Frecuencia cardiaca, formas de organzación y situaciones de juego en baloncesto

  1. Enrique Ortega Toro
  2. José Manuel Palao Andrés
  3. Carmen Puigcerver Mula
Revista:
Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte

ISSN: 1577-0354

Any de publicació: 2009

Volum: 9

Número: 36

Tipus: Article

Altres publicacions en: Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte

Resum

Introduction: The purpose of this study was to find out the effect of task organization and different game situations on intensity and of repetitions in basketball. Method: A quasi-experimental design with twelve players group of 12, 4 ± 0, 7 years-old average was done. Three training sessions about lay-up was realized. The independent variables were task organization and different game situations. The dependent variables were heart rate and number of repetitions, and player´s perception about intensity and work. Results: a) statistically significant differences in heart rate between the status of 1x0 and 2x2 (p =. 014), and trends towards significance between the situation of game 1x0 and 3x3 (p =. 065), b) were statistically significant differences in heart rate between the situation frequents gaming 1x0 circuit on the rows (p =. 027) and forms involving simultaneous moves (p =. 000), and the game situation 1x1 between rows with respect to the ways games with simultaneous participation (p =. 014); c) The effect of the interaction between the game situation factor and type of organization was statistically significant (F6, 42 = 9,256, p =. 000 ). Are statistically significant differences in the number of operations performed by the players on the combination of the four game situations and the three types of organization. Conclusions: a) The groups in circuits had a greater number of repetitions and intensity perceived, b) the groups in games through forms showed greater heart rate and more repetitions, and c) the group in rows presented no value to excel regard to the task structure. From the collected data, it is deduced that depending on which are the objectives of the sports abilities, will be more useful adapted to use a type of organization or another one.

