¿Influyen los estilos parentales y la inteligencia emocional de los padres en el desarrollo emocional de sus hijos escolarizados en 2º ciclo de Educación Infantil?

  1. Ana Ramirez Lucas 1
  2. Mercedes Ferrando 1
  3. Marta Sáinz Gómez 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Revista:
Acción psicológica

ISSN: 1578-908X

Any de publicació: 2015

Volum: 12

Número: 1

Pàgines: 65-78

Tipus: Article

DOI: 10.5944/AP.12.1.14314 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Acción psicológica

Resum

Emotional intelligence has been related to several facets of personal and social success as are psychological well-being, academic performance among others. Emotions and its regulation are learned during childhood and that learning is affected by the closest context. The present study aims to study the relationship between parents’ emotional intelligence and parental styles and their children emotional intelligence in early ages. A total of 83 students, 52 parents and 62 mothers took part in this research. As measure of children emotional intelligence two instruments were used: (a) the questionnaire of Emotional Quotient designed by Bar-On and Parker (2002) to be completed by an observer (parents). This questionnaire asses the following abilities: interpersonal, intrapersonal, stress management, adaptability and general mood; and (b) Test of Perception and Assessment of Emotions (PERCERVAL, Mestre et al., 2011). Adults took two questionnaires: (a) an adaptation of Bar-On (1997) questionnaire to assess their own emotional intelligence; and (b) an adaptation of the Robinson et al (1995) questionnaire about parenting styles. This questionnaire assesses both: democratic and authoritarian styles. The obtained results point out that parents’ parental style is correlated with parents’ emotional intelligence. Parents’/ mothers’ with higher emotional intelligence tend to show a democratic parental style. In addition, a democratic style of parents’/mothers’ is correlated with a higher emotional intelligence of their children. Differences in emotional abilities were found deepening on the parental style; thus, children with authoritarian mothers tend to develop higher intrapersonal abilities.

