Gestión de la comunicación de crisis en secuestroslecciones desde el "caso Alakrana"

  1. Jose Carlos Losada Díaz
  2. Rocío Zamora Medina
Revista:
Trípodos

ISSN: 1138-3305 2340-5007

Ano de publicación: 2011

Título do exemplar: Neopublicitat

Número: 28

Páxinas: 129-144

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Trípodos

Resumo

This article seeks to analyze very specifically the errors in crisis communication management committed by the Spanish government in the case of the Basque tuna boat, the Alakrana. To this end, we have taken as a basis for analysis the guidelines for strategic communication in situations of crisis in order to demonstrate, based on these guidelines, the government’s failure in the definition of the messages, in time-management and in the collaboration with those involved in the direct or indirect resolution of the crisis. The final reflection deserves to be taken into account by politicians with regard to how to manage future hijackings as a public affair which, in the circumstances, occupies an ever greater place in political management and, consequently, in media attention.

Referencias bibliográficas

  • ALCAT, E. “¿Crisis? Sí, gracias. La comunicación minimiza el impacto de una crisis”. Revista de Comunicación (2008).
  • BENAVENT, M. “La gestión de crisis”. En: HERNÁNDEZ, M.A.; MARCÍAS, A. Comunicación Corporativa: las relaciones con los medios de comunicación. Publicaciones Universidad Pontificia de Salamanca, Salamanca, 2009.
  • COSTA, J. El Dircom hoy. Dirección y gestión en la nueva economía. Barcelona: Costa Punto Com, 2009.
  • GONZÁLEZ HERRERO, A. Marketing preventivo: comunicación de crisis en la empresa. Barcelona: Bosch, 1998.
  • HURD, J.E. Crisis Response Tools: A Layered Model of Communication Support. Texas: Texas Teach University, 1992.
  • LOSADA DÍAZ, J.C. Comunicación en la gestión de crisis: lecciones prácticas. Barcelona: UOC, 2010.
  • LUKASZEWSKI, J.E. “Establishing individual and corporate crisis communication standards”. Public Relations Quarterly. Vol.42 (1997), no. 3, p. 7-14.
  • MARRA, F.J. Crisis Public Relations: A Theoretical Model. Maryland: University of Maryland Collage Park (EE UU) 1992.
  • PAUCHANT, T.C.; MITROFF, I. Transforming the Crisis-Prone Organization: Preventing Individual, Organizational and Environmental Tragedies. San Francisco: Jossey-Bass, 1992.
  • PONT I SORRIBES, C. Comunicació i crisi: la gestió de la comunicació pública en episodis d’emergència. Barcelona: UOC, 2009.
  • SAURA, P. La gestión y la comunicación de crisis en el sector de la alimentación y las bebidas. Madrid: Universidad Pontificia de Comillas, 2005.
  • STURGES, D.L.; CARRELL, B.J.; NEWSOM, D.A.; BARRERA, M. “Crisis communication management: the public opinion node and its relationship to environmental nimbus”. Sam Advanced Management Journal(1991), p. 22-27.