Experiencia de evaluación formativa y compartida en el Máster Universitario en Formación del Profesorado de Educación Secundaria

  1. Ureña Ortín, Nuria
  2. Ruiz Lara, Encarnación
Aldizkaria:
Psychology, Society & Education

ISSN: 1989-709X 2171-2085

Argitalpen urtea: 2012

Alea: 4

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 29-44

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Psychology, Society & Education

Laburpena

The aim of this paper is to describe and present the results of a formative evaluation experience in the subject and shared resources assessment and the teaching of Physical Education Master�s Degree in Teacher Education Secondary Education with a specialty in Physical Education. Alongside this system of evaluation methodologies have been developed active. The evaluation instruments used were: initial assessment questionnaire, self-assessment questionnaire, evaluation of the teacher and the process by the student�s final evaluation questionnaire of the subject, the teacher daily, individual and group work folder. We analyzed the advantages and problems encountered, and the relationship of these variables with the workload of students and faculty. The main conclusions are that, despite the need for improvements, has involved the students in their learning process and the development of autonomous and cooperative work, so that has favored the acquisition of higher levels of learning, as well as core competencies for professional practice and lifelong learning. It has also articulated the whole process of teaching - learning to make the connection between competence assessment system and methodology.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Bará, J, Domingo, J. y Valero, M. (2008). Taller de formación. Técnicas de aprendizaje cooperativo y aprendizaje basado en proyectos. Murcia: Universidad de Murcia.
  • Díaz, J. (2005). La evaluación formativa como instrumento de aprendizaje en Educación Física. Barcelona: Inde.
  • González, J., y Wagenaar, R. (Eds.). (2003). Tuning Educational Structures in Europe. Informe final. Fase Uno. Bilbao: Universidad de Deusto.
  • López Pastor, V. M. (1999). Prácticas de evaluación en Educación Física: estudio de casos en Primaria, Secundaria y Formación del Profesorado. Valladolid: Universidad de Valladolid.
  • López Pastor, V. M. (Coord.) (2006). La evaluación en Educación Física. Revisión de los modelos tradicionales y planteamiento de una alternativa: la evaluación formativa y compartida. Buenos Aires: Miño y Dávila.
  • López Pastor, V. M. (Coord.). (2009). Evaluación Formativa y Compartida en Educación Superior. Madrid: Narcea.
  • Martínez, L., y Ureña, N. (2008). Evaluación formativa y compartida en la educación superior: desarrollo psicomotor. Revista Española de Educación Física y Deportes, 9, 67-86.
  • Ureña, N., Ruiz, E., y Piñar, M. I. (2010). Evaluación formativa, metodologías activas y desarrollo de competencias en la asignatura del Máster de Secundaria: evaluación y recursos en la enseñanza de la Educación física. Comunicación presentada en el V Congreso Internacional de Evaluación Formativa en Docencia Universitaria. 1 de octubre, Guadalajara.