Posibilidades y amenazas para que las actuales sociedades de la información se conviertan en verdaderas sociedades del aprendizaje y el conocimiento

  1. Romero Sánchez, Eduardo
  2. Gutiérrez Sánchez, Marta
Revue:
Education in the knowledge society (EKS)

ISSN: 2444-8729 1138-9737

Année de publication: 2013

Titre de la publication: Brechas y aspiraciones educativas en la sociedad del conocimiento

Volumen: 14

Número: 3

Pages: 241-258

Type: Article

D'autres publications dans: Education in the knowledge society (EKS)

Résumé

This article pretend to describe the principal social trends and cultural fea-tures that prevail today, too look the philosophical foundation of thinking, feel , living and to give an educative response and accepted to the axiological reality and cultural present. In modern western societies great paradoxes and contradictions coexist: eco-nomical growth, technological development and greater dimensions of freedom, but also great consumption, cultural deterioration, technological dependence and unique thought. Given this we talk about the great possibilities and at the same time of the ter-rible threats that exist in that modern information societies. In order to become ac-quainted with this reality, we have focused the analysis in 3 key aspects: the impact of digital devolution, the condition of culture in contemporary society, and the need of a �new education�.

Références bibliographiques

  • Bauman, Z. (2001) La postmodernidad y sus descontentos. Madrid: Akal.
  • Bauman, Z. (2001) Los retos de la educación en la modernidad líquida. Barcelona: Gedisa.
  • Bauman, Z. (2007). Entre nosotros, las generaciones. En LARROSA, J. (coord.). Entre nosotros. Sobre la convivencia entre generaciones. Barcelona, Caixa CatalunyA, 101-127.
  • Beck, U. (2006). La sociedad del riesgo: hacia una nueva modernidad. Barcelona: Ediciones Paidós.
  • Bradbury, R (2007). Fahrenheit 451. Barcelona: Ediciones Minotauro.
  • Carr, N. (2011). Superficiales. ¿Qué está haciendo Internet con nuestras mentes? Madrid: Taurus.
  • Castells, M. (2006). La Sociedad Red. Madrid: Alianza Editorial.
  • Christensen, C.; Johnson, C. y Horn, M. (2008). Disrupting Class: How Disruptive Innovation Will Change the Way the World Learns. New York: McGraw-Hill.
  • Drucker, P. (1968). The Age of Discontinuity. Guidelines to Our Changing Society. New Jersey: Harper & Row.
  • Duch, Ll. (1997). La educación y la crisis de la modernidad. Barcelona: Paidós.
  • Elboj, C.; Puigdellívol, I.; Soler, M. y Valls, R. (2002). Comunidades de aprendizaje. Transformar la educación. Barcelona: Graó.
  • Gerver, R. y Robinson, K. (2010). Creating Tomorrow's Schools Today: Education-Our Children-Their Futures. London: Kindle.
  • Gervilla, E. (1997). Postmodernidad y Educación. Valores y cultura de los jóvenes. Madrid: Dykinson.
  • Giddens, A. (1999). La tercera vía: la renovación de la socialdemocracia. Madrid: Taurus.
  • Giddens, A. (2000). Un mundo desbocado. Los efectos de la globalización en nuestras vidas. Madrid: Taurus.
  • Hutchins, R. (1968). The Learning Society. Pelican Book.
  • Huxley, A. (2008). Un mundo feliz. Barcelona: DeBolsillo.
  • Kurz, R. (2004). La degradación de la cultura. Revista Exist (versión electrónica). Obtenido el 27 de agosto en https://n1.cc/mod/file/download.php?file_guid=1415064.
  • Lipovetsky, G. (2007). La felicidad paradógica. Ensayo sobre la sociedad del hiperconsumo. Barcelona: Angrama.
  • Lipovetsky, G. (2008). La sociedad de la decepción. Entrevista con Bertrand Richard. Barcelona: Angrama.
  • Lyotard, J.F. (1994): La condición postmoderna. Madrid: Cátedra.
  • Mayor, F. (2005). La educación, una vez más. En MEDINA, A.; RODRÍGUEZ, A. y IBÁÑEZ, A., Interculturalidad, formación del profesorado y educación. Madrid, Pearson.
  • Ortega, P. (2009). “La dimensión ética y política del discurso educativo”. X Congreso Nacional de Investigación Educativa. Conferencias magistrales (México, D. F. Edit. Consejo Mexicano de Investigación Educativa, AC.), 165-193.
  • Ortega, P. y Mínguez, R. (2003). Familia y transmisión de valores. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria. 15, 33-56.
  • Orwell, G. (1949). 1984. Barcelona: Editorial RBA.
  • Prensky, M. (2001). Digital Game-Based Learning. McGraw-Colina.
  • Ramonet, I. (2003). La tiranía de la comunicación. Barcelona: Debate.
  • Raventós, F. y Prats, E. (2012). Sociedad del conocimiento y globalización. Nuevos retos para la Educación Comparada. Revista Española de Educación Comparada, 20, 19-40.
  • Romero, E. y Pérez, C. (2012). Aproximación al concepto de responsabilidad en Lévinas: implicaciones educativas. Bordón, 64, 4, 99-110.
  • Sennet, R. (2000). La corrosión del carácter. Las consecuencias personales del trabajo en el nuevo capitalismo. Barcelona: Anagrama.
  • Steiner, G. (2004). Lecciones de los maestros. Madrid: Ediciones Siruela.
  • Torsten, H. (1974). The Learning Society. London: Methuen.
  • UNESCO (2005). Informe mundial de la Unesco "Hacia la Sociedades del Conocimiento". Ediciones Unesco. París. 2005. ISBN: 92-3-304000-3.
  • Vargas, M. (2012). La civilización del espectáculo. Madrid: Alfaguara.