Familia, inmigración y comunicación con el centro escolarUn estudio comparativo

  1. M.ª Ángeles Hernández Prados 1
  2. M.ª Ángeles Gomariz Vicente 1
  3. Joaquín Parra Martínez 1
  4. M.ª Paz García Sanz 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Aldizkaria:
Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1139-613X 2174-5374

Argitalpen urtea: 2016

Alea: 19

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 127-151

Mota: Artikulua

DOI: 10.5944/EDUCXX1.16457 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

Laburpena

The importance of establishing communication links and mutual collaboration between families of the students and educational centers to develop comprehensive education of students is today an undeniable reality. From the perspective of inclusive education, the relationship between respective institutions must integrate parents of all students, including those who have some risk of social exclusion. This group includes immigrant families. For this reason, in this study we compare the communication established between families and the school in which their children study in the region of Murcia, depending on their nationality. We sent a questionnaire to 2,494 families in this community in a joint investigation by the Consejo Escolar de la Región Murcia and the University of Murcia. The results indicate that Spanish parents know their children’s schools better, participate more in its life, contribute more to the development of student learning at home and have more positive relationships with the school than immigrant families. These differences between groups are statistically significant at a global level and also at educational stages of Infant and Primary School, but not in secondary education. These results reflect on possible guidelines for action from the political-academic and educational community in order to help integrate parents of immigrant students in the school of their children.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Aparicio, R., (2003) El Entorno Familiar De Los Menores De Origen Extranjero Escolarizados En Madrid, , Madrid: Universidad Pontificia de Comillas
  • Baraíbar, J.M., (2005) Inmigración, Familias Y Escuela En educación Infantil, , Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia – Catarata
  • Bueno, J.R., Belda, J.F., Familias inmigrantes en la escuela (2005) Discursos De Los Agentes Educativos, , Valencia: Universidad de Valencia
  • Carbonell, R., Martí, J., La relación familia-centro educativo (2002) Cuadernos De Pedagogía, 315, pp. 32-34
  • (2009) Actitudes Hacia La inmigración III. Estudio n.º 2.817, , http://goo.gl/xKDpXs
  • Unidad De Análisis Estadístico. Estimación Del tamaño Muestral Con Varianza No Conocida, , http://humanidades.cchs.csic.es/cchs/web_UAE/muestreo/nvnc.html
  • Colás, P., Contreras, J.A., La participación de las familias en los centros de Educación Primaria (2013) Revista De Investigación Educativa, 31 (2), pp. 485-499
  • (2000) Informe Europeo Sobre La Calidad De La educación Escolar. Dieciséis Indicadores De Calidad, , http://goo.gl/waiZH7
  • Plan para la integración social de las personas inmigrantes de la Región de Murcia (2007) Comunidad Autónoma De La Región De Murcia
  • (2006) Analysis of the Current Status of the Cooperation between Parents and School with Models of Good Cooperation and Recommendations for the network’s Further Activities, , http://goo.gl/t6Fvob, Belfast: Copasch Network Partners. Recuperado de
  • Pueblo, D.D., (2003) La escolarización Del Alumnado Inmigrante En España, , Madrid: Defensor del Pueblo
  • García Ruiz, M.J., OECD, Pisa and Finnish and Spanish comprehensive school (2011) Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, pp. 2858-2863
  • García, A., Sánchez, C., La participación de los padres en los documentos institucionales de los centros educativos (2006) Participación De Las Familias En La Vida Escolar: Acciones Y Estrategias, pp. 149-181. , C. Sánchez, Madrid: Ministerio de Educación
