Resiliencia y Síndrome de Burnout en estudiantes de enfermería y su relación con variables sociodemográficas y de relación interpersonal

  1. Ríos Rísquez, Maria Isabel 1
  2. Carrillo Garcia, César 1
  3. Sabuco Tebar, Emiliana De Los Angeles 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Revista:
International Journal of Psychological Research

ISSN: 2011-7922 2011-2084

Any de publicació: 2012

Volum: 5

Número: 1

Pàgines: 88-95

Tipus: Article

DOI: 10.21500/20112084.765 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: International Journal of Psychological Research

Resum

The aim of this research was to determine resilience and burnout levels among nursing students, and to analyze the relationship between these two variables and the sociodemographic profile of the sample. This sample was composed of 218 second grade nursing students belonging to the University of Murcia. Three instruments were used: an ad hoc questionnaire which included sociodemographic and relationship with peers and teachers questions, a Spanish adaptation of the Maslach Burnout Inventory (MBI-GS) and the Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC). The results showed a high level of emotional exhaustion in 28% of the sample, and a high level of cynicism in 19.7%. In addition, the data support the relationship between resilience and burnout in the sample of students analyzed (r Resilience-emotional fatigue = -0.25, r-Realization Personal Resilience / efficiency = 0.52). In conclusion of the study, we emphasize that students who showed a higher level of resilience experienced less emotional exhaustion and greater personal accomplishment. Similarly, the quality of relationship with teachers was associated with a higher presence of burnout syndrome.

Referències bibliogràfiques

  • Agut, S., Grau, R., y Beas, M. (2002). Burnout em mujeres: um etudocomparativo entre contextos de trabalho e no trabalho. V congreso Galaico-Português de psicopedagogia. IX Congreso de la Sociedad española de Psicologiá. III Jornada de la Sociedad Portuguesa de Psicología. Recuperado de http://fsmorente.filos.ucm.es/publicaciones/iberpsicologia/congreso/programa.htm
  • Becoña, E. (2006). Resiliencia: definición, características y utilidad del concepto. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 11(3), 125-146.
  • Bernalte, A., Miret, M. T., Navarro, C. C. M., Riz, S., Bermúdez, M. T., y Lupiani, M. M. (2009). Las dificultades en el proceso académico susceptibles de producir resiliencia, según alumnos de enfermería españoles. Cultura de los Cuidados, XIII(26), 65-86.
  • Bueno, G. (2005). Perfil sociodemográfico de los estudiantes Universitarios sin progreso académico y la relación entre el apoyo psicosocial con enfoque de resiliencia y el éxito académico en los estudiantes de primer año de universidad. (Tesis Doctoral). Universidad Complutense de Madrid. Madrid.