Usos problemáticos y agresivos de las TIC por parte de adolescentes implicados en cyberbullying

  1. Giménez Gualdo, Ana M. 1
  2. Maquilón Sánchez, Javier Jerónimo 1
  3. Arnaiz Sánchez, Pilar 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Revista:
Revista de investigación educativa, RIE

ISSN: 0212-4068 1989-9106

Ano de publicación: 2015

Volume: 33

Número: 2

Páxinas: 335-351

Tipo: Artigo

DOI: 10.6018/RIE.33.2.199841 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

Outras publicacións en: Revista de investigación educativa, RIE

Resumo

Youth deals with several online risks like problematic use of technologies and cyberbullying. This study analyses both problems in a representative sample of 1914 primary, secondary and high school adolescents. Results show 8% prevalence of cyberbullying, and high levels of anxiety, aggressiveness and interests’ changes related with problematic technologies use in cyberbullies and cybervictims with respect to not people involved. Both groups involved report recent episodes of cyberbullying but in a low level frequency, with call names, threats and harassment as the most common types, and WhatsApp and social networks as the most tool used for. Influence of sex and school level is also analyzed. In conclusion, the knowledge of both problems from bullies and victims’ perception might help to identity and prevent future experiences.

Referencias bibliográficas

  • Ackers, M.J., Cyberbullying: Through the eyes of children and young people (2012) Educational Psychology in Practice: Theory, Research and Practice in Educational Psychology, 28 (2), pp. 141-157
  • Beran, T., Li, Q., The relationship between cyberbullying and school bullying (2007) Journal of Student Wellbeing, 1 (2), pp. 15-33
  • Buelga, S., Cava, M.J., Musitu, G., Cyberbullying: Victimización entre adolescentes a través del teléfono móvil y de Internet (2010) Psicothema, 22, pp. 784-789
  • Campbell, M., Spears, B., Slee, P., Butler, D., Kift, S., Victims' perceptions of traditional and cyberbullying, and the psychosocial correlates of their victimization (2012) Emotional and Behavioural Difficulties, 17 (3-4), pp. 389-401
  • Calmaestra, J., (2011) Cyberbullying: Prevalencia y Características de Un Nuevo Tipo de Bullying Indirecto, , http://helvia.uco.es/xmlui/handle/10396/5717, Tesis Doctorial Recuperado de
  • Cao, H., Sun, Y., Wan, Y., Hao, J., Tao, F., Problematic internet use in Chinese adolescents and its relation to psychosomatic symptoms and life satisfaction (2011) BMC Public Health, 11 (802). , http://www.biomedcentral.com/1471-2458/11/802, Recuperado de
  • Castellana, M., Sánchez-Carbonell, X., Graner, C., Beranuy, M., El adolescente ante las Tecnologías de la Información y la Comunicación: Internet, móvil y videojuegos (2007) Papeles del Psicólogo, 28 (3), pp. 196-204
  • Cerezo, F., Soporte social en bullying. Análisis de la soledad de la víctima (2014) Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17 (1), pp. 123-132
  • Chóliz, M., Villanueva, V., Chóliz, M.C., Ellas, ellos y su móvil: Uso, abuso (¿y dependencia?) del teléfono móvil en la adolescencia (2009) Revista Española de Drogodependencias, 34 (1), pp. 74-88
  • Devine, P., Lloyd, K., Internet use and Psychological well-being among 10-year-old and 11-year-old children (2012) Child Care in Practice, 8 (1), pp. 5-22
  • Echeburría, E., De Corral, P., Adicción a las nuevas tecnologías y a las redes sociales en jóvenes: Un nuevo reto (2010) Adicciones, 22 (2), pp. 91-96
  • Erdur-Baker, O¨., Cyberbullying and its correlation to traditional bullying, gender and frequent and risky use of internet-mediated communication tools (2010) New Media & Society, 12 (1), pp. 109-125
  • Garaigordobil, M., Prevalencia y consecuencias del cyberbullying: Una revisión (2011) International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 11 (2), pp. 233-254
  • Garmendia, M., Garitaonandia, C., Martínez, G., Casado, M.A., (2011) Riesgos y Seguridad en Internet: Los Menores en El Contexto Europeo, , Bilbao, España: EU Kids Online