  • Garreta, J., (2007) La relación Familia-Escuela, , Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida
  • Garreta, J., Escuela y familias inmigradas: Relaciones complejas (2009) Revista Complutense De Educación, 20 (2), pp. 275-291
  • Gervilla, A., Familia y educación familiar. Conceptos clave (2008) Situación Actual Y Valores, , Madrid: Narcea
  • Gomariz, M.A., Parra, J., García, M.P., Hernández, M.A., Pérez, J., La comunicación entre la familia y el centro educativo (2008) Murcia: Consejo Escolar De La Región De Murcia, , Consejería de Educación, Ciencia e Investigación
  • Jeynes, W.H., (2011) Parental Involvement and Academic Success, , New York: Routledge
  • Jordán, J.A., Hacia una relación de partenariado entre profesores y familias inmigrantes (2009) Revista Complutense De Educación, 20 (1), pp. 79-97
  • Leslie, A., Koepke, P.H.D., A Call to Action (2007) Journal of Feminist Family Therapy, 19 (3), pp. 1-12
  • Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (BOE 4 de mayo); Lozano, J., Alcaraz, S., Colás, M.P., Los centros educativos multiculturales y sus relaciones con las familias: El caso de la Región de Murcia (2013) Educación XXI, 16 (1), pp. 210-232
  • Maiztegui-Oñate, C., Ibarrola-Armendariz, A., Réditos potenciales de la participación de las familias inmigrantes en el centro escolar y posibles dificultades. Aloma. Revista de Psicología (2012) Ciències De l’Educació I De l’Esport, 30 (2), pp. 33-41
  • Martínez-González, R.A., Álvarez-Blanco, L., Fracaso y abandono escolar en educación secundaria obligatoria: Implicación de la familia y los centros educativos (2005) Aula Abierta, 85, pp. 127-146
  • Ortega, P., Mínguez, R., Hernández, M.A., Las difíciles relaciones entre familia y escuela en España (2009) Revista Española De Pedagogía, 243, pp. 231-253
  • Parra, J., García, M.P., Gomariz, M.A., Hernández, M.A., Perfiles de participación de las familias españolas en los centros educativos (2014) La participación De Las Familias En La educación Escolar, pp. 127-148. , Consejo Escolar del Estado, Madrid: Ministerio de Educación Cultura y Deporte
  • Parreira Do Amaral, M., Dale, R., (2013) Governance of Educational Trajectories in Europe. Thematic Report on Governance, , http://goo.gl/IWv5rY, GOETE WorkingPaper. Frankfurt: Universityof Frankfurt. Recuperado de
  • Pozón, E., (1982) Participación De Los Padres En La Comunidad Educativa según La Constitución Española: Base Asociativa Y proyección política, , Córdoba: Caja de Ahorros y Monte de Piedad
  • Proyecto, I., (2012) Indicadores De Participación De Los Padres Enla Enseñanza Obligatoria. Informe De España, , http://goo.gl/KLkDZr
  • Rodríguez, R.M., Éxito académico de la segunda generación de inmigrantes en EEUU (2010) Revista Española De Educación Comparada, 16, pp. 329-355
  • Sanders, M.G., Sheldon, S.B., (2009) Principals Matter. A Guide to School, Family and Community Partnership, , London: Sage
  • Santos, M.A., Esteve, J.M., Ruiz, C., Lorenzo, M.M., Familia, educación y flujos migratorios (2004) J. M. Toriñán Y M. Santos. Familia, educación Y Sociedad Civil, pp. 203-280. , Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela
  • Santos, M.A., Lorenzo, M., La participación de las familias inmigrantes en la escuela. Un estudio centrado en la procedencia (2009) Revista De Educación, 350, pp. 277-300
  • Santos, M.A., Lorenzo, M., Priegue, D., Infancia de la inmigración y educación: La visión de las familias (2011) Revista De Investigación Educativa, 29 (1), pp. 97-110
  • Shumow, L., (2009) Promising Practices for Family and Community Involvement during High School, , Charlotee, NC: InformationAge Publishing
  • Torres, J.A., Estructuras organizativas para una escuela inclusiva: Promoviendo comunidades de aprendizaje (2012) Educatio Siglo XXI, 30 (1), pp. 45-70
  • Urrutia, G., Peña, D., Crea y Media, estrategias de sensibilización (2007) Metodología Para La elaboración De Un Argumento, , Madrid: Fundación CEPAIM