Referències bibliogràfiques

  • Bompa, T. (2000). Total Training for young champions. Champaign: Human kinetics.
  • Bompa, T. (2003). Periodización. Teoría y metodología del entrenamiento.Barcelona: Hispano Europea.
  • Bunner G. (1999). Introducción de los niños en el atletismo a través del juego. Manual de atletismo en pabellones. Cuadernos de Atletismo de la RFEA, 46, 169-215.
  • Bunner, G. (1997). Introduciendo a los niños en el atletismo a través de actividades de juego y aprendizaje. Cuadernos de Atletismo de la RFEA, 39,41-49.
  • Calderón, A., & Palao, J. M. (2005). Incidencia de la forma de organización en la sesión sobre el tiempo de práctica y la percepción de la motivación en el aprendizaje de habilidades atléticas. Apunts: Educación Física y Deportes, 81, 29-38.
  • Calderón, A., Palao, J. M., & Ortega, E. (2005). Incidencia de la forma de organización sobre la participación, el feedback impartido, la calidad de las ejecuciones y la motivación en la enseñanza de habilidades atléticas. Cultura, Ciencia y Deporte, 3, 145-155.
  • Cárdenas, D. (2003). El proceso de formación táctica colectiva desde una perspectiva constructivista. En A. López, C. Jiménez, y R. Aguado (Eds.),
  • Didáctica del baloncesto en las etapas de formación (pp.179-209). Madrid: Editores.
  • Castillo, I., Balaguer, I. & García-Merita, M. (2007) Efecto de la práctica de actividad física y de la participación deportiva sobre el estilo de vida saludable en la adolescencia en función del género. Revista de Psicología del Deporte, 16(2), 201-210
  • Chen A, Ennis, CD, Martin R, & Sun, H. (2007). Is in-class physical activity at risk in constructivist physical education?. Research Quarterly for Exercise and Sport, 78 (5), 500-509.
  • Cervantes J.C., Rodas, G., Capdevila, L. (2009). Perfil psicofisiológico de rendimiento en nadadores basado en la variabilidad de la frecuencia cardíaca y en estados de ansiedad precompetitiva. Revista de Psicología del Deporte, 18(1), 37-52.
  • De la Vega, R. Del Valle, S. Maldonado, A. & Moreno, A. (2008). Una nueva herramienta para la comprensión táctica del fútbol. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 8 (30), 130-145
  • Del Rio, J.A. (2000). Metodología del baloncesto. Barcelona: Paidotribo
  • Delgado, M.A. (1991). Los estilos de enseñanza en educación física. Granada: ICE.
  • Fontecha, C. (2003). Pautas metodológicas para un aprendizaje eficaz. En A. López, C. Jiménez, y R. Aguado (Eds.), Didáctica del baloncesto en las etapas de formación, (pp.43-57). Madrid: Editores.
  • Giménez, F.J., & Sáenz-López, P. (2004). Aspectos Teóricos y prácticos de la iniciación al baloncesto. Sevilla: Wanceulen
  • Gómez, M.A., Lorenzo, A., Ortega, E., & Olmedilla, A. (2007). Diferencias de los indicadores de rendimiento en baloncesto femenino entre ganadores y perdedores en función de jugar como local o como visitante. Revista de Psicología del Deporte, 16(1), 41-54.
  • Griffin, L.L., & Patton, K. (2005). Two decades of teaching games for understanding: Looking at the past, present, and future. En L.L. Griffin y J.I. Butler (Eds.), Teaching games for understanding (pp. 1-17). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Harrison, J.W., Blakemore, C.L., Richards, R.P., Oliver, J., Wilkinson, C., & Fellingham, G.W. (2004). The effects of two instructional models? Tactical and skill teaching? on skill development and game play, knowledge, selfefficacy, and student perceptions in volleyball. The Physical Educador, 61(4),186-199.
  • Mitchell, S.A., Oslin, J.L., & Griffin, L.L. (2003). Sport Foundations for Elementary Physical Education: A Tactical Games Approach. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Mora, J.A., Diáz, J., & Elósegui, E. (2009). Estudio de las estrategias cognitivas en algunos deportes con interacción motriz y sin interacción motriz. Revista de Psicología del Deporte, 18(2), 165-180.
  • Ortega, E. (2006). La competición como medio formativo en el baloncesto. Sevilla: Wanceulen.
  • Ortega, E., Cardenas, D., Sainz de Baranda, P., & Palao, J.M. (2006b). Analysis of the final actions used in basketball during formative years according to player's position. Journal of Human Movement Studies, 50(4), 421-437
  • Ortega, E., Cárdenas, D., Sainz de Baranda, P., & Palao, J.M. (2006a). Differences in competitive participation according to player's position in formative basketball. Journal of Human Movement Studies, 50(2), 103-122
  • Ortega, E., Giménez, J.M., & Olmedilla (2008). Utilización del vídeo para la mejora de la percepción subjetiva de la eficacia competitiva y del rendimiento en jugadores de baloncesto. Revista de Psicología del Deporte, 17(2), 279-290.
  • Ortega, E., Ortega, V., & Asensio, J. (2004). Basquetebol, proceso de enseñanza del lanzamiento en carrera o entrada al cesto. Revista Stadium, 190, 32-43.
  • Ortega, E., Palao, J.M., Cárdenas, D., Lorenzo, A., & Gómez, M.A. (2007). Analysis of the efficacy of possessions in boy’s 16-and-under basketball teams: Differences between winning and losing teams. Perceptual and Motor Skill, 104, 961-964
  • Piñar, M.I. (2005). Incidencia del cambio de un conjunto de reglas de juego sobre algunas de las variables que determinan el proceso de formación de los jugadores de minibasket (9-11 años). [Tesis Doctoral]. Universidad de Granada.
  • Schmidt, R.A., & Lee, T. (2005). Motor Control And Learning: A BehavioralEmphasis (4º edición). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Schmidt, R.A., & Wrisberg, C. A. (2004). Motor Learning and Performance (3º edición). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Seybold, A. (1974). Principios pedagógicos en la Educación Física. Buenos aires: Kapelusz.
  • Sierra-Bravo, R. (1996). Técnicas de investigación social. Madrid: Paraninfo.
  • Silverman, S, Kulinna, P., & Crull, G. (1995). Skill-related task structures, explicitness, and accountability: Relationships with student achievement. Journal of Teaching Physical Education, 11, 139-149.
  • Silverman, S. (1985). Relationship of engagement and practice trials to student achievement. Journal of Teaching in Physical Education, 5, 13-21.
  • Silverman, S. (1993). Student characteristics, practice, and achievement in physical education. Journal of Educational Research, 87(1) 54-61.
  • Silverman, S., Subramaniam, P., & Mays, A. (1998). Task structures, student practice, and skill in physical education. Journal of Educational Research, 91(5), 298-306.
  • Silverman, S., Subramanian, P. R., y Woods, A. M. (1998). Task structures, student practice, and student skill level in physical education. Journal of Educational Research, 91, 298-306.
  • Silverman, S., Subramanian, P.R., Woods, A.M. (1998). Task structures, student practice, and student skill level in physical education. Journal of Educational Research, 91, 298-306.
  • Silverman, S., Tyson, L., & Krampitz, J. (1992). Teacher feedback and acchivement in physical education: interaction with student practice. Teaching & Teacher Education, 8(4), 333-344.
  • Silverman, S., Tyson, L., & Monford, L. M. (1988). Relationships of organization, time and student achievement in physical education. Teaching and Teacher Education, 4, 247-257.
  • Singer, F.J. (1984). The learning of athletic skills and the use of the strategies. International Journal of Sport Psychology, 15, 271-282.
  • Thomas, J.R., & Nelson, J.K. (2007). Métodos de investigación en actividad física. Barcelona: Paidotribo.
  • Thorpe, R.D., & Bunker, D.J. (1983). From theory to practice. The bulletin of Physical Education, 18, 17-22.
  • Torres, C. (2006). La formación del educador deportivo en baloncesto. Sevilla: Wanceulen.