Temporalidades críticasel caso de Douglas Gordon

  1. Segura Cabañero, Jesús
Aldizkaria:
Arte, individuo y sociedad

ISSN: 1131-5598

Argitalpen urtea: 2014

Alea: 26

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 55-66

Mota: Artikulua

DOI: 10.5209/REV_ARIS.2014.V26.N1.40482 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Arte, individuo y sociedad

Laburpena

This paper analyzes the temporality of the moving image and its manipulation as conceptual resource in the work of Douglas Gordon. The analysis is based on the specific characteristics of the type of artistic production of the time-based new media, i.e. those artworks that rely on technology and the temporal duration as interpretive dimension. The intent of this article is to reflect and discuss the different temporalities that appear in the work of Gordon and reveal the connections between their temporary resources and ideological critique. So, at first explores the relationship between perception and language to go on considering the slowing down of time and the shift of focus of attention in his work that reveals relationships of ideological and contextual type.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Badiou, A., (1999) El ser y El Acontecimiento, , Buenos Aires: Manantial
  • Bal, M., (2009) Narratology: Introduction to the Theory of Narrative, , Toronto: University of Toronto Press
  • Bal, M., (2001) Looking In: The Art of Viewing, , Amsterdam: G & B Arts Internacional
  • Biesenbach, K., (2007) Douglas Gordon, Timeline (Línea de Tiempo), , http://www.malba.org.ar/web/prensa_det.php?id=91, Recuperado el 10 de septiembre 2012, de
  • Birnbaum, D., (2005) Chronology, , Nueva York: Lukas & Steinberg
  • Bourriaud, N., (1998) Estética Relacional, , Buenos Aires: Adriana Hidalgo
  • Critchley, S., El futuro del pensamiento radical (2010) Estudios Visuales, Núm, 7, pp. 68-79. , enero, Murcia: Cendeac
  • Buck-Morss, S., Estudios visuales e imaginación global (2005) La Epistemología de la Visualidad en la Era de la Globalización, pp. 145-160. , Brea, José Luis (coord.), Madrid: Akal/ARCO
  • Hernández-Navarro, M.Á., (2007) Jesús Segura: La Espacialidad Desbordada, pp. 45-46. , En Segura, J., Stereo, Murcia: Ed. CARM
  • Krauss, R., (1998) Pasajes de la Escultura Moderna, , Madrid: Akal
  • Lipovetsky, G., Charles, S., (2006) Los Tiempos Hipermodernos, , Barcelona: Anagrama
  • Mondloch, K., (2010) Screens: Viewing Media Instalation Art. Minneapolis, , University of Minnesota Press
  • Osborne, P., (2008) El Arte Más Allá de la Estética, , Murcia: Ad Literam, Cendeac
  • Païni, D., Le retour du flâneur/The Return of the Flaneur (2000) Art Press, (255), pp. 33-41. , marzo
  • Rancière, J., (2005) Sobre Políticas Estéticas, , Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona
  • Sheikh, S., (2006) Notas Sobre Crítica Institucional, , http://transform.eipcp.net/transversal/0106/sheikh/es#redir, Recuperado el 28 de septiembre, 2012