Referències bibliogràfiques

  • Alberdi, I. (1995). Informe sobre la situación de la familia española. Madrid, España: Ministerio de Asuntos Sociales.
  • Alegre, A. (2011). Parenting Styles and Children´s emotional intelligence: What do we know? The family Journal: Counseling and therapy for couples and families, 19(1) 56-62.
  • Alegre, A. (2012). The relation between the time mothers and children spent together and the children’s trait emotional intelligence. Springer Science Business Media, LLC 2012.
  • Bar-On, R. y Parker, J. D. (2000). EQ-i: YV. Baron Emotional Quotient Inventory: Youth Version. Technical Manual. New York: MHS.
  • Bar-On, R. (1997). The Emotional Quotient Inventory (EQ-i): A test of emotional intelligence. Toronto, Canadá: Multi-Health Systems.
  • Baumrind, D. (1978). Parental disciplinary patterns and social competence in children, Youth and Society, 9, 239-276.
  • Bennett, D. S., Bendersky, M. y Lewis, M. (2005). Antecedents of emotion knowledge: Predictors of individual differences in young children. Cognition and Emotion, 19, 375-396.
  • Bisquerra, R. (Coord.). (2011). Educación emocional. Propuestas para educadores y familias. Bilbao, España: Desclée de brouwer.
  • Comprehensive Psychological Assessment Centre (CPAC). (2009). Parental Styles Questionnaire. Published online. Recuperado de http://www.comprehensivepsychology.com.au/assets /pdf/PARENTING%20STYLE%20QUESTIONNAI RE.pdf
  • Cuervo, A. (2010). Pautas de crianza y desarrollo socio afectivo en la infancia. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 6(1), 111-121.
  • Eisenberg, N., Cumberland, A. y Spinrad, T. L. (1998). Parental socialization of emotion. Psychological Inquiry, 9, 241-273.
  • Feldman, R. S. (2007). Desarrollo psicológico a través de la vida. México: Pearson.
  • Ferrándiz, C., Fernández, C. y Bermejo, R. (2011). Desarrollo afectivo emocional y de la personalidad. En Prieto, M. D. (Coord.), Módulo formación básica. Psicología de la educación y del desarrollo infantil. (pp. 129-156). Valencia, España: Valencia International University.
  • Fúlquez, S. C. (2011). La inteligencia emocional y el ajuste psicológico: un estudio transcultural. (Tesis doctoral). Recuperado de la base de datos TESEO.
  • Goleman, D. (1996). Inteligencia emocional. Barcelona, España: Kairós.
  • Guastello, D. D. y Guastello, S. J. (2003). Androgyny, Gender Role Behavior, and Emotional Intelligence among college students and their parents. Sex Roles, 49, 663-673.
  • Guil, R., Mestre, J. M., González, G. y Foncubierta, S. (2011). Integración del desarrollo de competencias emocionales en el currículum de Educación Infantil. REIFOP, 14 (3).
  • Hoffman, M. L. (1970) Conscience, personality and socialization techniques, Human Development, 13, 90- 126.
  • BM Corp. (2011). IBM SPSS Statistics for Windows, Version 20.0. Armonk, NY: IBM Corp.
  • Jiménez-Morales, M y López-Zafra, E. (2009). Inteligencia emocional y rendimiento escolar: estado actual de la cuestión. Revista Latinoamericana de Psicología, 41(1), 69-79.
  • Kim, K. y Rohner, R. P. (2002). Parental warmth, control, and involvement in schooling: Predicting academic achievement among Korean American adolescents. Journal of Cross-Cultural Psychology, 33, 127- 140.
  • León-Rodríguez, D. y Sierra, H. (2008). Desarrollo de la comprensión de las consecuencias de las emociones. Revista Latinoamericana de Psicología, 40(1), 35-45.
  • Liau, A. K., Liau, A. W. L., Teoh, G. B. S. y Liau, M. T. L. (2003). The case for emotional literacy: The influence of emotional intelligence on problem abehaviours in Malaysian secondary school students. Journal of Moral Education, 32, 51-66.
  • Liem, J. H., Cavell, E. C. y Lustig, K. (2010). The influence of authoritative parenting during adolescence on depressive symptoms in young adulthood: Examining the mediating roles of self-development and peer support. The Journal of Genetic Psychology, 171, 73-92.
  • López, E. (1998). La familia, nuevo contexto educativo ante el conflicto y la esperanza. Revista Complutense de Educación, 9(2), 79-100.
  • Maccoby, E. E. y Martin, J. A. (1983). Socialization in the context of the family: parent-child interaction. Handbook of Child Psychology, 4, 1-102.
  • Mayer, J. D., Caruso, D. y Salovey, P. (1999). Emotional intelligence meets tradicional standards for an intelligence. Intelligence, 27, 267-298.
  • Mayer, J. D. y Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? En P. Salovey y D. Sluyter (Eds.), Emotional Development and Emotional Intelligence: Implications for Educators (pp. 3-31). Nueva York: Basic Books.
  • McDowell, D., Parker, R. y Wang, S. (2003). Differences between mothers and fathers advice-giving style and content: Relations with social competence and psychological functioning in middle childhood. Merrill-Palmer Quarterly, 49 (1), 55-76.
  • Mestre, J. M., Guil, R., Martínez–Cabañas, F., Larrán, C. y González, G. (2011). Validación de una prueba para evaluar la capacidad de percibir, expresar y valorar emociones en niños de la etapa infantil. REIFOP, 14 (3).
  • Morris, A., Silk, J., Stenberg, L., Myers, S. y Robinson, L. (2007). The Role of the family context in the development of emotion regulation. Social Develoment,16(2), 362-388.
  • Nastasa, L. E. y Sala, K. (2012). Adolescents’ emotional intelligence and parental styles. Procedia Social and Behavioral Sciences, 33 (2012), 478-482.
  • Ochaita, E. (1995) Desarrollo de las relaciones padres/hijos. Infancia y Sociedad, 30, 206-227
  • Páez, D., Fernández, I., Campos, M., Zubieta, E. y Casullo, M. (2006). Apego seguro, vínculos parentales, clima familiar e inteligencia emocional: socialización, regulación y bienestar. Ansiedad y Estrés, 12 (2-3), 329-341.
  • Palomera, R. (2009). El posible papel del contexto familiar en el desarrollo de la inteligencia emocional. En P. Fernández-Berrocal, N. Extremera, R. Palomera, D. Ruiz-Aranda, J. M. Salguedo y R. Cabello (Coords.), Avances en el estudio de la inteligencia emocional. I Congreso Internacional de Inteligencia Emocional (pp. 457-461). Santander, España: Fundación Marcelino Botín.
  • Pezzella, F. S. (2010). Authoritarian parenting: A race socialization protective factor that deters African American adolescents from delinquency and violence (Doctoral dissertation). Recuperado de la base de datos ProQuest Dissertations and Theses database. (UMI No. 3398173)
  • Robinson, C., Mandleco, B., Olsen, S. F. y Hart, C. H. (1995). Authoritative, authoritarian, and permissive parenting practices: Development of a new measure. Psychological Reports, 77, 819-830.
  • Sánchez Núñez, M. T. (2008). Inteligencia emocional autoinformada y ajuste perceptivo en la familia. Su relación con el clima familiar y la salud mental. (Tesis doctoral). Universidad de Catilla-La Mancha, Cuenca.
  • Schaffer, M., Clark, S. y Jeglic, E. L. (2009). The role of empathy and parenting style in the development of antisocial behaviors. Crime & Delinquency, 55, 586- 599. doi: 10. 1177/0011128708321359
  • Schore, A. N. (1996). The experience-dependent maduration of a regulatory system in the orbital prefrontal cortex and the origin of developmental psychopathology. Developmentand Psychopathology, 8(1), 59-87.
  • Solé I. y Gallart, I. (1998) Las prácticas educativas como contextos de desarrollo. En C. Coll (Coord.), Psicología de la educación (pp. 137-216). Barcelona, España: Edhasa.
  • Timpano, K. R., Keough, M. E., Mahaffey, B., Schmidt, N. B. y Abramowitz, J. (2010). Parenting and obsessive compulsive symptoms: Implications of authoritarian parenting. Journal of Cognitive Psychotherapy: An International Quarterly, 24(3), 151-164. doi: 10. 1891/0889-8391.24.3.151
  • Torío, S., Peña, J. V. y Rodrígez, M. C. (2008). Estilos educativos parentales. Revisión bibliográfica y reformulación teórica. Teoría de la Educación, 20, 151- 178.
  • Torres, M., Alvira, F., Blanco, F. y Sandi, M. (1994). Relaciones padres/hijos. Madrid, España: Ministerio de Asuntos Sociales.
  • Zeidner, M., Matthews, G., Roberts, R. D. y MacCann, C. (2003). Development of Emotional Intelligence: towards a multi-level investment model. Human Development, 46, 69-96.
  • Zukauskiené, R., Malinauskiené, O. y Erentaité, R. (2011). Effects of parenting styles and emotional intelligence on self-efficacy and self-esteem in late adolescence: gender differences. Psichologija, Journal of Vilnus University, 44, 22-41.