall
  • McKeachie, W, J. y Svinicki, M. (2006). McKeachie´s Teaching Tips. College Teaching Series. Boston: Houghton Mifflin.
  • Nederveld, A. y Berge, Z. L. (2015). Flipped learning in the workplace. Journal of Workplace Leaning, 27(2), pp. 162-172. http://dx.doi.org/10.1108/JWL-06-2014-0044
  • Oxford Brookes University (2011). About Gibbs reflective cycle. Recuperado a partir de http://www.brookes.ac.uk/students/upgrade/study-skills/reflective-writing-gibbs
  • Perdomo, W. (2016). Estudio de evidencias de aprendizaje significativo en un aula bajo el modelo flipped classroom. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 55, 0-17.
  • Prendes, M.P. (2007). Internet aplicado a la Educación. En J. Cabero (Coord.), Nuevas tecnologías aplicadas a la educación (pp. 205-222). Madrid: Mc GrawHill.
  • Ramsden, P. (2003). Learning to teach in higher education. Londres: RoutledgeFalmer.
  • Salinas, J. (2003). El diseño de procesos de aprendizaje cooperativo en situaciones virtuales. En F. Martínez (Comp.) (2003), Redes de comunicación en la enseñanza. Las nuevas perspectivas del trabajo corporativo (pp. 157-182). Barcelona: Paidós.
  • Sánchez Vera, M. M. (Coord.) (2013). Flipped TIC: Diseño de una experiencia Flipped Classroom en el aula. Memoria final del proyecto. Convocatoria experiencias de Innovación Educativa en el Aula Virtual para el Curso 2012- 2013. Recuperado a partir de http://digitum.um.es/jspui/bitstream/10201/35812/1/Memoria%20final%20Flipped%20TIC.pdf
  • Sánchez, M. M. y Solano I.M. (2013). El uso de recursos multimedia audiovisuales para la renovación metodológica: Una experiencia en futuros maestros de Educación Infantil. Actas del Congreso Internacional de Tecnología Educativa EDUTEC 2013. Recuperado a partir de http://edutec2013.ac.cr/memoria/ponencias/sanchez_solano_151.pdf
  • Strayer, J.F. (2012). How learning in an inverted classroom influences cooperation, innovation and task orientation. Learning Enviroment Research, 15, pp. 171-193
  • Tucker, B. (2012). The Flipped Classroom. Education Next, 12(1), 82-83.