Aprendizaje y competenciasuna nueva mirada

  1. Hernández Pina, Fuensanta 1
  2. Martínez Clares, Pilar 1
  3. Martínez Juárez, Miriam 1
  4. Fuensanta Monroy 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Zeitschrift:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Datum der Publikation: 2009

Titel der Ausgabe: Orientación para el desarrollo de competencias

Ausgabe: 20

Nummer: 3

Seiten: 312-319

Art: Artikel

DOI: 10.5944/REOP.VOL.20.NUM.3.2009.11505 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Zusammenfassung

The most important challenges faced by today’s society is lifelong learning and competence-based training. Learning is no longer seen as a passive process carried out in formal environments, but should be reconceptualised as a lifelong and life-wide development. Continuous, permanent training is more important than ever before and these changes demand an educational model based on learning and on comprehensive, competence-based training. In order to explain such a phenomenon, a number of research studies, theories and models have been carried out, which position the learner as “main social actor” of this process. With regard to competences (term coined nowadays which seems to be both complex and multifunctional), comprehensive training based on competences is fostered, which enables people to confront, not only current events but also future challenges. This paper presents a new vision of these two aspects bearing in mind the importance of learning and competences in the Bologna Process. In order to do so, we integrated the different dimensions of the Professional Action Competence (C.A.P. for short) and qualitative and quantitative conceptions of learning and conceptions of teaching.

Bibliographische Referenzen

  • Biggs, J. (1987). Student approaches to learning and studying. Melburne: Australian Council for Educational Research.
  • Caballero, M. A (2007). “La adaptación al Espacio Europeo de Educación Superior como escenario para la reflexión sobre el proceso de enseñanza-aprendizaje en el ámbito universitario: algunas propuestas para un cambio significativo”. REOP, Vol. 18 (2), 167-177.
  • CCU. (2000). Memorándum sobre el aprendizaje permanente. COMISIÓN DE LAS COMUNIDA-DES EUROPEAS. Bruselas, 30.10.2000, SEC (2000) 1832.
  • Centre for Educational Research and Innovation (CERI) (2008) More about the Social Outcomesn of Learning Projet. http://www.oecd.org/document/35/0,3343,en_2649_35845581_35762147_1_1_1_1,00.html.
  • Delors, J. (Coord.) (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana. UNESCO.
  • Echeverría, B. (2005). Competencia de acción de los profesionales de la orientación. Madrid: ESIC.
  • Hernández Pina, F. (2004). Enseñar y aprender en la Universidad: ¿Qué enseñar? ¿Qué aprender? Actas del III Symposium Iberoamericano de Docencia Universitaria Pedagogía Universitaria: Hacia un Espacio de Aprendizaje Compartido. ICE de Universidad de Deusto, pp. 81-93.
  • Hernández Pina, F. (2009). University academics ‘and students’ conceptions of teaching and learning in Higher Education. Comunicación presentada ECER, Viena.
  • Hernández Pina, F. y Martínez Clares, P. (2008). La formación en competencias en educación superior: un nuevo factor de calidad en el contexto multicultural. En E. Soriano (Coord.). Educar para la ciudadanía intercultural y democrática. Madrid: La Muralla.
  • Hernández Pina, F.; Martínez Clares, P.; Da Fonseca Rosario, P. y Rubio Espín, M. (2005). Aprendizaje, competencias y rendimiento en educación Superior.Madrid: La Muralla.
  • Kember, D. (1997). A reconceptualisation of the research into university academics. conceptions of teaching. Learning and Instruction, 7(3), 255-275.
  • Le Boterf, G. (2001). Ingeniería de las competencias. Barcelona: Gestión 200, S.A.
  • Martínez Clares, P (2009). Formación basada en competencias. ¿Ser o tener competencias? Mesa Redonda: XIV Congreso Nacional de Modelos de Investigación Educativa. Educación. Huelva.
  • Martínez Clares, P. y Echeverría, B. (2009). “Formación basada en competencias”. Revista de Investigación Educativa, Vol. 27, 1, 125-147.
  • Martínez Clares P.; Martínez Juárez, M. y Muñoz, M. (2008). “Aprendizaje por competencias en educación superior”. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxia e educación. Vol, 16 (1-2), pp 193-213.
  • Niemi, H. (2003) Competence Building in Life-Wide Learning, in P. Conçeicăo, M. V. Heitor & BÅ. Lundwall (Eds) Innovation and Competence Building with Social Cohesion for Europe, 219-239. Cheltenham: Edward Elgar.
  • Niemi, H. (2009). “Why from Teaching to Learning?” European Educational Research Journal. Vol. 8 (1). http://www.wwwords.co.uk/eerj/.
  • Prosser, M., Ramsden, P., Trigwell, K. y E. Martin. (2003). “Dissonance in experience of teaching and its relation to the quality of student learning”. Studies is Higher Education, 28, 37-48.
  • Sfard, A. (1998). “On Two Metaphors for Learning and the Dangers of Choosing Just One”. Educational Researcher, 27(2), 4-13.
  • Samuelowicz, K. y Bain, J. D. (1992). “Conception of teaching held by academia teachers”. Higher Education, 24, 93-112.
  • Trigwell, K. y Prosser, M. (1996). “Changing approaches to teaching: a relational perspective”. Studies is Higher Education, 21, 275-284.
  • UNESCO, (1998). “La educación superior en el siglo XXI: Visión y Acción”. Conferencia Mundial sobre Educación Superior. París, Octubre 1998.