Sport psychologysome new proposals being developed
- Ortín Montero, Francisco José
- Moya Faz, Francisco José
- Garcés de Los Fayos Ruiz, Enrique Javier
ISSN: 0212-9728, 1695-2294
Argitalpen urtea: 2013
Alea: 29
Zenbakia: 3
Orrialdeak: 633-636
Mota: Artikulua
Beste argitalpen batzuk: Anales de psicología
Laburpena
This introduction should serve as a framework for the following monograph. While it is true that other authors have examined the discipline of sport psychology, the majority of them have done so from a very gener-alist perspective. For possibly the first time, there has been an attempt to rely on specialists who, from a very precise proposal, have offered us unique approaches with a wide scientific foundation applied to this area of study. A theoretical framework that adequately delimits the structure of this proposal regarding sport psychology is presented
Erreferentzia bibliografikoak
- Baden, D. A., McLean, T. L., Tucker, R., Noakes, T. D., & Gibson, A. (2005). Effect of anticipation during unknown or unexpected exercise duration on rating of perceived exertion, affect, and physiological function. British Journal Sports Medicine, 39(10), 742-746
- Baumeister, R. F., Vohs, K. D., & Tice, D. M. (2007). The strength model of self control. Current Directions in Psychological Science, 16(6): 351-355.
- Borg, E., & Kaijser, L. (2006). A comparison between three rating scales for perceived exertion and two different work tests. Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports, 16, 57-69.
- Casimiro, A. J. (1999). Comparación, evolución y relación de hábitos saludables y nivel de condición física-salud en escolares, entre final de educación primaria (12 años) y final de educación secundaria obligatoria (16 años). (Tesis doctoral no publicada). Universidad de Granada.
- Cox, R. H. (2009). Psicología del deporte: conceptos y sus aplicaciones (6a ed.). Madrid: Editorial Médica Panamericana.
- De Francisco, C., Arce, C., Andrade, E., Arce I., & Raedeke T. (2009). Propiedades preliminares de la versión española del Athlete Burnout Questionnaire en una muestra de jóvenes futbolistas. Cuadernos de Psicología del Deporte, 9, 45-56.
- Elliot, A. J., & McGregor, H. A. (2001). A 2 × 2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 80, 501-519.
- de Los Fayos, E. J., De Francisco, C., & Arce, C. (2012). Inventario de Burnout en Deportistas Revisado (IBD-R). Revista de Psicología del Deporte, 21(2), 271-278.
- de Los Fayos, E. J., Vives, L., & Dosil, J. (2004). Nuevas aportaciones en Psicología del Deporte. Una mirada crítica sobre la última década de la disciplina en España. Cuadernos de Psicología del Deporte, 4(1-2), 7-18.
- García, J., de los Fayos, E. J., & Jara, P. (2005). El papel de la atención en el ámbito deportivo: Una aproximación bibliométrica de la literatura recogida en la base de datos Psyclit. Revista de Psicología del Deporte, 14(1), 125-140.
- García-Mas, A. (1999). La Revista de Psicología del Deporte 1989-1999: Una historia de diez años de encuentros. In G. Jiménez & E. J. Garcés de los Fayos (Eds.), La Psicología del Deporte en España 1999 (pp. 75-84) Murcia: Sociedad Murciana de Psicología de la Actividad Física y el Deporte.
- García-Naveira, A. (2010). Diferencias individuales en estilos de personalidad y rendimiento en deportistas (Tesis Doctoral no publicada). Universidad Complutense de Madrid. Madrid.
- García-Naveira, A., Ruiz, R., & Pujals, C. (2011). Diferencias en personalidad en función de la práctica o no deportiva, nivel de competición y categoría por edad en jugadores de fútbol desde el modelo de Costa y McCrae. Revista de Psicología del Deporte, 20(1), 29-44.
- Maslach, C., Jackson, S. E., & Leiter, M. P. (1996). Maslach Burnout Inventory manual (3rd ed.). Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.
- Nicholls, J. G. (1989). The competitive ethos and democratic education. Cambridge, MA: Harvard University Press.
- Ntoumanis, N. (2002). Motivational clusters in a sample of British physical education classes. Psychology of Sport and Exercise, 3, 177-194.
