Opus solidaridadtrío para música, educación y valores

  1. Cecilia María Azorín Abellán
  2. Gregorio Vicente Nicolás
Revista:
Espiral. Cuadernos del profesorado

ISSN: 1988-7701

Año de publicación: 2012

Volumen: 5

Número: 10

Tipo: Artículo

DOI: 10.25115/ECP.V5I10.942 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Espiral. Cuadernos del profesorado

Resumen

The objective of this innovation experience is to design and implement a didactic education in values, specifically, the value of solidarity, contextualized in the field of music education. The methodological design of this research is quasi-experimental single group. The aim is to observe the response of the learners to an educational proposal based on the value of solidarity. The experience has been implemented in year 5 of Primary Education in a school of Murcia. It lasted seven lessons. For the initial and summative assessment of the unit we have developed two questionnaires: one initial (preconceptions) and a final report. Results show that learners have embraced the experience with great enthusiasm, showing interested in the activities presented by actively participating by the children. Also, it has found a student’s approach to the concept of solidarity.

Referencias bibliográficas

  • Fernández, F. (2003). Música, currículo y educación en valores. Cuadernos de pedagogía, 328, 62-65.
  • Herrera, S. (2007). El aula de música al servicio de la educación en valores. Conocimiento, educación y valores. Disponible en http://acosoescolar.es/valores/Taller/Herrera_R_S-UVigo-taller.pdf [Consulta: 2011, 7 de agosto].
  • Ortega, P. y Mínguez, R. (2001). Los valores en la educación. Barcelona: Ariel.
  • Peñalver, J. M. (2010). La improvisación musical y su relación con la educación en valores. Justificación y elaboración de un diseño curricular básico para el área de música de la educación secundaria obligatoria. Quaderns digitals: Revista de Nuevas Tecnologías y Sociedad, 64, 1-10.
  • Tiburcio, E. (2010). Canciones y discusión de dilemas en el desarrollo de valores. Una experiencia de intervención en Escuelas Primarias de la República Dominicana. Lista Electrónica Europea de Música y Educación (LEEME), 25, 123-148.
  • Touriñán, J. M. (2009). La escuela entre la permanencia y el cambio. Revista de Ciencias de la Educación, 218, 127-149.
  • Vicente, G. (2007). Música y valores: diálogo, tolerancia y solidaridad en canciones infantiles. Música y educación, 71, 17-43.