La calidad percibida por los participantes en dos ediciones de una carrera popular

  1. Salvador Angosto Sánchez 1
  2. José María López Gullón 1
  3. Arturo Díaz Suárez 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Revista:
Intangible Capital

ISSN: 1697-9818

Ano de publicación: 2016

Título do exemplar: VII Congreso Iberoamericano de Economía del Deporte (CIED VII)

Volume: 12

Número: 3

Páxinas: 789-804

Tipo: Artigo

DOI: 10.3926/IC.782 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Intangible Capital

Resumo

Purpose: The present research is based on assessing the participants’ perceived quality in two editions of a middle distance popular race, examining the different characteristics these type of events. Design/methodology/approach: The study was conducted through a perceived quality questionnaire for popular races breaking it down into the different factors identified in previous studies. The questionnaire was administered to participants in each of the editions by email. Findings: The results of this study indicated a decrease in the valuation of the perceived quality of the second edition, where the personal factor was the most valued in both editions. Women had a better opinion than men in both events and in all dimensions. Originality/value: The perceived quality analysis from the participants’ point of view will help the sports organizers and companies, public or private, engaged in the sporting events management to be more efficient and have better organization.

Referencias bibliográficas

  • Afthinos, Y., Theodorakis, N.D., & Nassis, P. (2005). Customers' expectations of service in greek fitness centers. Gender, age, type of sport center, and motivation differences. Managing Service Quality, 15(3), 245-258. http://dx.doi.org/10.1108/09604520510597809
  • Alexandris, K., Kouthouris, C., & Meligdis, A. (2006). Increasing customers' loyalty in a skiing resort: The contribution of place attachment and service quality. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 18(5), 414-425. http://dx.doi.org/10.1108/09596110610673547
  • Angosto, S., Ibáñez-Pérez, R., & Morales-Baños, V. (2014). Valoración de la calidad percibida, valor percibido y satisfacción de los participantes en una carrera popular de media distancia. En M.A. Espitia, L.I. García-Cebrián, A. Muñoz-Pocar, R. Serrano-Lázaro, & J. Gutiérrez-Ilarduya (Eds.), V Congreso Iberoamericano de Economía del Deporte. El deporte: Dinamizador económico (pp. 23-26). Zaragoza, España.
  • Angosto, S., Morán-Navarro, R., Martínez-Cava, A., & López-Gullón, J.M. (2016). Calidad percibida en una prueba de triatlón. SporTK: Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, 5(1), 81-84.
  • Angosto, S.S. (2014). Diseño y validación de un cuestionario sobre calidad percibida en eventos deportivos populares (CAPPEP). Trabajo de Fin de Máster. Murcia: Universidad de Murcia.
  • Bodet, G. (2006). Investigating customer satisfaction in a health club context by an application of the tetraclasse model. European Sport Management Quarterly, 6(2), 149-165. http://dx.doi.org/10.1080/16184740600954148
  • Calabuig, F., Burillo, P., Crespo, J., Mundina, J.J., & Gallardo, L. (2010). Satisfacción, calidad y valor percibido en espectadores de atletismo. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 10(40), 577-593. Disponible online en: http://cdeporte.rediris.es/revista/revista40/artsatisfaccion182.htm
  • Calabuig, F., Molina, N., & Núñez, J. (2012). Una aplicación inicial del modelo tridimensional de calidad de servicio en centros deportivos privados. E-Balonmano: Revista de Ciencias del Deporte, 8(1), 67-81.
  • Chelladurai, P., & Chang, K. (2000). Targets and standards of quality in sport services. Sport Management Review, 3(1), 1-22. http://dx.doi.org/10.1016/S1441-3523(00)70077-5
  • Clemes, M., Brush, G., & Collins, M. (2011). Analysing the professional sport experience: A hierchical approach. Sport Management Review, 14, 370-388. http://dx.doi.org/10.1016/j.smr.2010.12.004
  • Crespo, J. (2011). Los eventos deportivos: Calidad de servicio, valor percibido y satisfacción de los espectadores. Valencia: Universidad de Valencia.
  • Gálvez, P., Morales-Sánchez, V., Hernández-Mendo, A., Pérez-López, R., & López-Linares, A. (2012). Evaluación en gestión deportiva: Calidad de servicios. Revista de Ciencias del Ejercicio FOD, 7(7), 29-37.
  • Grönroos, C. (1984). A service quality model and its marketing implications. European Journal of Marketing, 18(4), 36-44. http://dx.doi.org/10.1108/EUM0000000004784
  • Mármol, A., Orquín Castrillón, F.J., & Sainz de Baranda, P. (2010). La infraestructura y el equipamiento, la prescripción del ejercicio y los servicios ofertados como índices de calidad de los centros fitness de Murcia. [Versión electrónica]. Cuadernos de Psicología del Deporte, 10(2), 85-91.
  • Mundina, J., & Calabuig, F. (2011). La Calidad de servicio percibida de un gran evento deportivo como indicador de gestión. Journal of Sports Economics y Management, 1(1), 31-47.
  • Parasuraman, A., Zeithaml, V., & Berry, L. (1988). SERVQUAL: A multiple-item scale for measuring consumer perceptions of service quality. Journal of Retailing, 64(1), 12-40.
  • Parasuraman, A., Zeithaml, V., & Berry, L. (1985). A conceptual model of service quality and its implications for future research. Journal of Marketing, 49, 41-50. http://dx.doi.org/10.2307/1251430
  • Pérez-Campos, C. (2010). Análisis de la calidad del servicio en los eventos deportivos. Calidad percibida y satisfacción de los espectadores y de los deportistas. Valencia: Universidad de Valencia.
  • Rosa, M., Castellanos, M., & Palacios, B. (2012). Calidad percibida por el espectador de fútbol. Revista de psicología del deporte, 21(1), 25-33.
  • Shone, A., & Bryan, P. (2010). Successful event management: A practical handbook. London: CENGAGE Learning.
  • Theodorakis, N., Kambitsis, C., Laios, A., & Koustelios, A. (2001). Relationship between measures of service quality and satisfaction of spectators in professional sports. Managing Service Quality, 11(6), 431-438. http://dx.doi.org/10.1108/09604520110410638
  • Visauta, B., Martori, I., & Cañas, J.C. (2005). Análisis estadístico con SPSS para Windows. España: McGraw-Hill.