Presente y futuro del aprendizaje y la enseñanza en Colombiacontextualizando a la Universidad El Bosque

  1. Ruiz Rubiano, Miguel
  2. Maquilón Sánchez, Javier J.
Zeitschrift:
RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

ISSN: 0213-8646

Datum der Publikation: 2015

Titel der Ausgabe: Enseñanza y aprendizaje en Educación Superior

Ausgabe: 29

Nummer: 83

Seiten: 17-33

Art: Artikel

Andere Publikationen in: RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

Zusammenfassung

Within the context of trends in Higher Education, we present a brief review of the subject of learning in the global context in Colombia and, specifically, a Faculty of Medicine in Bogotá. We also explain the need to have a better understanding of the learning approaches of medical students, as well as of the different basic medical, clinical, public health, social and human training subject groups. With regards to how students learn, it is necessary to know how lecturers teach, and understand the correlation between teaching and learning processes. This will allow the promotion of changes in students that will assure a greater appropriation and use of knowledge, which will very probably improve the quality of medical education and have a positive impact on health care

Bibliographische Referenzen

  • ÁNGELES-GUTIÉRREZ, O. (2003). Enfoques y Modelos Educativos Centrados en el Aprendizaje: Fundamentos Psicopedagógicos de los Enfoques y Estrategias Centrados en el Aprendizaje en el Nivel de Educación Superior [versión electrónica]. México: SEP. Recuperado de: http://ses4.sep.gob.mx/.
  • ATTALI, J. (1998). Pour un modèle européen d´enseignement supérieur. París. Recuperado de: http://www.eua.be/iep/who-has-participated/iep-evaluation-reports.aspx.
  • COLOMBIA (1903). Ley 39. Recuperado de: http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles102524_archivo_pdf.
  • COLOMBIA (1991). Constitución Política de Colombia. Recuperado de: htttp://www.senado. gov.co/images/stories/Informacion_General/constitucion_politica.pdf.
  • COLOMBIA (1992), Ley 30 de 28 de diciembre. Recuperado de: http://www.mineducacion. gov.co/1621/article-86437.html.
  • COLOMBIA (1994). Ley 115. Recuperado de: http://www.mineducacion.gov.co/1621/w3- article-233839.html.
  • COLOMBIA (On line). Sistema Nacional de Acreditación en Colombia. Lineamientos para la Acreditación de Alta Calidad. Recuperado: http//www.cna.gov.co/1741/article186365.html
  • DÍAZ, F. Y HERNÁNDEZ G. (2006). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: Una interpretación constructivista. México: McGraw-Hill.
  • FINK, D. (2003) Creating Significant Learning Experiences: An Integrated Approach to Designing College Courses. San Francisco: Jossey-Bass.
  • LEGORRETA, B.P. (s.f.). Aprendizaje centrado en el estudiante. Universidad Autónoma de Idalgo. División Docencia. Dirección de educación abierta y a distancia [versión electrónica]. Recuperado de: http://cvonline.uaeh.edu.mx/Cursos/BV/Docentes/pdf/.
  • RUIZ RUBIANO, M.A. (2013). Proyecto de Tesis Doctoral. Murcia: Universidad de Murcia.
  • TECNOLÓGICO DE MONTERREY (s.f.) Un modelo educativo centrado en el aprendizaje. Recuperado de: http://www.itesm.mx/va/dide/modelo/libro/capitulos_espanol/ pdf/cap_ 2.pdf
  • UNIVERSIDAD EL BOSQUE (1997). Misión y Proyecto Educativo Institucional. Documento Institucional N° 1. Gestión Rectoral (1996-1998). Bogotá, Colombia.
  • UNIVERSIDAD EL BOSQUE (2010). Plan de Desarrollo Institucional. Bogotá, Colombia.
  • UNIVERSIDAD EL BOSQUE (2011a). Política y Gestión Curricular Institucional. Bogotá, Colombia.
  • UNIVERSIDAD EL BOSQUE (2011b). Política de éxito estudiantil. Bogotá, Colombia.
  • UNIVERSIDAD EL BOSQUE (2012). Plan de Desarrollo Facultad de Medicina. Bogotá, Colombia.