Adolescentes, violencia y familia en la ciudad de Córdoba (Argentina)

  1. Barrón, Margarita
  2. Bas Peña, Encarna
  3. Crabay, Marta Isabel
  4. Schiavoni, María cristina
Revue:
Pedagogía social: revista interuniversitaria

ISSN: 1139-1723

Année de publication: 2010

Titre de la publication: Infancia y adolescencia en dificultad social

Número: 17

Pages: 83-95

Type: Article

DOI: 10.7179/PSRI_2010.17.07 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Pedagogía social: revista interuniversitaria

Objectifs de Développement Durable

Résumé

Increasing violence, it´s magnitude and destructive effects on those more disadvantaged and vulnerable challenged us to investigate them. We considered that the absence of social support (family, school, state) increases the possibilities of violence in adolescents. We described and characterized, violence related conducts in adolescents, and developed intervention strategies promoting prevention We worked with a sample of adolescents both at schools and those who left school, of Córdoba (Argentina) city gathering data with an anonymous survey processed by Epi- Info. Likewise, participative strategies were used � group discussions- to promote group productions on the significance of violence.

Références bibliographiques

  • Bandura, A. (1973): “Social learning theory of aggression”. In J. F. Knutson (Ed.): The control of aggression: Implications from basic research. Chicago, Aldine.
  • Bandura, A. (1986): “Psychology of crime and criminal justice” (pp. 198-236). The social learning perspective: Mechanisms of aggression. In H. Toch (Ed.): Prospect Heights. IL, Waveland Press.
  • Bandura, A. (1991): “Self-efficacy mechanism in physiological activation and health-promoting behavior.” In J. Madden, IV (Ed.): Neurobiology of learning, emotion and affect (pp. 229-270). Nueva York, Raven, 1991.
  • Barrón, M. (Comp) (2006): Violencia. Serie Adolescencia Educación y Salud 2. Córdoba (Argentina). Brujas.
  • Barrón, M. (2005): Inequidad sociocultural, riesgo y resiliencia. Serie Adolescencia Educación y Salud 1. Córdoba (Argentina). Brujas.
  • Bas Peña, E. (2001): “Educación Social y prevención de la violencia juvenil. Orientaciones y propuestas prácticas”. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, nº 8, pp. 209-230. Disponible en: http://www.uned.es/pedagogiasocial.revistainteruniversitaria
  • Bleichmar, S. (2005): La subjetividad en riesgo. Barcelona, Paidós
  • Castel, R. (1995): La metamorfosis de la cuestión social. Barcelona, Paidós.
  • Centers for Disease Control and Prevention. Youth Risk behavior Surveillance Summaries, [2003]. MMWR 2006;55(No. SS-#).
  • Crabay, M. (2000). Prevención y educación. Área de Prevención y Riesgos Psicosociales. Río Cuarto, UNRC.
  • Crabay, M (2007): Adolescencias y Juventudes. Córdoba (Argentina). Brujas.
  • Frydenberg, E. y Lewis, R. (1991): “Adolescent doping: The different ways in which boys and girlcope”. Journal of Adolescente, 14,pp. 119-133.
  • Galende, E. (1997): De un horizonte incierto. Barcelona, Paidós.
  • Lazarus, R. S. y Folkman, S. (1986 a): Estrés y procesos cognitivos. Barcelona, Ediciones Martínez Roca, pp. 140-244.
  • Mayor Zaragoza, F. ( 2001): Un mundo nuevo. Barcelona, Círculo de lectores.
  • McAlister, A. (1998): La violencia juvenil en las Américas: Estudios innovadores de investigación, diagnóstico y prevención. Washington, Organización Panamericana de la Salud. Disponible en: http://www.paho.org/Spanish/HPP/HPF/ADOL/ violence.pdf
  • Milgran, N. A. y Palti, G. (1993): “Psychosocial characteristics of resilient children”. J Res Pers 1993, 27, pp. 207-21.
  • Morín, E. (2001): Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Barcelona, Paidós.
  • Morín, E. (1998): La cabeza bien puesta. Barcelona, Paidós.
  • Tedesco, J. C. (1998): Los grandes retos del nuevo siglo. Aldea global y desarrollo local. En G. Pérez Serrano (coord.): Contexto cultural y socioeducativo de la educación (pp. 19-51). Sevilla, Universidad de Sevilla.
  • Sennet, R. (2000): La corrosión del carácter. Las consecuencias personales del trabajo en el nuevo capitalismo. Barcelona. Anagrama