Instrumento de evaluación sobre higiene posturalopinión del profesor de educación física

  1. Eduardo Urbina
  2. María del Pilar Sainz de Baranda Andújar
  3. Olga Rodríguez Ferrán
Revista:
Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte

ISSN: 1577-0354

Año de publicación: 2010

Volumen: 10

Número: 40

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte

Resumen

The objectives of this study were to assess the views of the physical education teacher about an instrument for the assessment of postural health and to determine its relevance in the courses of mandatory secondary education, with the intent to study the content validity of the assessment instrument. The sample was composed of 34 physical education teachers of mandatory secondary education in Murcia, Spain. A selective methodology was used, utilizing a survey in the format of a questionnaire with two parts: the "Postural Health Questionnaire", which was designed and validated in a previous study, and the "General Assessment Questionnaire", for a qualitative assessment. The data were processed with descriptive statistics. The results demonstrate that the implementation of the questionnaire is relevant for first-year mandatory secondary education and that it is an important tool to assess knowledge about postural health in secondary education. Qualitatively, the understanding of the questionnaire and its usefulness are highlighted; however, the length should be reduced and its visual format should be improved.

Referencias bibliográficas

  • Alier, A. (1990). Cifosis. En R. Viladot, O. Cohi, y S. Clavell (Eds.), Ortesis y prótesis del aparato locomotor. Tomo I. Columna vertebral (pp. 69- 76). Barcelona: Masson.
  • Aufdermaur, M. (1981). Juvenile Kyphosis (Scheüermann’s disease). Radiography, histology and pathogenesis. Clinical Orthopaedic, 154, 166- 174.
  • Blair, S.N. (1995). Exercise prescription for health. Quest, 47(3), 338- 353.
  • Borrás, D. (2007). Evaluación del grado de conocimientos higiénico- posturales en escolares de secundaria de la región de Murcia. [Tesis de Master]. Universidad Católica San Antonio de Murcia.
  • Bulger, S. M. y Housner, L. D. (2007). Modified delphi investigation of exercise science in physical education teacher education. Journal of Teaching in Physical Education, 26, 57-80.
  • Cantó, R. y Jiménez, J. (1998). La columna vertebral en la edad escolar: la postura correcta, prevención y educación. Madrid: Gymnos.
  • Cardon, G.M., De Clercq, D.L., y De Bourdeaudhuij, I.M.M. (2002). Back education efficacy in elementary schoolchildren a 1- year follow up study. Spine, 27(3), 299- 305.
  • Carretero-Dios, H., y Pérez, C. (2005). Normas para el desarrollo y revisión de estudios instrumentales. International Journal of Clinical and Health Psychology, 5(3), 521-551.
  • Casimiro, A.J. (2000). Educación para la salud, actividad física y estilo de vida. Actividad física y su práctica orientada hacia la salud. Almería: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Almería.
  • Commandre, F.A., Fourre, J.M., Gagnerie, F., Alaloui, M., y Bouzayan, A. (1985). Niño, raquis y deporte. Archivos de Medicina del Deporte, 7(2), 221- 228.
  • Corbin, C.B. y Pangrazi, R.P. (1992). Are American children and youth fit?. Research quarterly for exercise and sport, 63(2), 96- 106.
  • Dunn, J. G., Bouffard, M., y Rogers, W. T. (1999). Assessing Item ContentRelevance in Sport Psychology Scale-Construction Research: Issues and Recommendations. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 3(1), 15-36.
  • Fucci, S. y Benigni, M. (1991). Biomecánica del aparato locomotor aplicada al acondicionamiento muscular. Barcelona: Doima.