- Olmedilla, A., & Ramírez, P. (2006). Aplicación de la psicología en el ámbito de la actividad física y el deporte. In E. J. Garcés de los Fayos, A. Olmedilla y P. Jara (Eds.), Psicología y deporte, (pp. 237-258). Murcia: Diego Marín.
- Ortín, F. J., Gosálvez, J., de los Fayos, E. J., Ortega, E., & Olmedilla, A. (2011). Optimismo y ejecución en el deporte en situaciones adversas. Replicando a Seligman (1990). Revista de Psicología del Deporte, 20, 491-501.
- Pelegrín, A. (2005). Detección y valoración de la incidencia de las actitudes antideportivas durante la competición. Cuadernos de Psicología del Deporte, 5, 127-136.
- Pelegrín, A., & de Los Fayos, E. J. (2009). Análisis de las variables que influyen en la adaptación y socialización: El comportamiento agresivo en la adolescencia. Ansiedad y Estrés, 15, 119-289.
- Pelegrín, A., de Los Fayos, E. J., & Cantón, E. (2010). Estudio de conductas prosociales y antisociales. Comparación entre niños y adolescentes que practican y no practican deporte. Informació Psicològica, 99, 64-78.
- Pelegrín, A., de Los Fayos, E. J., Jara, P., & Martínez, F. (2003). Estudio de las variables agresivas y violentas en deportistas profesionales: Propuesta para el establecimiento de control de estos comportamientos (Proyecto 06/UPB20/02). Madrid: Centro de Alto Rendimiento y de Investigación en Ciencias del Deporte, Consejo Superior de Deportes.
- Quiñones, E., de los Fayos, E. J., Peñaranda, M., López, J. J., & Jara, V. (2001). Un acercamiento a la comprensión de la psicología del deporte en España. Análisis de la Revista de Psicología del Deporte 1992-1999. Revista de Psicología del Deporte, 10(1), 69-81.
- Remor, E., Amorós, M., & Carrobles, J. A. (2006). El optimismo y la experiencia de ira en relación con el malestar físico. Anales de Psicología, 22 (1). 37-44.
- Ruiz, R. (2004). Análisis de las características psicológicas, deportivas y sociales en el deporte del judo a nivel competitivo: Una propuesta teórica y metodológica para la predicción del rendimiento (Tesis doctoral no publicada). Universidad Autónoma de Madrid. Madrid.
- Ruiz, R. (2005). Análisis de diferencias de personalidad en el deporte del judo a nivel competitivo en función de la variable sexo y categoría de edad deportiva. Cuadernos de Psicología del Deporte, 5(1/2), 29-48.
- Seligman, M. E.P., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psychologist, 55, 5-14.
- Seligman, M. E. P., Nolen-Hoeksema, S., Thornton, N., & Thornton, K. M. (1990). Explanatory style as a mechanism of disappointing athletic performance. Psychological Science, 1, 143-146.
- Valenciano, J., Antolín, L., Moreno, A., Devís, J., & Villamón, M. (2003). Las revistas científico-técnicas españolas de las Ciencias de la Actividad Física y el Deporte: Inventario y análisis de calidad de contenido y difusión. Revista Española de documentación científica, 26(2), 177-190.
- Valenciano, J., Devís, J., & Villamón, M. (2005). Análisis de la visibilidad de las revistas científico-técnicas españolas de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte. Revista de Psicología del Deporte, 14(2), 253-267.
- Valenciano, J., Devís, J., & Villamón, M. (2008). Análisis comparativo de la calidad de las revistas científico-técnicas españolas de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte. Information Research, 13(1), 337.
- Wallace, R. M., & Baumeister, R. F. (2002). The effect of success versus failure feedback on further self-control. Self and Identity, 1, 35-41.
- Wang, C. K. J., Biddle, S. J. H., & Elliot, A. J. (2007). The 2 × 2 achievement goal framework in a physical education context. Psychology of Sport and Exercise, 8, 147-168.
- Weinberg, R., & Gould, D. (2010). Fundamentos de psicología del deporte y del ejercicio físico. Madrid: Editorial Médica Panamericana.
- Whitehead, S., & Biddle, S. (2008) Adolescent girlś perceptions of physical activity: A focus group study. European Physical Education Review. 14(2), 243-262.