  • Giménez, A.M., Arnaiz, P., Maquilón, J.J., Causas, medios y estrategias de afrontamiento en la agresión online en escolares de Murcia (España) (2013) Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, 6. , http://periodicos.letras.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/4905, Recuperado de
  • Giménez, A.M., Maquilón, J.J., Arnaiz, P., Acceso a las tecnologías, rendimiento académico y cyberbullying en escolares de secundaria (2014) Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, 5 (2), pp. 119-133
  • Hung, H.L., Altschuld, J.W., Lee, Y., Methodological and conceptual issues confronting a cross-country Delphi study of educational program evaluation (2008) Evaluation and Program Planning, 31, pp. 191-198
  • Jones, L.M., Mitchell, K.J., Finkelhor, D., Trends in youth internet victimization: Findings from three youth internet safety surveys 2000-2010 (2012) Journal of Adolescent Health, 50, pp. 179-186
  • Labrador, F.J., Villadangos, S.M., Menores y nuevas tecnologías: Conductas indicadoras de posible problema de adicción (2010) Psicothema, 22 (2), pp. 180-188
  • León, B., Felipe, E., Fajardo, F., Gómez, T., Cyberbullying en una muestra de estudiantes de Educación Secundaria: Variables moduladoras y redes sociales (2012) Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 10 (2), pp. 771-788
  • Llinares, M.C., Lloret, M., Ciberadicción: Los riesgos de Internet (2008) Revista de Análisis Transaccional y Psicología Humanista, 59, pp. 267-296
  • Marciales, G.P., Cabra, F., Internet y pánico moral: Revisión de la investigación sobre la interacción de niños y jóvenes con los nuevos medios (2011) Universitas Psychológica, 10 (3), pp. 855-865
  • Marcheta, A., Consecuencias del bullying homofóbico retrospectivo y los factores psicosociales en el bienestar psicológico de sujetos LGB (2014) Revista de Investigación Educativa, 32 (1), pp. 255-271
  • Martínez, R., Espinar, E., Adolescentes y tecnologías de la información y la comunicación en España. OBETS (2012) Revista de Ciencias Sociales, 7 (1), pp. 109-122
  • Olweus, D., Cyberbullying: An overrated phenomenon? (2012) European Journal of Developmental Psychology, pp. 1-19
  • Patchin, J.W., Hinduja, S., Bullies move beyond the schoolyard: A preliminary look at cyberbullying (2006) Youth Violence and Juvenile Justice, 4 (2), pp. 148-169
  • Piñero, E., Arense, J.J., López, J.J., Torres, A.M., Incidencia de la violencia y victimización escolar en estudiantes de educación secundaria obligatoria en la Región de Murcia (2014) Revista de Investigación Educativa, 32 (1), pp. 223-241
  • Sádaba, C., Bringué, X., Niños y adolescentes españoles ante las pantallas: Rasgos de una generación interactiva (2010) CEE ParticipaciónEducativa, 15, pp. 86-104
  • Shaw, M., Black, D.W., Internet addictions. Definition, assessment, epidemiology and clinical management (2008) CNS Drugs, 22 (5), pp. 353-365
  • Slonje, R., Smith, P.K., Frisén, A., The nature of cyberbullying, and strategies for prevention (2013) Computers in Human Behavior, 29, pp. 26-32
  • Smith, P.K., Mahdavi, J., Carvalho, M., Fisher, S., Russell, S., Tippett, N., Cyberbullying: Its nature and impact in secondary school pupils (2008) Journal of Child Psychology and Psychiatry, 49 (4), pp. 376-385
  • Tokunaga, R.S., Following you home from school: A critical review and synthesis of research on cyberbullying victimization (2010) Computers in Human Behavior, 26, pp. 227-287
  • Van Den Eijnden, R.J., Meerkerk, G.J., Vermulst, A.A., Spijkerman, R., Engels, R.C., Online communication, compulsive internet use, and psychological well-being among adolescents: A longitudinal study (2008) Developmental Psychology, 44 (3), pp. 655-665
  • Von Marées, N., Petermann, F., Cyberbullying: An increasing challenge for schools (2012) School Psychology International, 33 (5), pp. 467-476
  • Willard, N.E., (2007) Cyber-Safe Kids, Cyber-Savvy Teens. Helping Young Peopel Learn to Use the Internet Safely and Responsibly, , San Francisco (CA): Jossey-Bass
  • Young, K.S., Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder (1998) Cyber Psychology & Behavior, 1 (3), pp. 237-244