Experiencias de incorporación de aplicaciones semánticas a la educación.

  1. Sánchez Vera, María del Mar
  2. Prendes Espinosa, María Paz
  3. Martínez Sánchez, Francisco
  4. Carmichael, Patrick
  5. Martínez García, Agustina
Journal:
Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa

ISSN: 1135-9250

Year of publication: 2011

Issue: 36

Type: Article

DOI: 10.21556/EDUTEC.2011.36.406 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa

Sustainable development goals

Abstract

Web 3.0 and its associated technologies have the potential to support and enhance teaching and learning environments. Whilst there are some applications of the Semantic Web in Education, highlighting areas such as resource discovery or personal networking or educational administration, there is a lack of applications in areas where knowledge is complex, changing or contested, as in case-based learning environments. This article describes some of the experiences of introducing semantic technologies into these types of learning environments that have been carried out by the GITE Research Group and the Ensemble Project team in collaboration with teachers and students across various educational settings.

Bibliographic References

  • ABIÁN, M. A. (2005). El futuro de la Web: XML, RDF/RDFS, ontologías y la Web Semántica. XML.com. Documento electrónico, http://www.hosteltur.com/fdb/El_futuro_de_la_Web.pdf [Consultado el 19 de Noviembre de 2010]
  • ALLERT, H., MARKKANEN, H., & RICHTER, C. (2006). Rethinking the Use of Ontologies. En Proceedings of the 2nd International Workshop on Learner-­Oriented Knowledge Management and KM-­Oriented Learning (LOKMOL 06) (pp. 115-­-­125).
  • AVILES, K., DIZA-­KOMMONEN, L., LAIPAINEN, M., & PIETARILA, J. (2003). Soft Ontologies and Similarity Cluster Tools to facilitate Exploration and Discovery of Cultural Heritage Resources. IEEE Computer Society Digital Library.
  • BREIS, J. F., ESPINOSA, M. P. P., NIEVES, D. C., SÁNCHEZ, F. M., GARCÍA, P. V., & MARTÍNEZ, J. R. (2007). Evaluación en e-­learning basada en tecnologías de la Web semántica y procesamiento del lenguaje natural. Murcia: Diego Marín.
  • CASTELLS, P. (2003). La Web Semántica. En C. Bravo & M. A. Redondo (Eds.), Sistemas interactivos y colaborativos en la Web (pp. 195-­212). Castilla La Mancha: Ediciones de la Universidad de Castilla La Mancha.
  • CORCHO, O., LÓPEZ, M. F., & PÉREZ, A. G. (2003). Methodologies, tools and languages for builing ontologies. Where is their meeting point?. Data and Knowledge Engineering, 46(1), 41-­64.
  • ENSEMBLE (2008). Semantic Technologies for the Enhancement of Case-­based Learning. LJMU and City University and University of Cambridge. Consultado el 3 de Marzo de 2011 desde http://www.ensemble.ac.uk.
  • FUA (2011). Free University Amsterdam. FUA. Consultado el 2 de Abril de 2011 desde http://www.vu.nl/nl/index.asp.
  • FALBO, R. A., RUY, F. B., PEZZIN, J., & MORO, R. D. (2004). Ontologias e ambientes de desenvolvimiento de software semànticos. En IV Jornadas Iberoamericanas de Ingeniería. Documento electrónico, http://ia.ucpel.tche.br/~lpalazzo/Aulas/IWS/m09/Recursos/OntoADSS.pdf. [Consultado el 24 de Noviembre de 2010].
  • GHIA (2010). Grupo de Herramientas Interactivas Avanzadas. Universidad Autónoma de Madrid, UAM. Consultado el 1 de Abril de 2011 desde http://astreo.ii.uam.es/~ghia/.
  • HERMAN, I. (2010). Introduction to Semantic Web. En 2010 Semantic Technology Conference. Documento electrónico, http://www.w3.org/2010/Talks/0622-­SemTech-­ IH/Tutorial.pdf. [Consultado el 12 de Marzo de 2011].
  • HUYNH, D. F., KARGER, D. R., & MILLER, R. C. (2008). Exhibit: Lightweight structured data publishing. Documento electrónico, http://people.csail.mit.edu/dfhuynh/research/papers/www2007-­exhibit.pdf [Consultado el 11 de Enero de 2011]
  • IBRAHIM, B. & FRANKLIN, S. (1995). Advanced educational uses of the World Wide Web. Computer Networks and ISDN Systems, 27(6), 871-­-­877.
  • LLII (2010). Learning Lab, Institut fur Informationssysteme. Hannover University. Consultado el 12 de Marzo de 2011 desde http://www.kbs.uni-­hannover.de.
  • MIT (2008). Simile. MIT. Consultado el 10 de Marzo de 2010 desde http://simile.mit.edu/wiki/SIMILE:About.
  • MAETDCHE, A. D. (2002). Ontology learning for the Semantic Web. The Netherlands: Kluwer Academic Publishers Group.
  • MILES, A. & BECHHOFER, S. (2009). Simple Knowledge Organization Classification specification. . W3C. Consultado el 12 de Marzo de 2011 desde http://www.w3.org/TR/2009/REC-­skos-­reference-­20090818/.
  • SCIL (2011). Stanford Center for Innovations in Learning. Stanford University. Consultado el 12 de Marzo de 2011 desde http://scil.stanford.edu.
  • TIROPANIS, T., DAVIS, H., MILLARD, D., & WEAL, M. (2009). Semantic Technologies for Learning and Teaching in the Web 2.0 era, a survey. En WebSci09: Society On-­Line, Grecia, 2009 (pp. 18-­20). Documento electrónico, http://eprints.ecs.soton.ac.uk/17106/1/Websci09-­tiropanis.pdf. [Consultado el 25 de Noviembre de 2010].
  • TSCHOLL, M., TRACY, F., & CARMICHAEL, P. (2009). Case Methods, Pedagogical Innovation and Semantic Technologies. En 1st International Workshop on Semantic Web Applications for Learning and Teaching Support in Higher Education (SemHE'09). Documento electrónico, http://eprints.ecs.soton.ac.uk/18050/1/semhe09_submission_3.pdf. [Consultado el 15 de Diciembre de 2010].
  • UNIVERSITY, K. (). KARLSRUHE-­UNIVERSITY. Consultado el 12 de Marzo de 2011 desde http://www.uni-­karlsruhe.de.
  • O4E (2009). SWEL: Ontologies and Social Semantic Web for Education. Winston-­Salem State University and University of Pittsburgh and Saint-­Petersburg University. Consultado el 2 de Abril de 2011 desde http://o4e.iiscs.wssu.edu/drupal/.