Análisis de los proyectos de investigación de financiación pública en Psicología del Deporte
- Olmedilla Zafra, Aurelio
- Ortega Toro, Enrique
- González Hernández, Juan
- Hernán Villarejo, Diego
ISSN: 0212-9728, 1695-2294
Year of publication: 2013
Volume: 29
Issue: 3
Pages: 714-723
Type: Article
More publications in: Anales de psicología
Sustainable development goals
Abstract
The aim of this study was to analyze the Research Projects I+D+i financed by the National Plan in the area of psychology and man-agement in the area of Sport Management, as well as granted by the Sports Council. Thiswas recorded on the website of the Ministry of Innovation and Science projects related to sports science (n = 155) and those associ-ated with psychology (n = 646). In addition there were projects awarded by the National Sports Council (CSD) (n = 203). From each of the approved projects have analyzed the following variables: year of the grant, gender re-searcher, principal investigator name, Region, University or agency, the grant amount,project type, project mode of Psychology sport and type of sample projects of Sport Psychology. The results indicate that the grant is much larger project of Sport Psychology in the �Plan Nacional� managed within the area of sport management and the Sports Council, that are man-aged within the management area of psychology, and well in all of them is much higher percentage of men than women as principal investigator. The regions of Cataluña, Valencia, Andalucía and Extremadura are spread over 70% of the approved projects in Sport Psychology. Among the Autono-mous University of Barcelona, the University of Extremadura and the Uni-versity ofValencia are distributed over a third of all projects of Sport Psy-chology. The Psychology of Sport mode with more projects is the Health and Quality of Life, followed Motivation and Emotion and Psychobiology of Sport
Bibliographic References
- Arbinaga, F., Aragón, J.D. y Tejedor, R. (2010). Análisis bibliométrico de la Revista de Psicología del Deporte (1992-2009). Revista de Psicología del Deporte, 19(2), 231-245.
- Betz, B. (2010). Análisis de las fortalezas institucionales para la contratación de investigadores. Aula Abierta, 38, 65-74.
- Buela-Casal, G. y Sierra, J.C. (2007). Criterios, indicadores y estándares para la acreditación de profesores titulares y catedrático de Universidad. Psicothema, 19(4), 537-551.
- Buela-Casal, G., Bermúdez M.P., Sierra, J.C., Quevedo-Blasco, A. y Castro, A. (2010). Ranking de 2009 en investigación de las universidades públicas españolas. Psicothema, 22(2), 171-179.
- Buela-Casal, G., Bermúdez M.P., Sierra, J.C., Quevedo-Blasco, A., GuillénRiquelme, A. y Castro, A. (2010). Relación de la productividad y eficiencia en investigación con la financiación de las comunidades autónomas españolas. Psicothema, 22(4), 924-931.
- Buela-Casal, G., Bermúdez, M.P., Sierra, J.C., Quevedo-Blasco, R., Castro, A. y Guillén-Riquelme, A. (2011). Ranking de 2010 en producción y productividad en investigación de las universidades públicas españolas. Psicothema, 23(4), 527-536.
- Conferencia de Rectores de Universidades Españolas, CRUE (2011). La Universidad española en cifras, 2010. Recuperado el 17 de julio de 2012 de http://www.crue.org/Publicaciones/UEC.html.
- De Pablo, F. (2003). Nosotras también investigamos. Quark: Ciencia, medicina, comunicación y cultura, 27.
- Devís, J., Valenciano, J., Villamón, M. y Pérez-Samaniego, V. (2010). Disciplinas y temas de estudio en las ciencias de la actividad física y el deporte. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte 10(37), 150-166.
- Ferro, A. (2009). Las Ciencias del Deporte y la Política Científica Española. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 5(14), 1-2.
- International Ranking Expert Group (2006). Purpose, criteria, and procedure. Bruselas: IREG, Observatory on Academic Ranking and Excellence.
- Kirk, D. (2010). O porquê de investigar: estado atual e tendências futures nas pesquisas em Educação Física. Movimento, 16(2), 11-43.
- Morales, V., y Gálvez, P. (2012). Nuevas tecnologías en gestión: informatización del CECASDEP (Cuestionario de la evaluación de la calidad percibida en servicios deportivos. Cuadernos de Psicología del Deporte, 12(1), 159-162
- Olmedilla, A., Ortega, E., Abenza, L. y Boladeras, A. (2011). Lesiones deportivas y psicología: una revisión (2000-2009). Cuadernos de Psicología del Deporte, 11(1), 45-57.
- Olmedilla, A., Ortega, E., Jara, P. y Ortín, F.J. (2009). Evolución de la investigación y de la aplicación en Psicología del Deporte, a través del análisis de los Congresos Nacionales de Psicología del Deporte (1999-2008). Cultura, Ciencia y Deporte, 4(10), 15-23.
- Ortega, E. (2010). Proyecto Docente e Investigador. Universidad de Murcia.
- Osuna, E. (2009). Calidad y financiación de la universidad. Revista de Investigación en Educación, 6, 133-141.
- Peñaranda, M., Qiñones, E., Jara, P. y López, J.J. (2001). Un acercamiento a la comprensión de la psicología del deporte en España: Análisis de la Revista de Psicología del Deporte 1992-1999. Revista de Psicología del Deporte, 10(1), 69-81.
- Sánchez-Gil, S. y Sanz-Casado, E. (2011). Patrón de investigación de los IPs de propuestas de investigación del Plan Nacional de I+D+i en el area de Ciencias Sociales 2004-2007 y calificadas como excelentes por la ANEP. En L. Cabello y M.P. Bermúdez (Comps.), Evaluación de la Calidad de la Educación Superior y de la Investigación (VIII Foro). Granada: Asociación Española de Psicología Conductual (AEPC).
- Selva, C., Pallarés, S. y González, M.D. (2013). Una mirada a la conciliación a través de las mujeres deportistas. Revista de Psicología del Deporte, 22(1), 69-76.
- Shangai Jiao Tong University (2011). Academic Ranking of World Universities. Recuperado el 17 de julio de 2012 de http://www.arwu.org/.
- Tarrach, R. (2003). Investigación científica desde la perspectiva de género. Quark: Ciencia, medicina, comunicacián y cultura, 27.
- Valenciano, J. (2010). Producción científica y temas de investigación en educación física y deportes. En V Congreso Internacional XXVI Congreso Nacional Educación Física Docencia, innovación e investigación en educación física. Barcelona: INDE.
- Valenciano, J., Antolín, L., Moreno, A., Devís, J. y Villamón, M. (2003). Las revistas científico-técnicas españolas de las Ciencias de la Actividad Física y el Deporte: Inventario y análisis de calidad de contenido y difusión. Revista Española de Documentación Científica, 26(2), 177-190.
- Valenciano, J., Devís, J. y Villamón, M. (2005). Análisis de la visibilidad de las revistas científico-técnicas españolas de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte. Revista de Psicología del Deporte, 14(2), 253-267.
- Valenciano, J., Devís, J. y Villamón, M. (2008). Análisis comparativo de la calidad de las revistas científico-técnicas españolas de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte. Information Research, 13(1), 337.
- Valenciano, J., Devís, J. y Villamón, M. (2009). Autoria institucional de los trabajos publicados en revistas españolas de ciencias del deporte (1999-2005). Cultura, Ciencia y Deporte, 10(5), 7-14.
- Villamón, M., Job, I., Valenciano, J. y Devís, J. (2012). Estudio comparativo de cinco revistas de Ciencias del Deporte indizadas en WoS. Revista de Psicología del Deporte, 21(2), 281-287.