Acceso a las tecnologías, rendimiento académico y cyberbullying en escolares de secundaria

  1. Giménez-Gualdo, Ana María
  2. Maquilón Sánchez, Javier J.
  3. Arnaiz Sánchez, Pilar
Journal:
Revista iberoamericana de psicología y salud

ISSN: 2171-2069

Year of publication: 2014

Volume: 5

Issue: 2

Pages: 119-133

Type: Article

More publications in: Revista iberoamericana de psicología y salud

Abstract

Technologies have become an essential company in teenagers' daily life. They access and use them more constantly but few people are aware of their risks, including the cyberbullying. This study analyses the daily access and use of mobiles phones and computers, and the prevalence of cyberbullying, media used to harass others and its association with technologies' daily access, gender, grade level and school achievement. We took information from a representative sample of 1353 secondary students randomly selected. Results show a high daily access to mobiles phones and computers, being the average between one and four hours per day. Both media were mainly used to communication and entertainment purposes, showing gender and grade level differences. Analyzing the prevalence of cyberbullying, statistical differences by gender and school achievement appeared, which support this kind of malicious use of technologies and the need for families' and schools' prevention and intervention actions.

Bibliographic References

  • Álvarez, D., Núñez, J. C., Álvarez, L., Dobarro, A., Rodríguez, C., y González, P. (2011). Violencia a través de las tecnologías de la información y la comunicación en estudiantes de secundaria. Anales de Psicología, 27, 221-231.
  • Aslanidou, S. y Menexes, G. (2008). Youth and the internet: Uses and practices in the home. Computers & Education, 51, 1375-1391.
  • Avilés, J. M. (2010). Éxito escolar y cyberbullying. Boletín de Psicología, 98, 73-85.
  • Beran, T. y Li, Q. (2007). The relationship between cyberbullying and school bullying. Journal of Student Wellbeing, 1, 15-33. 131
  • Calmaestra, J., Ortega, R., y Mora-Merchán, J. A. (2008). Las TIC y la convivencia. Un estudio sobre formas de acoso en el ciberespacio. Investigación en la Escuela, 64, 93-103.
  • Carbonell, X., Fúster, H., Chamarro, A., y Oberst, U. (2012). Adicción a internet y al móvil: Una revisión de estudios empíricos españoles. Papeles del Psicólogo, 33, 82-89.
  • Espinar, E. y González, M. J. (2009). Jóvenes en las redes sociales virtuales. Un análisis exploratorio de las diferencias de género. Feminismo/s, 14, 87-106.
  • Fajardo, M. I., Gordillo, M., y Regalado, A. B. (2013). Sexting: Nuevos usos de la tecnología y la sexualidad en adolescentes. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1, 521-533.
  • Garaigordobil, M. (2011). Prevalencia y consecuencias del cyberbullying: una revisión. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 11, 233-254.
  • García, L., Orellana, O., Pomalaya, R., Yanca, E., Sotelo, L., Herrera, E., Sotelo, N., Chavez, H., García, N., Macazana, D., Orellana, D.,y Fernandini, P. (2010). Cyberbullying en escolares de educación secundaria de Lima Metropolitana. Revista de Investigación en Psicología, 13, 83-99.
  • Garmendia, M., Garitaonandia, C., Martínez, G., y Casado, M. A. (2011). Riesgos y seguridad en internet: Los menores españoles en el contexto europeo. LSE, Londres, Reino Unido: EU Kids Online.
  • Garmendia, M., Garitaonandia, C., Martínez, G., y Casado, M. A. (2012). Los menores en internet. Usos y seguridad desde una perspectiva europea. Quaderns del CAC, 15, 37-544.
  • Giménez, A. M., Arnaiz, P., y Maquilón, J. J. (2013a). Causas, medios y estrategias de afrontamiento en la agresión online en escolares de Murcia (España). Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, 6. Recuperado de http://periodicos.letras.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/4905
