El documental periodísticopropuesta de caracterización a través del análisis de "Documentos TV" y "En Portada"

  1. Laura FERNÁNDEZ JARA 1
  2. Marta Roel 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Estudios sobre el mensaje periodístico

ISSN: 1988-2696

Year of publication: 2014

Issue: 20

Pages: 677-694

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_ESMP.2014.V20.N2.47028 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Estudios sobre el mensaje periodístico

Sustainable development goals

Abstract

Factual documentary has become a scare gender in programming schedules of DTT in Spain. It is absentin private channels and it is programming in public channels, but it’s followed shortly by the audience.This situation has contributed its deficiency of concretion about its own features. For decades, many researchers and even filmmakers have confused factual documentary with similar genders as reportage orinformative documentary. We propose the statistical analyse of Documentos TVand En Portadafrom La2 Channel of Spanish Public Television (TVE). From this research, we aim to establish a conceptualization and approach to definition of factual documentary on Spanish television. We hope to contribute toits recognition in the reporting formats.

Bibliographic References

  • ARRANZ, Manuel, director de La 2 TV (2013): Entrevista en profundidad, Madrid.
  • BARDIN, Laurence (1996): Análisis de contenido. Torrejón de Ardoz, Akal.
  • BARLOVENTO COMUNICACIÓN (2012): Análisis televisivo 2011. Madrid. Re­curso electrónico, disponible en: http://www.barloventocomunicacion.es/images/publicaciones/ANALISIS_TELE­ VISIVO_2011[2].pdf
  • BARLOVENTO COMUNICACIÓN (2103): Análisis televisivo 2012. Madrid. Re­curso electrónico, disponible en: http://www.barloventocomunicacion.es/images/publicaciones/ANALISIS%20TE­ LEVISIVO%202012%20ao%20completo.pdf
  • BARNOUW, Erik (1996): El documental, historia y estilo. Barcelona, Gedisa.
  • BARROSO GARCÍA, Jaime (2002): Realización de los géneros televisivos. Madrid, Síntesis.
  • BERSCHAND Jean (2004): El documental. La otra cara del cine. Barcelona, Paidós.
  • BORDWELL, David y THOMPSON, Kristin (1995): El arte cinematográfico. Bar­celona, Paidós.
  • CEBRIÁN HERREROS, Mariano (1992): Géneros informativos audiovisuales: radio, televisión, periodismo gráfico, cine, vídeo. Madrid, Ciencia 3.
  • DUFUUR, Luis (2010): “Tendencias actuales del cine­documental”, Frame, Nº 6, pp.320-­349.
  • DUVERGER, Maurice (1996): Métodos de las ciencias sociales. Barcelona, Ariel.
  • FERNÁNDEZ DEL MORAL, Javier y ESTEVE RAMÍREZ, Francisco (1993): Fun­damentos de la información periodística especializada. Madrid, Síntesis.
  • FOX, David J. (1981): El proceso de investigación en educación. Pamplona, Edicio­nes Universidad de Navarra.
  • FRANCÉS, Miquel (2003): La producción de documentales en la era digital: moda­lidades, historia y multidifusión. Madrid, Cátedra.
  • GALÁN, Marta (2012): “Cine militante y videoactivismo: los discursos audiovisua­les de los movimientos sociales”, Comunicación, vol. 1, nº 10, pp. 1091-­1102.
  • GARCÍA JIMÉNEZ, Jesús (2000): Información audiovisual: los géneros. Tomo II. Madrid, Paraninfo.
  • GRIERSON, John (1998): “Postulados del documental”, en ROMANGUERA I RAMIO, Joaquim y ALSINA THEVENET, Homero (eds.): Textos y manifiestos del cine. Madrid, Cátedra, pp. 139­-137.
  • GUARDIA, Isadora, (2011): “El documental de intervención y su relación con la re­alidad histórica. Variaciones en el tiempo”, Fotocinema, nº 2, pp. 113­-139.
  • GUARDIOLA, José Antonio, director de En Portada (2013): Entrevista en profundi­dad, Madrid.
  • GONZÁLEZ REQUENA, Jesús (1989): El espectáculo informativo. Madrid, Akal.
  • HERNÁNDEZ­-CORCHETE, Sira (2004): “Hacia una definición del documental de divulgación histórica”, Comunicación y Sociedad, vol. XVII, nº 2, pp. 89-­123.
  • IMBERT, Gerard (2010): La sociedad informe. Posmodernidad, ambivalencia y juego con los límites. Barcelona, Icaria.
  • KRACAUER, Siegfried (1989): Teoría del cine. Barcelona, Paidós.
  • LEÓN, Bienvenido (1999): El documental de divulgación científica. Barcelona, Pai­dós.
  • LÓPEZ CLEMENTE, José (1960): Cine documental español. Madrid, Rialp.
  • LÓPEZ NOGUERO, Fernando (2002): “El análisis de contenido como método de in­vestigación”, XXI: Revista de Educación, vol. 4, pp. 167­-179.
  • MEDVEDKIN, Aleksandr (1998): “El tren cinematográfico”, en ROMANGUERA I RAMIO, Joaquim y ALSINA THEVENET, Homero (eds.): Textos y manifiestos del cine. Madrid, Cátedra, pp.: 127­-133.
  • NICHOLS, Bill (1997): La representación de la realidad. Cuestiones y conceptos sobre el documental. Barcelona, Paidós.
  • PANCORBO, Luis (1986): La tribu televisiva. Análisis del documentaje etnográfico. Madrid, IORTVE.
  • PAZ, María Antonia y MONTERO, Julio (2002): El cine informativo 1895-­1945. Cre­ando la realidad. Barcelona, Ariel Cine.
  • QUESADA, Montse (1987): La investigación periodística. El caso español. Barce­lona, Ariel.
  • RABIGER, Michael (2011): Dirección de documentales. Madrid, IORTVE.
  • REIG, Ramón (2000): Periodismo de investigación y pseudoperiodismo. Realidades, deseos y falacias. Madrid, Ediciones Libertarias-­Prodhufi.
  • ROEL. Marta (2010): “Desafíos de la televisión ante la consolidación del ecosistema digital” Ámbitos, nº 19, pp. 25­-42.
  • RAMIO, Joaquim y ALSINA THEVENET, Homero (eds., 1998): Textos y manifies­tos del cine. Madrid, Cátedra.
  • SANABRIA, Francisco (1994): Información audiovisual. Teoría y técnica de la in­formación radiofónica y televisiva. Barcelona, Bosch.
  • SÁNCHEZ NORIEGA, José Luis (2002): Historia del cine. Teoría y géneros cine­matográficos, fotografía y televisión. Madrid, Alianza Editorial.
  • SÁNCHEZ PEREIRA, Manuel, director de Documentos TV (2013): Entrevista en profundidad, Madrid.
  • VIGO, Jean (1998): “El punto de vista documental. À propos de Nice” en ROMAN­ GUERA I RAMIO, Joaquim y ALSINA THEVENET, Homero (eds.): Textos y ma­nifiestos del cine, Madrid, Cátedra, pp.: 127-­133.