Conocimiento sobre el Olimpismo entre el alumnado universitario de la Licenciatura en Ciencias del Deporte, Magisterio de Educación Física y Grado en Educación Primaria

  1. Alberto Gómez Mármol 1
  2. Bernardino Javier Sánchez Alcaraz Martínez 1
  3. María Jesús Bazaco Belmonte 1
  4. Juan Manuel Molina Morote Correo 2
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

  2. 2 Universidad Católica San Antonio
    info

    Universidad Católica San Antonio

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/05b1rsv17

Revista:
Materiales para la historia del deporte

ISSN: 1887-9586

Any de publicació: 2016

Número: 14

Pàgines: 77-87

Tipus: Article

Altres publicacions en: Materiales para la historia del deporte

Resum

This research aims to assess the level of knowledge of university students about Olympics and how gender, the orientation of their degrees to physical activity and the level of physical and sport activity modulate this level of knowledge. In order to that, Molina’s (2011) questionnaire was administrated to 1982 students in Sport Sciences Degree, Physical Education Teacher Degree and Primary Education Degree from two universities in Murcia. In general, the level of knowledge is high, except when identifying the author of the sentence “Most important thing is not to win but to take part”. On other hand, a higher level of knowledge has been found among men in comparison with women, among those students whose degrees are orientated to physical education and/or sport, as well as among participants that competed in a national or international level in comparison with those who competed in a regional or local level or even they do not compete.

Referències bibliogràfiques

  • Abreu, N. (2002). Olympic multiculturalism: proclaimed universal values versus cultural relativism. En L. DaCosta (Coord.), Olympic Studies Current Intellectual Crossroads: Programa de Pós Graduação em Educação Física (pp.201-254). Rio de Janeiro: Editorial Gama Filho.
  • Castillo, M.Y. (2007). Proyecto cultural de la cátedra de estudio olímpico Isla de la juventud (Cuba). [Articulo en línea consultado el 05/07/10] http://www.monografias.com/trabajos44/proyecto-culturalolimpico/ proyecto-cultural-olimpico2.shtml
  • Coknaz D., Atalay M., Guler L. & Cotuk M. (2010). Awareness of olympic issues and evaluations of the olympic concepts among the school of physical education and sport students. International Journal of Human Sciencies, (7)1, 1264-1289.
  • Comité Internacional Olímpico (1999). Olympic marketing fact file. Winter 1999. Laussane: IOC.
  • Comité Internacional Olímpico (2009). 2008 Olympic Global Research. The Olympic Brand [Documento sin publicar]. Laussane: IOC.
  • Coubertin, P. (1979). Ideario Olímpico. Discursos y Ensayos. Madrid: INEF.
  • De Knop, P. & Timmers, R. (2001). The Dutch and Olympism. En J. Steenbergen; P. De Knop & A. Elling (Eds.), Values and Norms and Sports (pp. 157-170). London: Meyer and Meyer Sports.
  • Delgado, M.A. (2004). El Olimpismo: contenido interdisciplinar, transversal y universal de la Educación Física y el Deporte. Revista digital Lecturas: EF y Deportes, 69 [Artículo en línea consultado el 09/09/15] http://www.efdeportes.com/efd69/olimp.htm
  • Gillet, B. (1971). Historia del deporte. Barcelona: Oiko-Tau.
  • Gómez-Mármol, A., Sánchez-Alcaraz, B.J., Bazaco, M.J. & Molina, J.M. (2015). La percepción del olimpismo de los estudiantes universitarios de educación física y ciencias del deporte: un estudio en la comunidad autónoma de Murcia. Journal of Sport and Health Research, 7(2),103-112.
  • Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, L. (2000). Metodología de la investigación (2ª Edición ampliada). Méjico: McGraw Hill.
  • Martínez, M.E. & Hernández, J.L. (2005). Estudios sobre la Historia de la Educación Física y el Deporte que se enseña y que se aprende en el sistema universitario español. Comunicación presentada en X Congreso Internacional de Historia del deporte. 2-5/11/05, Sevilla. [Articulo en línea consultado el 11/07/11] http://www.cafyd.com/HistDeporte/htm/pdf/2-18.pdf
  • Molina, J.M. (2011). Visión del olimpismo y sus repercusiones educativas entre universitarios de Magisterio de Educación Física, Grado en Educación Primaria y Grado en Ciencias de la Actividad Física y el Deporte de la Región de Murcia. Tesis doctoral no publicada. Universidad Católica San Antonio de Murcia: Murcia.
  • Monnin, E. (2008). L’olympisme à l’école ? Belfort: Pole editorial de l'universite de Belfort-Montbeliard/Presses universitaires de Franche-Comte.
  • Muller, N. (1986). Introduction, choix et presentation des textes. En M. Muller (Coord.), Pierre de Coubertin. Textes choisis. Tome II: Olympisme. Zurich: Weidmann.
  • Muller, N. & Schantz, O. (1986). Introduction, choix et presentation des textes. En N. Muller (Coord.), Pierre de Coubertin. Textes choisis. Tome III: Pratique sportive. Zurich: Weidmann.
  • Parry, J. (2006). Sport and Olympism: Universals and multiculturalism. Journal of the Philosophy of Sport, 33, 188-204.
  • Preus, H. (2002). Coubertin und die Olympischen Ideale – zehn Jahre Erhebung unter deutschsprachigen Sportstudenten. En W. Borgers (comp.), Tempel und Ringe. Zwischen Hochschule und Olympischer Bewegung. Festschrift Dietrich R. Quanz (pp. 291-302). Koln, Alemania: Carl und Liselott Diem-Archiv.
  • Rioux, G. (1986). Intoduction generale, choix et presentation des textes. En N. Muller (Coord.), Pierre de Coubertin. Textes Choisis. Tome I. Revelation. Zurich: Weidmann.
  • Sanada, H. (2009). Olympic Education at the University of Tsukuba in cooperation with the japan olympic academy. En K. Georgiadis (Ed.), International Olympic Academy 9th International Session for directors of national olympic academies 1-8/06/2007. Proceedings (pp.195-198). Ancient Olympia, Greece: IOA/IOC.
  • Sánchez-Alcaraz, B.J., Molina, J.M., Gómez-Mármol, A. & Bazaco, M.J. (2015). Los contenidos educativos del olimpismo en el currículo escolar: Percepción de los estudiantes. Acción motriz, 15, 25-32.
  • Schantz, O. (1998). Education sportive et education olympique “de 1897 a 1997” Reflexions axiologiques. En N. Muller (Ed.), Coubertin and Olympism. Questions for the Future. Report of the Congress 17th to 20th September 1997 at the University of Le Havre (pp.222-234). Sydney: Walla Walla Press.
  • Solar, L. (2003). Pierre de Coubertin. La Dimensión Pedagógica. Madrid: Gymnos/CEO-UPV.
  • Todt, N. (2007). Jogos Olimpicos da antiguidade. En K. Rubio; A. Reppold Filho; N. Todt & R. Mesquita (Orgs.), Ética e compromisso social nos estudos olímpicos (pp. 217-222). Porto Alegre: EDIPUCRS
  • Van Wyk, J.; Burger, S.; Kluka, D. & Van Schalkwyk J. (2007). Sport Students' Background Knowledge of the Olympic Games: The Development of a Holistic Sport Event Management Frame of Reference. [Abstract] [Consultado el 05/10/15] www.nassm.com/files/conf_abstracts/2007_1542.pdf
  • Willimczik, K. (2002). Olympische Padagogik-zwischen theoretischer Vergessenheit und praktischer Anerkennung. Sportunterricht, 51(1), 3-8.