  • Giménez, A. M., Arnaiz, P., y Maquilón, J. J. (2013b). Cyberbullying, la nueva cara de la violencia escolar. Experiencias en una muestra de estudiantes de Educación Primaria de la Región de Murcia. Alemania: Editorial Académica Española.
  • Hinduja, S. y Patchin, J. W. (2010). Bullying, cyberbullying, and suicide. Archives of Suicide Research, 14, 206-221.
  • Hunley, S. A., Evans, J. H., Delgado-Hachey, M., Krise, J., Rich, T., y Schell, C. (2005). Adolescent computer use and academic achievement. Adolescence, 40, 307-318.
  • Instituto Nacional de Tecnologías de la Comunicación. (2009). Estudio sobre hábitos seguros en el uso de las TIC por niños y adolescentes y e-confianza de sus padres. León, España: Observatorio de la Seguridad de la Información.
  • Kuss, D. J., van Rooij, A. J., Shorter, G. W., Griffiths, M. D., y Van de Mheen, D. (2013). Internet addiction in adolescents: Prevalence and risk factors. Computers in Human Behavior, 29, 1987-1996.
  • León, B., Felipe, E., Fajardo, F., y Gómez, T. (2012). Cyberbullying en una muestra de estudiantes de Educación Secundaria: Variables moduladoras y redes sociales. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 10, 771-788.
  • Li, Q. (2007). New bottle but old wine: A research of cyberbullying in schools. Computers in Human Behaviour, 24, 1777-1991.
  • Li, N. y Kirkup, G. (2007). Gender and cultural differences in Internet use: A study of China and the UK. Computers & Education, 48, 301-317.
  • Malo, S., Navarro, D., y Casas, F. (2012). El uso de los medios audiovisuales en la adolescencia y su relación con el bienestar subjetivo: Análisis cualitativo desde la perspectiva intergeneracional y de género. Athenea Digital, 12, 27-49.
  • Novo, M., Seijo, D., Vilariño, M., y Vázquez, M. J. (2013). Frecuencia e intensidad en el acoso escolar: ¿qué es qué en la victimización? Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, 4(1), 1-15.
  • Ochaita, E., Espinosa, M. A., y Gutiérrez, H. (2011). Las necesidades adolescentes y las nuevas tecnologías de la información y la comunicación. Revista de Estudios de Juventud, 92, 87-110.
  • Ólafsson, K., Livingstone, S., Haddon, L., y E. U Kids Online Network (2013). Children’s use of online technologies in Europe. LSE, Londres, Reino Unido: EU Kids Online.
  • Sádaba, C. y Bringué, X. (2010). Niños y adolescentes españoles ante las pantallas: rasgos configuradores de una generación interactiva. CEE Participación Educativa, 15, 86-104.
  • Schneider, S. K., O´Donnell, L., Stueve, A., y Coulter, R. W. S. (2012). Cyberbullying, school bullying, and psychological distress: A regional census of high school students. American Journal of Public Health, 102, 171-177.
  • Slonje, R., Smith, P. K., y Frisén, A. (2013). The nature of cyberbullying, and strategies for prevention. Computers in Human Behavior, 29, 26-32.
  • Smith, P. K., Mahdavi, J., Carvalho, M., Fisher, S., Russell, S., y Tippett, N. (2008). Cyberbullying; its nature and impact in secondary school pupils. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 49, 376-385.
  • Tokunaga, R. S. (2010). Following you home from school: A critical review and synthesis of research on cyberbullying victimization. Computers in Human Behaviour, 26, 277-287.
  • Viñas, F. (2009). Uso autoinformado de internet en adolescentes: perfil psicológico de un uso elevado de la red. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 9, 109-122.
  • Volman, M., van Eck, E., Heemskerk, I., y Kuiper, E. (2005). New technologies, new differences. Gender and ethnic differences in pupils’ use of ICT in primary and secondary education. Computers & Education, 45, 35-55.
  • Ybarra, M. L., Diener-West, M., y Leaf, P. J. (2007). Examining the overlap in internet harassment and school bullying: Implications for school intervention. Journal ofAdolescent Health, 41, 42-50