Cambiemos la historia. Una creación hipertextual basada en las TIC

  1. Marco Martínez, María 1
  2. Bañón Olivares, Darío 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Revista:
Investigaciones Sobre Lectura

ISSN: 2340-8685

Año de publicación: 2016

Título del ejemplar: Investigaciones Sobre Lectura

Número: 5

Páginas: 36-43

Tipo: Artículo

DOI: 10.37132/ISL.V0I5.107 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Investigaciones Sobre Lectura

Resumen

The historical chronology shows a narrow intertextual link between literature and music, present in various cultural and artistic contexts. It is essential, therefore, employment and use of educational skills as the main approach to promoting reading habit among students.Through to ICT and the area of Arts Education can develop an active methodology where standards and focused on the understanding and the promotion of reading fiction in the area of Spanish Language and Literature contents are worked, thus promoting creativity and autonomy in students through meaningful learning that contributes to the development of the learners.The draft is based on a teaching experience of hypertext creation aimed at students in 5th year of Primary Education (2nd Tranche), where classical literature (folktales) merges with the ternary musical form (ABA), the point starting from a narrative and musical invention which is reflected in ICT tools through different program used for editing and mounting. This is intended also to demonstrate the similarity between the structure and organization which keep the literary and musical patterns.

Referencias bibliográficas

  • CARM (2014). Decreto 198/2014, de 5 de septiembre, por el que se establece el currículo de Educación Primaria en la Comunidad Autónoma de la Región de Murcia. (BORM, 6/9/2014)
  • De Vicente-Yagüe Jara (2014). Un nuevo enfoque de la lectura musical. Análisis literario, musical y didáctico del cuento Mi madre la Oca. Investigaciones sobre lectura, 2, p. 15-23.
  • Diccionario Harvard de la Música (2008). Madrid: Alianza Editorial.
  • Genette, G. (1982). Palimpsestes. La littérature au second degré. París: Seuil.
  • Guerrero, P. (2008). Metodología de investigación en Educación Literaria. (El modelo Ekfrástico). Murcia: Diego Marín.
  • LOMCE (2013). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la Mejora de la Calidad Educativa.
  • Ospina Pinera, D. P. (2003). En-torno a la escritura hipertextual. Integración de tecnologías de la información y la comunicación a la docencia. Universidad de Medellín. Colombia http://docencia.udea.edu.co/vicedocencia/
  • Perrault, Ch. (2000). Todos los cuentos. Alicante: Aguaclara.
  • Sáez, J. M. (2012). Valoración del impacto que tienen las TIC en educación primaria en los procesos de aprendizaje y en los resultados a través de una triangulación de datos. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 11 (2), p. 11-24.
  • Ulrich, M. (2004). Atlas de música II. Madrid: Alianza Atlas.
  • Vicente-Yagüe, Mª I. de (2012). La educación literaria y musical. Un modelo interdisciplinar de innovación didáctica en Educación Secundaria, Bachillerato y Enseñanzas Artísticas de Música. Tesis Doctoral, Universidad de Murcia.