Familia - Escuela - Comunidadpilares para la inclusión

  1. Bell Rodríguez, Rafael
  2. Illán Romeu, Nuria
  3. Benito Martínez, Juan
Journal:
RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

ISSN: 0213-8646

Year of publication: 2010

Issue Title: Educación y exclusión social

Issue: 69

Pages: 47-58

Type: Article

More publications in: RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

Abstract

The paper addresses the need to establish a solid family-school-community relationship from the perspective of the historical, cultural approach. Such relationship is necessary to ensure its decisive contribution to making people with some disability get real access to culture, which is considered the most promising avenue for their human development.

Bibliographic References

  • ARIAS, G. (2002). “Diversidad, cultura y desarrollo personal desde una perspectiva histórico cultural”. En R. BELL RODRÍGUEZ Y R. LÓPEZ MACHÍN (Comps.), Convocados por la diversidad. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
  • ARIAS, G. (2007). Educación, desarrollo, evaluación y diagnóstico desde el enfoque histórico cultural. La Habana: Universidad de La Habana.
  • ARNÁIZ SÁNCHEZ, P. E ILLÁN ROMEU, N. (1996). “Procesos de enseñanza-aprendizaje ante las necesidades educativas especiales”. En N. ILLÁN ROMEU (Coord.), Didáctica y organización en Educación Especial (pp. 69-90). Málaga: Ediciones Aljibe.
  • BARTON, L. (1998). Discapacidad y sociedad. Madrid: Morata.
  • BELL, R. (2009). Educación vs. Exclusión. Dos aportes de la educación cubana a la superación de la exclusión. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
  • BENITO, J. (2005). “Educación y ciudadanía”. En VV.AA., Una Europa solidaria: ciudadanía y cooperación internacional. Oviedo: Eikasia e Instituto de Estudios para la Paz y la Cooperación.
  • BENItO, J. (2008). “Educación social para la igualdad”. En M. Hernández (Coord.), Exclusión social y desigualdad (pp. 79-104). Murcia: Universidad de Murcia.
  • CASTRO, P. (2007). Discapacidad, familia y sexualidad. Jalisco: Editorial MH.
  • ECHEÍTA, G. (2007). Educación para la inclusión o educación sin exclusiones. Madrid: Narcea.
  • FARIÑAS, G. (2008). Maestro. Para una didáctica del aprender a aprender. La Habana: Editorial Félix Varela.
  • GARCíA, G. et al. (2008). Compendio de Pedagogía. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
  • ILLÁN, N. (Coord.) (1996). Didáctica y organización en Educación Especial. Málaga: Ediciones Aljibe.
  • MARÍN, C. (2010). Ponencia II Congreso Iberoamericano sobre el Síndrome de Down. Granada.
  • PUPO, R. (2007). El ensayo como búsqueda y creación. Hacia un discurso de aprehensión compleja. México: Universidad Popular de La Chontalpa.
  • VYGOTSKI, L.S. (1989). Obras completas. La Habana: Pueblo y Educación.
  • VYGOTSKI, L.S. (1991). Acerca del desarrollo cultural del niño. Moscú: Universidad de Moscú.