El documental periodísticopropuesta de caracterización a través del análisis de "Documentos TV" y "En Portada"
- Laura FERNÁNDEZ JARA 1
- Marta Roel 1
-
1
Universidad de Murcia
info
ISSN: 1988-2696
Year of publication: 2014
Issue: 20
Pages: 677-694
Type: Article
More publications in: Estudios sobre el mensaje periodístico
Abstract
Factual documentary has become a scare gender in programming schedules of DTT in Spain. It is absentin private channels and it is programming in public channels, but it’s followed shortly by the audience.This situation has contributed its deficiency of concretion about its own features. For decades, many researchers and even filmmakers have confused factual documentary with similar genders as reportage orinformative documentary. We propose the statistical analyse of Documentos TVand En Portadafrom La2 Channel of Spanish Public Television (TVE). From this research, we aim to establish a conceptualization and approach to definition of factual documentary on Spanish television. We hope to contribute toits recognition in the reporting formats.
Bibliographic References
- ARRANZ, Manuel, director de La 2 TV (2013): Entrevista en profundidad, Madrid.
- BARDIN, Laurence (1996): Análisis de contenido. Torrejón de Ardoz, Akal.
- BARLOVENTO COMUNICACIÓN (2012): Análisis televisivo 2011. Madrid. Recurso electrónico, disponible en: http://www.barloventocomunicacion.es/images/publicaciones/ANALISIS_TELE VISIVO_2011[2].pdf
- BARLOVENTO COMUNICACIÓN (2103): Análisis televisivo 2012. Madrid. Recurso electrónico, disponible en: http://www.barloventocomunicacion.es/images/publicaciones/ANALISIS%20TE LEVISIVO%202012%20ao%20completo.pdf
- BARNOUW, Erik (1996): El documental, historia y estilo. Barcelona, Gedisa.
- BARROSO GARCÍA, Jaime (2002): Realización de los géneros televisivos. Madrid, Síntesis.
- BERSCHAND Jean (2004): El documental. La otra cara del cine. Barcelona, Paidós.
- BORDWELL, David y THOMPSON, Kristin (1995): El arte cinematográfico. Barcelona, Paidós.
- CEBRIÁN HERREROS, Mariano (1992): Géneros informativos audiovisuales: radio, televisión, periodismo gráfico, cine, vídeo. Madrid, Ciencia 3.
- DUFUUR, Luis (2010): “Tendencias actuales del cinedocumental”, Frame, Nº 6, pp.320-349.
- DUVERGER, Maurice (1996): Métodos de las ciencias sociales. Barcelona, Ariel.
- FERNÁNDEZ DEL MORAL, Javier y ESTEVE RAMÍREZ, Francisco (1993): Fundamentos de la información periodística especializada. Madrid, Síntesis.
- FOX, David J. (1981): El proceso de investigación en educación. Pamplona, Ediciones Universidad de Navarra.
- FRANCÉS, Miquel (2003): La producción de documentales en la era digital: modalidades, historia y multidifusión. Madrid, Cátedra.
- GALÁN, Marta (2012): “Cine militante y videoactivismo: los discursos audiovisuales de los movimientos sociales”, Comunicación, vol. 1, nº 10, pp. 1091-1102.
- GARCÍA JIMÉNEZ, Jesús (2000): Información audiovisual: los géneros. Tomo II. Madrid, Paraninfo.
- GRIERSON, John (1998): “Postulados del documental”, en ROMANGUERA I RAMIO, Joaquim y ALSINA THEVENET, Homero (eds.): Textos y manifiestos del cine. Madrid, Cátedra, pp. 139-137.
- GUARDIA, Isadora, (2011): “El documental de intervención y su relación con la realidad histórica. Variaciones en el tiempo”, Fotocinema, nº 2, pp. 113-139.
- GUARDIOLA, José Antonio, director de En Portada (2013): Entrevista en profundidad, Madrid.
- GONZÁLEZ REQUENA, Jesús (1989): El espectáculo informativo. Madrid, Akal.
- HERNÁNDEZ-CORCHETE, Sira (2004): “Hacia una definición del documental de divulgación histórica”, Comunicación y Sociedad, vol. XVII, nº 2, pp. 89-123.
- IMBERT, Gerard (2010): La sociedad informe. Posmodernidad, ambivalencia y juego con los límites. Barcelona, Icaria.
- KRACAUER, Siegfried (1989): Teoría del cine. Barcelona, Paidós.
- LEÓN, Bienvenido (1999): El documental de divulgación científica. Barcelona, Paidós.
- LÓPEZ CLEMENTE, José (1960): Cine documental español. Madrid, Rialp.
- LÓPEZ NOGUERO, Fernando (2002): “El análisis de contenido como método de investigación”, XXI: Revista de Educación, vol. 4, pp. 167-179.
- MEDVEDKIN, Aleksandr (1998): “El tren cinematográfico”, en ROMANGUERA I RAMIO, Joaquim y ALSINA THEVENET, Homero (eds.): Textos y manifiestos del cine. Madrid, Cátedra, pp.: 127-133.
- NICHOLS, Bill (1997): La representación de la realidad. Cuestiones y conceptos sobre el documental. Barcelona, Paidós.
- PANCORBO, Luis (1986): La tribu televisiva. Análisis del documentaje etnográfico. Madrid, IORTVE.
- PAZ, María Antonia y MONTERO, Julio (2002): El cine informativo 1895-1945. Creando la realidad. Barcelona, Ariel Cine.
- QUESADA, Montse (1987): La investigación periodística. El caso español. Barcelona, Ariel.
- RABIGER, Michael (2011): Dirección de documentales. Madrid, IORTVE.
- REIG, Ramón (2000): Periodismo de investigación y pseudoperiodismo. Realidades, deseos y falacias. Madrid, Ediciones Libertarias-Prodhufi.
- ROEL. Marta (2010): “Desafíos de la televisión ante la consolidación del ecosistema digital” Ámbitos, nº 19, pp. 25-42.
- RAMIO, Joaquim y ALSINA THEVENET, Homero (eds., 1998): Textos y manifiestos del cine. Madrid, Cátedra.
- SANABRIA, Francisco (1994): Información audiovisual. Teoría y técnica de la información radiofónica y televisiva. Barcelona, Bosch.
- SÁNCHEZ NORIEGA, José Luis (2002): Historia del cine. Teoría y géneros cinematográficos, fotografía y televisión. Madrid, Alianza Editorial.
- SÁNCHEZ PEREIRA, Manuel, director de Documentos TV (2013): Entrevista en profundidad, Madrid.
- VIGO, Jean (1998): “El punto de vista documental. À propos de Nice” en ROMAN GUERA I RAMIO, Joaquim y ALSINA THEVENET, Homero (eds.): Textos y manifiestos del cine, Madrid, Cátedra, pp.: 127-133.