Creatividad e inteligenciaun estudio en Educación primaria
- López Martínez, Olivia
- Navarro Lozano, Juan
ISSN: 0212-4068, 1989-9106
Año de publicación: 2010
Volumen: 28
Número: 2
Páginas: 283-296
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Revista de investigación educativa, RIE
Resumen
The aim of this study is to identify the relationship between changes in creativity and intelligence. Our sample was made up of 90 pupils of a nursery and primary school located in Jumilla (Murcia, Spain). The objective, hypothesis and the characteristics of the sample require a quasi-experimental methodology with an experimental group and a control group similar to the first one. The results show the absence of a relationship between changes in any of the creativity factor measured and general intelligence at the early stages of Primary Education. In other words, there is not a significant and strong relationship between intelligence and creativity, nor can we state that a high level of intelligence would ensure an increase in the level of creativity higher than that experienced by any another participant. All the above is in tune with the theoretical assumption that creativity is a theoretical construct independent of intelligence.
Referencias bibliográficas
- Corbalán, F. J., Martínez, F., Donolo, D. S., Alonso, C., Tejerina, M., y Limiñana, R. M. (2003). CREA. Inteligencia Creativa. Una medida cognitiva de la creatividad. Madrid: TEA Ediciones.
- Csikszentmihalyi, M. (2006). Creatividad. (2ª ed. en castellano) Barcelona: Paidós.
- Gardner, H. (1999). Mentes creativas. Una anatomía de la creatividad. Barcelona: Paidós.
- Guilford, J.P. (1956). Structure of intellect. Psychological Bulletin, 53, 267-293.
- Guilford, J.P. (1977). La naturaleza de la inteligencia humana. Buenos Aires: Paidós.
- López Martínez, O. (2001). Evaluación y desarrollo de la creatividad. Murcia: Servicio de Publicaciones Universidad de Murcia.
- López Martínez, O. y Navarro Lozano, J. (2008). Estudio comparativo entre medidas de creatividad: TTCT vs. CREA Anales de Psicología, 24 (1), 138-142.
- López Martínez, O. y Navarro, J. (2010) Rasgos de personalidad y desarrollo de la creatividad. Anales de Psicología, 26 (1), 151-158.
- Martínez Beltrán, J. M. y Rimm, S. (1985). Cuestionario de creatividad. Madrid: San Pío X.
- Navarro Lozano, J. (2008) Mejora de la creatividad en el aula de primaria. Murcia: Servicio de Publicaciones Universidad de Murcia.
- Pardo, A. y San Martín, R. (2004). Análisis de datos en psicología II. (4ª ed.) Madrid: Ediciones Pirámide.
- Torrance, E.P. (1974). The Torrance tests of creative thinking-TTCT Manual and Scoring Guide: Verbal test A, figural test. Lexington, KY: Ginn.
- Renzulli, M.J.; Gay Ford, B.; Smith, L. y Renzulli, J. (1986). New Directions in creativity. Connecticut: Creative Learning Pres, Inc.
- Rimm, S. (1976). Group Inventory for Finding Creative Talent. Watertown,W1: Educational Assessment Service.
- Sternberg, R. J. y O’ Hara, L. (2005). Creatividad e inteligencia. Cuadernos de Información y Comunicación, 10, 113-149.
- Yuste Herranz, C. (2002) Baterías de Aptitudes Diferenciales y Generales. BADYG-Renovados. Madrid. CEPE.
- Wallach, M.A. y Kogan, N. (1965). Modes of thinking in young children. A study of the creativity-inteligence distintion. New York: Holt, Rinehart y Winston, Inc.