  • González, J.L., Rodríguez Gimeno, J.M., De La Puente, E., y Díaz, M.A. (2000). Tratamiento de la columna vertebral en la Educación Secundaria Obligatoria: Parte I. Prevención y ejercicios poco recomendables. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 1 (1) pp. 27- 48.
  • Harris, J. (1995). Physical education: a picture of health?. The British Journal of Physical Education, 26(4), 25- 32.
  • Hernández, J.L., Velázquez, R., Garoz, I., López, C., López Rodríguez, A., Martínez, Mª E., Alonso, D., Maldonado, A., Moya, J.Mª y Castejón, F.J. (2006). La formación de conceptos en Educación Física: ¿Qué saben los alumnos de Educación primaria? Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 6 (24) pp.173-187.
  • Herrador, J., Latorre, P., y Zagalaz, Ma. L. (2002). La Postura: Consideraciones preventivas, higiénica y educativas. Revista de Educación Física, 87, 11-18. La Coruña.
  • M.E.C. (1991). Real Decreto 1007/1991, de 14 de junio, por el que se establecen las enseñanzas mínimas correspondientes a la Educación Secundaria Obligatoria. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
  • M.E.C. (2000). Real Decreto 3473/2000, de 16 de enero, por el que se establecen las enseñanzas mínimas correspondientes a la Educación Secundaria Obligatoria. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
  • M.E.C. (2006). Real Decreto 1631/ 2006, de 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas correspondientes a la Educación Secundaria Obligatoria. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
  • Méndez, F. y Gómez, Conesa A. (2001). Postural hygiene program to prevente low back pain. Spine, 26(11), 1280- 1286.
  • Peiró, C. y Devis, J. (1993). Innovación en educación física y salud: el estudio de un caso de investigación colaborativa. En II Encuentro Unisport sobre sociología deportiva. Investigación alternativa en Educación Física. Málaga: Unisport.
  • Pollock, M.L., Feigenbaum, M.S., y Brechue, W.F. (1995). Exercise prescription for physical fitness. Quest, 47(3), 320- 337.
  • Rodríguez, P.L. (2000). La higiene postural en educación física. Propuesta de aplicación de un programa escolar. Educación Física y salud. En Actas del II Congreso Internacional de Educación Física (pp. 255- 286). Jerez: FETE- UGT.
  • Sainz de Baranda, P., Rodríguez, P., Santonja, F., y Andujar, P. (2006). La columna vertebral del escolar. Sevilla: Wanceulen.
  • Salinas, D. (2002). ¡Mañana examen! La evaluación: entre la teoría y la realidad. Barcelona: Graó.
  • Santonja, F., Pastor, A., y Serna, L. (2000). Valoración radiográfica de las desalineaciones sagitales del raquis. Selección, 9(4), 216- 229.
  • Santonja, F., Rodríguez, P.L., Sainz de Baranda, P., y López Miñarro, P.A. (2004). Papel del profesor de educación física ante las desalineaciones de la columna vertebral. Selección, 13(1), 5- 17.
  • Serna, L., Santonja, F., y Pastor, A. (1996). Exploración clínica del plano sagital del raquis. Selección, 5(2), 36- 50.
  • Subramanian, P. R., y Silverman, S. (2000). Validation of scores from an instrument assessing student attitude toward physical education. Measurement in Physical Education & Exercise Science, 4(1), 29-43.
  • Vayer, P., Duval, A. y Roncin, C. (1993). Una ecología de la escuela. Barcelona: Paidós.
  • Velázquez, J. J. y Moreno, J. A. (2008). Instrumentos de evaluación utilizados en la E.S.O. por el profesorado de Educación Física en los I.E.S. públicos de la Región de Murcia. En F. Ruiz y E. González del Hoyo (Eds.), Libro de Actas del V Congreso Internacional FEADEF (pp 375-380). Valladolid: AVAPEF
  • Wieserma, L. D. (2001). Conceptualization and development of the sources of enjoyment in youth sport questionnaire. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 5(3), 153-157.
  • Zhu, W., Ennis, C. D., y Chen, A. (1998). Many-faceted rasch modelling expert judgment in test development. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 2(1), 21-39.