Análisis de mapas de interacción social en contextos virtuales para la reinterpretación de las relaciones en la escuela

  1. Martínez Sánchez, Francisco
  2. Solano Fernández, Isabel María
  3. Amat Muñoz, Laura María
Journal:
RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

ISSN: 1695-288X

Year of publication: 2012

Volume: 11

Issue: 1

Pages: 13-26

Type: Article

More publications in: RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

Abstract

The Information and Communication Technologies (ICT) have emerged as communicative resources which allow multiple ways of interpersonal relations. In the Society of Knowlegdge, where ICTs play a fundamental role, social interactions are not only subjected to present contexts but also to virtual ones. Several works have analyzed the frequencies of virtual interaction and their relation with the present interpersonal relations. However, there is a lack of information about the way young people interact in the virtual context, their objectives and the influence of other actors. A recent study analyzes the role of ICT's and social networks in the communication habits ans social relations in spanish students of Secondary School, with special emphasis on their influence of the friends and contacts network. Do we actually interact with all our contacts? Where are the limits of the social interaction quality in young people? These and other questions are answered in this work, using social interaction maps in the presence and technological spheres, using the information obtained from students of Secondary School level. This study allows reinterprete the relationships at school and their educative implications.

Bibliographic References

  • Baier, T., Zirpins, C. & Lamersdorf, W. (2003). Digital Identity: how to be someone on the net. Obtenido el 10 de marzo de 2012  desde  http://vsis­www.informatik.uni­hamburg.de/getDoc.php/publications/125/e­societies2003­Baier­Zirpins­ Lamersdorf.pdf
  • Boase, J., Horrigan, J., Wellman, B. & Rainie, L. (2006).  The Strength of Internet ties. Pew Internet &American life project.  (202­419­-4500 http://www.pewinternet.org)
  • Castañeda, L. & Gutiérrez, I. (2010). Redes sociales y otros tejidos online para conectar personas. En Castañeda, L. (Coord).  Aprendizaje con redes sociales. Tejido educativo para los nuevos entornos. 17­-40. Sevilla: Editorial MAD.
  • Herrero, J., Meneses, J., Valiente, L., Rodríguez, F. (2004). Participación social en contextos virtuales. Psicothema 16(3), 456-­ 460. 
  • Kraut, R., Patterson, M., Lundmark, V., Kiesler, S., Mukophashayay, T. &, R. Scherlis, W. (1998) Internet paradox: a social  technology that reduces social involvement and psychological  well­being?  American Psychological Association,  53(9).  1017­-1031.
  • Kraut, R., Kiesler,S., Boneva,B., Cumming,J. &Helgeson, V. (2001). Internet paradox revisited. Journal of Social Issues, 58, 49­-74.
  • Kraut,   R.,   Fish,   R.,   Root,   R.  &Chalfonte,   B.   (2002).   Informal   Comunication   in  Organizations:   forma,   function,   and  technology. En IS. Oskamp & Spacapan (eds). Human Reactions to Technology: the claremont symposium on applies social   psychology. Beverly Hills, CA: Sage Publications.
  • Lara, T. (2009). El papel de la Universidad en la construcción de su identidad digital. Revista de Universidad y Sociedad del   Conocimiento,   6(1),  15­-21. Obtenido el 7 de febrero de 2012 desde  http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/viewPDFInterstitial/v6n1­lara/19  
  • Matute,  H.   (2002).  ¿Es   verdad   que   Internet   produce   depresión  y   aislamiento?  1er  Congreso  on­line  Observatorio  para   la  Cibersociedad.   Recuperado   el   14     de   Noviembre   de   2010   de   Obtenido   el   10   de   noviembre   de   2011   desde  http://cibersociedad.rediris.es/congreso/comms/g21matute.htm
  • Marlow, C. (2009). Maintained Relationships on Facebook. Overstated. 9 de marzo de 2009. Obtenido el 7 de febrero de 2012  http://overstated.net/2009/03/09/maintained­relationships­on­facebook 
  • McMillan, S.J., & Morrison, M. (2008). Coming of age with te Internet: A qualitative exploration of how the Internet has  become and integral part of Young people´s lives. New Media Society, 8, 73­-95.
  • Peter, J.  & Schouten, A.P.(2006). Friend Networking sites and their relationship to adolescents´well­being and social self­ esteem. CyberPsicology&Behavior, 9, 584-­590.
  • Prendes, M.P. & Sánchez, M.M. (2011). Modelos de interacción entre los jóvenes: relaciones y propuestas. En Martínez, F. y  Solano, I.M. (coord.). Comunicación y relaciones sociales de los jóvenes en la red. Alcoy: Marfil.
  • Solano, I.M. & López, P. (2011). Interacción social comunicación entre jóvenes (pp. 27-­46). En Martínez, F. y Solano, I.M.  Comunicación y relaciones sociales de los jóvenes en la red. Alicante: Marfil
  • Solano, I.M, López, P. & González, V. (2012). Adolescentes y comunicación: Las TIC como recurso para la interacción social  en Educación Secundaria. Revista de Medios en Educación Pixel Bit, pendiente de publicación (premaquetado). Obtenido  el 10 de marzo de 2012 desde http://acdc.sav.us.es/pixelbit/images/stories/A11_022­V1premaq.pdf 
  • Subrahmanyam, K. y Lin, G. (2007). Adolescents on the Net: Internet Use and well­being. Adolescence, 42, 659-­677. 
  • Subrahmanyam, K.,  Reich,  S.M.,  Waechter,  N.,  Espinoza,  G. (2008).    Online  and offline social  networks:  Use of  social  networking sites by emerging adults. Journal of Applied Developmental Psychology, 29, 420­-433.  
  • Vernon, M. (2007). Are friends electric? The promise and perils of online social networking. 18 de octubre de 2007. Obtenido el 7  de febrero de 2012 http://www.baWleofideas.org.uk/index.php/2010/baWles/979/ 
  • Wellman, B. (2001). Physical place and cyberplace: the rise of personalized networking.  Obtenido el 10 de marzo de 2012 desde  http://www.ecommons.net/sustain/mainc136.phtml?show=personal_networking