El uso de las TIC en la enseñanza universitaria de la fotografía. Primeros resultados del proyecto de innovación docente de la Universidad de Murcia

  1. Morgado-Aguirre, Borja 1
  2. López-Martín, Elena 1
  3. Conesa-Tejada, Salvador 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Aldizkaria:
Arte, individuo y sociedad

ISSN: 1131-5598

Argitalpen urtea: 2015

Alea: 27

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 295-319

Mota: Artikulua

DOI: 10.5209/REV_ARIS.2015.V27.N2.45150 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Arte, individuo y sociedad

Garapen Iraunkorreko Helburuak

Laburpena

The new pedagogical framework arisen since the Bologna Declaration,the Prague Communiquéand the introduction of the European Higher Education Area (EHEA), encourages, significantly, the use of new Communication and Information Technology to evolve teaching methodologies. The different ways teachers relate to learners have undergone a staggering change from which educational initiatives have emerged. Many of them are based on contents’ democratization through the use of ICT. The current article is intended to show the results obtained until the 2012/2013 academic course, since the implementation of the teaching innovation project entitled “The use of ICT for the students’ autonomous learning in the university education of the course Photography. Elaboration of a virtual classroom and results’ analysis related to the acquisition of skills and competencies” that has been developed in the course called Draw with light: Photography, belonging to the Fine Arts Degree at the University of Murcia.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Ariño Villarroya, A., El movimiento open (2009) La Creación de Un Dominio Público en la Era Digital, , Valencia: Universitat De Valencia. Servei De Publicacions
  • (2001) Boletín Oficial del Estado, (307), pp. 49400-49425. , Gobierno De España. Ley Orgánica 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades, de 24 de diciembre de, (Ref. BOE-A-2001-24515
  • (2007) Boletín Oficial del Estado, 13 (89), pp. 16241-16260. , Gobierno De España. Ley Orgánica 4/2007, de 12 de abril, por la que se modifica la Ley Orgánica 6/2001 de 21 de diciembre, de Universidades.,de abril de,Ref. BOE-A-2007-7786
  • Geser, G., Open educational practices and resources (2007) OLCOS Roadmap, , Open e-Learning Content Observatory Services
  • (1999) Declaración de Bolonia, , http://www.eees.es/pdf/Bolonia_ES.pdf, Gobierno De España; Unión Europea. Ministros Europeos de Enseñanza Declaración conjunta de los Ministros Europeos de Educación (19 de Junio de 1999) [En línea], Consultado (25/11/2013
  • (2001) Hacia El áRea de la Educación Superior Europea, , http://www.eees.es/pdf/Praga_ES, Gobierno De España; Unión Europea. Ministros Europeos de Educación Superior. Declaración de Praga 2001. Praga 19 de mayo de 2001. [En línea], pdf Consultado (20/11/2013
  • Lessing, L., Por una cultura libre (2005) Cómo Los Grandes Medios de Comunicación Utilizan la Tecnología Y la Ley Para Clausurar la Cultura Y Controlar la Creatividad, , Madrid:Traficantes de sueños
  • Tamayo, M., (1999) Metodología de la Investigación., , Bogotá: ICFES
  • Wiley, D.A., Connecting learning objects to instructional design theory: A definition, a metaphor, and a taxonomy (2000) The Instructional Use of Learning Objects: Online Version, , http://reusability.org/read/chapters/wiley.docConsultado, D. A. Wiley (Ed.),(05/12/2013)