Implicación del alumnado en la valoración de su satisfacción con las webs didácticas.

  1. Mirete Ruiz, Ana Belén
  2. García Sánchez, Francisco Alberto
  3. Sánchez López, María Cristina
Journal:
Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa

ISSN: 1135-9250

Year of publication: 2011

Issue: 37

Type: Article

DOI: 10.21556/EDUTEC.2011.37.394 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa

Abstract

We introduce the process and the results of an effort in order to implicate the universitary student body in the appraisal of their satisfaction about the use of the didactic webs. We have worked hand to hand with students and professors, with the aim to obtain an instrument of evaluation adjusted to the perception that both groups have of the resource. Our results provide a set of items to evaluate the satisfaction of the learners with the use of didactic websites and the test that this technological resource, oriented from a didactical view, is well valued by the student body.

Bibliographic References

  • AREA MOREIRA, M. (2003). Guía Didáctica. Internet en la docencia universitaria. Webs Docentes y Aulas Virtuales. Disponible On-­€Line en http://cedus.cl/files/guiadidacticawebs.pdf [Consultado en Diciembre de 2010].
  • BARTOLOMÉ, M. & ANGUERA, M.T. (1990). La investigación cooperativa: vía para la innovación en la Universidad. Barcelona: PPU.
  • BENITO, M. & OVELAR, R. (2005). Impacto de las TIC y del proceso de convergencia al EEES en el profesorado universitario. Observatorio de e-­€learning. Universidad del País Vasco. Disponible On-­€Line en: http://pulsar.ehu.es/pulsar/documentacion/informes_pulsar/Informe_PULSAR_Diciembre.p df. [Consultado en Diciembre de 2009].
  • BUENO, C. & GIL, J.G. (2007). Web docente: estructura y procedimientos básicos de gestión eficaz. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21 (1), 37-­€50.
  • CABERO, J., LLORENTE, C. & PUENTES, A. (2010). La satisfacción de los estudiantes en red en la formación semipresencial. Comunicar, 35, XVIII. 149-­€157.
  • CHANDRA, V. & FISHER, D.L. (2009). Students´ perceptions of a blended web-­€based learning environment. Learning Environ Res, 12, 31-­€44.
  • CHIECHER, A., DONOLO, D. & RINAUDO, M.C. (2005). Percepciones del aprendizaje en contextos presenciales y virtuales. La perspectiva de los alumnos universitarios. RED. Revista de Educación a Distancia, 13, (V). Disponible On-­€Line en: http://www.um.es./ead/red/13/chiecher.pdf. [Consultado en Enero de 2010].
  • COHEN, M. & MANION, L. (1990). Métodos de investigación educativa. Madrid: La Muralla.
  • DEBOURG, G.A. (1999). Tecnhology is the tool, teaching its the task: Student satisfaction in distance learning. Site 99: Society for Information Technology and Teacher Education International Conference. San Antonio, TX, Del 28 de febrero al 4 de marzo.
  • GARCÍA-­€SÁNCHEZ, F.A. & MARTÍNEZ-­€SEGURA, M.J. (2009). WEB-­€docente y aprendizaje: una experiencia en el contexto de la convergencia al EEES. En R. Roig Vila (Coord.). Investigar desde un contexto educativo innovador (pp. 201-­€217). Alcoy: Marfil.
  • GARCÍA-­€SÁNCHEZ, F.A., MARTÍNEZ-­€SEGURA, M.J., MIRETE, A. & MARTÍNEZ-­€JUÁREZ, M. (2010). Diseño de Webs-­€Home para asignaturas del Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. En Arnaiz, P., Hernández Abenza, L. y García Sanz, M.P. (Eds.). Experiencias de Innovación en la Universidad de Murcia durante 2009 (pp.115-­€ 141). Murcia: Editum.
  • HINOJO, F.J., AZNAR, I. & CÁRCELES, M.P. (2009). Percepciones del alumnado sobre el blended learning en la universidad. Comunicar, 33 (XVII), 165-­€174.
  • LATORRE, A., DEL RINCÓN, D. & ARNAL, J. (2003). Bases metodológicas de la investigación educativa. Barcelona: Ediciones Experiencia
  • LIM, D. H., MORRIS, M. L., & KUPRITZ, V. (2007). Online vs. blended learning: Differences in instructional outcomes and learner satisfaction. Journal of Asynchronous Learning Network, 11(2), 27-­€42.
  • MARQUÉS GRAELLS, P. (2005). Las Webs Docentes. Disponible On-­€Line en: http://dewey.uab.es/pmarques/webdocente.htm [Consultado en Noviembre de 2010].
  • MARTÍNEZ-­€MIGUÉLEZ, M. (2004) Los Grupos Focales de Discusión como Método de Investigación. Heterotopía, 26, 59-­€72.
  • MONEDERO, J.J. (2007). El diseño de los materiales educativos ante un nuevo reto en la enseñanza universitaria: el Espacio Europeo de Educación Superior (EEES). Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21, (1), 51-­€68.
  • MUR, F. & SERRANO, C. (2006). Elaboración de una web docente. 5campus.org. Disponible On-­€Line en: http://www.5campus.org/leccion/webdocente [Consultado en Octubre de 2010].
  • RECIO, M.A. & CABERO, J. (2005). Enfoques de aprendizaje, rendimiento académico y satisfacción de los alumnos en formación en entornos virtuales. Pixel-­€Bit. Revista de Medios y Educación, 25, 93-­€115.
  • SALINAS, J.M. (1997) Enseñanza flexible, aprendizaje abierto. Las redes como herramientas para la formación. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 10, 02/99. Disponible On-­€ Line en: http://www.uib.es/depart/gte/edutec-­€e/revelec10/revelec10.html. [Consultado en Noviembre de 2007].
  • SHAHZAD, A.H. & KHAN, A. (2010). Virtual learning and students perception-­€a research study. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 5463-­€5467.
  • TESONE, D.V. & RICCI, P. (2008). Student perceptions of Web-­€based instruction: a comparative análisis. MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, 4 (3), 317-­€324.
  • VILLA, O. (2005). La satisfacción de los alumnos en cursos on-­€line. Revista EducaWeb. Disponible On-­€Line en: http://www.educaweb.com/noticia/2005/09/26/satisfaccion-­€ alumnos-­€cursos-­€on-­€line-­€1676.html. [Consultado en Enero de 2010].