El dibujo científicoIntroducción al dibujo como lenguaje en el trabajo de campo

  1. José Mayor Iborra 1
  2. Mariano Flores Gutierrez 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Revista:
Virtual Archaeology Review

ISSN: 1989-9947

Año de publicación: 2013

Volumen: 4

Número: 9

Páginas: 130-134

Tipo: Artículo

DOI: 10.4995/VAR.2013.4263 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Virtual Archaeology Review

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

The scientific drawing understood as a universal language is a tool of undoubted documentary value as well as daily use in our field work of any professional who is with the need to register with graphics, a work process in which, need to process the drawing as coach and illustrator information. The drawings scientists have always had the vocation of fidelity and accuracy, in order to collect objective truths. The scientific drawing has been compressed and discriminating, as the reading order of the drawing through the line by providing a clear exposition that the photograph is not enough to achieve.

Referencias bibliográficas

  • ARHEIM, Rudolf (1993): Arte y percepción visual. Madrid, Alianza Editorial.
  • COINEAU, Y. (1982): Como hacer Dibujos Científicos- materiales y métodos Barcelona. Editorial Labor.
  • CORTÉS, V. (1994): Anatomia, academía y dibujo Clásico. Madrid. Ensayos Arte Cátedra.
  • DAWSON, J. (1996): Grabado e impresión. Madrid. Ed: H. Blume.
  • ENTRALGO, L. (1972-75): Historia universal de la medicina. 7 vols. Barcelona. Salvat.
  • ENTRALGO, L. (1978): Historia de la medicina. Barcelona. Salvat.
  • GÓMEZ MOLINA, J.J.; CABEZAS, L. y BORDES, J. (2001): El manual del dibujo. Estrategias de su enseñanza en el siglo XX. Arte. Grandes temas. Madrid. Cátedra.
  • GÓMEZ MOLINA, J.J. (COORD.) (1999): Estrategias del dibujo en el arte contemporáneo. Arte. Grandes temas Madrid. Cátedra.
  • GÓMEZ MOLINA, J.J. (COORD.) (1998): Las lecciones del dibujo .Arte. Grandes temas Madrid. Cátedra.
  • IVINS, W.M. (1975): Imagen impresa y conocimiento: análisis de la imagen prefotográfica. Barcelona. Editorial Gustavo Gili, S.A.
  • THOMAE, R. (1984): El encuadre en la perspectiva. Barcelona. Editorial Gustavo Gili, S.A.