Análisis comparativo de la calidad percibida por espectadores en deportes de combate

  1. Angosto Sánchez, Salvador 1
  2. Martínez Abellán, Alberto 1
  3. Rabadán Iniesta, José de Calasanz 1
  4. López Gullón, José María 1
  1. 1 Facultad Ciencias del Deporte San Javier. Universidad de Murcia
Revista:
Sport TK: revista euroamericana de ciencias del deporte

ISSN: 2340-8812 2254-4070

Ano de publicación: 2016

Volume: 5

Número: 1

Páxinas: 181-188

Tipo: Artigo

DOI: 10.6018/254201 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

Outras publicacións en: Sport TK: revista euroamericana de ciencias del deporte

Resumo

The interest in knowing the user's perceptions regarding the quality and value of the service has been transferred to the sports events. Knowing which are the determinant elements for the general satisfaction of the spectator, will cause to the organizations a greater loyalty and improvement in its sport projects. This study analyzes, through a questionnaire, the different dimensions from the quality perceived, services quality, competitions elements and futures intentions in the prediction of the general satisfaction of the spectator in Taekwondo and Wrestling Spanish Championships. The results indicated the quality dimension was the worst valued for the spectators in both sports, being the results quality the low punctuation dimension. However, the future intentions has got the best valued dimension for the spectators, there are not exist more differences between the both championships These results would be relevant for managers in charge of sport events in order to plan strategies dedicated to services improvement.

Referencias bibliográficas

  • Afthinos, Y., Theodorakis, N. D., y Nassis, P. (2005). Customers' expectations of service in greek fitness centers. gender, age, type of sport center, and motivation differences. Managing Service Quality, 15(3), 245-258.
  • Añó, V. (2000). La Organización de grandes eventos deportivos. Arbor CLXV, 650 (Febrero 2000), 265-287.
  • Añó, V. (2003). La Organización y Gestión de Actividades Deportivas. Los Grandes Eventos. Barcelona: Inde.
  • Bodet, G. (2006). Investigating customer satisfaction in a health club context by an application of the tetraclasse model. European Sport Management Quarterly, 6(2), 149-165.
  • Bodet, G., y Bernache‐Assollant, I. (2011). Consumer loyalty in sport spectatorship services: The relationships with consumer satisfaction and team identification. Psychology y Marketing, 28(8), 781-802.
  • Brady, K.M. & Cronin, J.J. (2001). Some new thoughts on conceptualizing perceived service quality: A hierarchical approach. Journal of Marketing, 65 (July), 17-31.
  • Calabuig, F., Molina, N., Núñez, J. (2012). Una aplicación inicial del modelo tridimensional de calidad de servicio en centros deportivos privados. E-Balonmano: Revista de Ciencias del Deporte, 8(1), 67-81.
  • Calabuig, F.; Burillo, P.; Crespo, J.; Mundina, J.J. y Gallardo, L. (2010). Satisfacción, calidad y valor percibido en espectadores de atletismo. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte vol. 10 (40) pp. 577-593. Http://cdeporte.rediris.es/revista/revista40/artsatisfaccion182.htm
  • Cerezuela, B. (2003). La información y documentación deportiva y los grandes eventos deportivos. Barcelona: Centro de Estudios Olímpicos, Universidad Autónoma de Barcelona.
  • Chelladurai, P., y Chang, K. (2000). Targets and standards of quality in sport services. Sport Management Review, 3(1), 1-22.
  • Clemes, M., Brush, G., y Collins, M. (2011). Analysing the professional sport experience: A hierchical approach. Sport Management Review, (in press).
  • Crespo, J. (2011). Los eventos deportivos: Calidad de servicio, valor percibido y satisfacción de los espectadores. Valencia: Universidad de Valencia.
  • Crespo, J., Calabuig, F., Mundina, J., Aranda, R. (2012). Valor percibido y satisfacción de los espectadores de eventos deportivos. En Calabuig, F., Molinos, M. y Sala, R. (Eds.), III Congreso Iberoamericano de Economía del Deporte. El deporte: Dinamizador económico (p. 47-50). Valencia, España.
  • Gálvez, P. y Morales-Sánchez, V. (2011). Evaluación de la calidad en programas municipales deportivos: generalizabilidad y optimización de diseños de medida. Cuadernos de Psicología del Deporte, 11(2), 123-130.
  • Gálvez, P., Morales-Sánchez, V., Hernández-Mendo, A., Pérez-López, R. y López-Linares, A. (2012). Evaluación en gestión deportiva: calidad de servicios. Revista de Ciencias del Ejercicio FOD, 7(7), 29-37.
  • García-Fernández, J., Cepeda-Carrión, G. y Martín-Ruiz, D. (2012). La satisfacción de clientes y su relación con la percepción de calidad en Centro de Fitness: utilización de la escala CALIDFIT. Revista de Psicología del Deporte, 21(2), 309-319.
  • Getz, D. (2007). Event tourism: Definition, evolution, and research. Tourism management, 29(3), 403-428.
  • Gibson, H. J., Kaplanidou, K., y Kang, S. J. (2012). Small-scale event sport tourism: A case study in sustainable tourism. Sport management review, 15(2), 160-170.
  • Grönroos, C. (1984). A service quality model and its marketing implications. European Journal of Marketing, 18(4)
  • Hightower, R., Brady, M. K. y Baker, T. L. (2002). Investigating the role of the physical environment in hedonic service consumption: An exploratory study of sporting events. Journal of Business Research, 55(9), 697-707.
  • Ko, Y.J., Kim, Y.K., y Valacich, J. (2010). Las artes marciales participación: la motivación. Consumer International Journal of Sports Marketing y Patrocinio ,11 (2), 105.
  • Luna-Arocas, R., y Mundina, J. (1998). El marketing estratégico del deporte: satisfacción, motivación y expectativas. Revista de Psicología del Deporte, 13, 169-174.
  • Mármol, A., Orquín Castrillón, F. J., y Sainz de Baranda, P. (2010). La infraestructura y el equipamiento, la prescripción del ejercicio y los servicios ofertados como índices de calidad de los centros fitness de Murcia.Cuadernos de Psicología del Deporte, 10(2), 85-91.
  • Mundina, J., Quintanilla, I., Sampedro, J., Calabuig, F. y Crespo, J. (2005). Estudio de la Calidad Percibida y la Satisfacción de los Espectadores y los Deportistas de los Juegos Mediterráneos Almería 2005. Valencia.
  • Parasuraman, A., Zeithaml, V. y Berry, L. (1985). A conceptual model of service quality and its implications for future research. Journal of Marketing, 49, 41-50.
  • Parasuraman, A., Zeithaml, V. y Berry, L. (1988). SERVQUAL: A multiple-item scale for measuring consumer perceptions of service quality. Journal of Retailing, 64(1), 12-40.
  • Pérez-Campos, C. (2010). Análisis de la calidad del servicio en los eventos deportivos. calidad percibida y satisfacción de los espectadores y de los deportistas. Valencia: Universidad de Valencia.
  • Seungmo, K., Greenwell, TC, Andrew, DP, Lee, J., y Mahony, DF (2008). Un análisis de los motivos con espectadores en un deporte de combate individual: Un estudio de los fans de las artes marciales mixtas. Sport Marketing Trimestral, 17 (2), 109.
  • Shone, A. y Bryan, P. (2010). Successful event management: a practical handbook. London.