Preschool English Education in the Spanish Curriculum. Analysis of the Region of Murcia

  1. Ping, Zhou
  2. Vicente Nicolás, Gregorio
  3. Coyle Balibrea, Yvette
Zeitschrift:
Porta Linguarum: revista internacional de didáctica de las lenguas extranjeras

ISSN: 1697-7467

Datum der Publikation: 2013

Nummer: 20

Seiten: 117-133

Art: Artikel

DOI: 10.30827/DIGIBUG.27178 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Porta Linguarum: revista internacional de didáctica de las lenguas extranjeras

Ziele für nachhaltige Entwicklung

Zusammenfassung

El objetivo de este artículo es conocer la situación actual de la enseñanza del inglés en Educación Infantil en la Región de Murcia desde tres perspectivas: el profesorado, las prácticas docentes y los libros de texto. Para la recogida de datos se ha elaborado un cuestionario y la muestra está formada por 106 centros de Educación Infantil de la Región. Los resultados revelan que la enseñanza del inglés en los centros de Educación Infantil está sistematizada y regulada en su conjunto. Así mismo, existen algunos aspectos que son susceptibles de mejora como son la formación del profesorado, la orientación de las clases de inglés en Educación Infantil similar a la etapa de Primaria, o la escasez de editoriales nacionales debido a la adaptación de textos de editoriales extranjeras

Bibliographische Referenzen

  • Arnold, W. & Rixon, S. (2008). Materials for Teaching English to Young learners, in B. Tomlinson (ed.), English Language Learning Materials: A Critical Review. London: Continuum, 48.
  • Comunidad Autónoma de la Región de Murcia. Decreto 254/2008, August 1, to establish the curriculum of the second cycle of preschool education at the autonomy community of Region of Murcia. Official Bulletin of Region of Murcia. No. 182, 06/08/2008. 24961- 24964, 24971, 24964.
  • Liu, P. (2006). On the Gender Structure Problems and Countermeasures of the Infant Teachers in the Kindergarten. Changsha: Hunan Normal University.
  • Ministerio de Educación y Cultura. Orden of May 20, 2005, to establish and implant English as a foreign language at the level of preschool education in all the educational centers which are authorized such education. Official Bulletin of Region of Murcia. No.129, 07/06/2005. 13685.
  • Ministerio de Educación y Ciencia. Orden ECI/3960/2007, December 19, to establish the curriculum and regulate the management of preschool education. Official Bulletin of the State. No.5, 05/01/2008. 1019, 1017.
  • Ministerio de Educación. Real Decreto 114/2004, January 23, to establish the curriculum of preschool education. Official Bulletin of the State.No.32, 06/02/2006. 5042-5048.
  • Ministerio de Educación. Real Decreto 1333/1991, September 6, to establish the curriculum of preschool education. Official Bulletin of the State. No.216,09/09/1991.
  • Ministerio de Educación. Real Decreto 1630/2006, December 29, to establish the minimum curriculum of the second cycle of preschool education. Official Bulletin of the State. No. 4, 04/01/2007. 480-481, 481.
  • Ministerio de Educación. Teaching of the Educational System. Available from http://www.educacion.gob.es/educacion/sistema-educativo/ensenanzas.html 11-6-2011, accessed 11 November, 2010.
  • Muñoz, C. (2006). Age and Rate of Foreign Language Learning. Clevedon: Multilingual Matters.
  • Schwab, J. (1978). The Practical: A Language for Curriculum, in J. Schwab, L. Wesbury & N. Wilkof (eds.), Science, Curriculum and Liberal Education (Selected Essays). Chicago: The University of Chicago Press, 287.
  • Wang, C.D. (2007). Study of the Influence on the Children's Psychological Development Based on Sex of the Preschool Teachers, in Science & Technology Information, 23: 208.