Clasicismo e innovación en la producción nacional de comedia televisiva en España (2000-2010)

  1. Diego González, Patricia
  2. Grandío, María del Mar
Journal:
Comunicación: revista Internacional de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Estudios Culturales

ISSN: 1989-600X

Year of publication: 2011

Issue: 9

Pages: 49-65

Type: Article

More publications in: Comunicación: revista Internacional de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Estudios Culturales

Abstract

The situation comedy is one of the most popular genres in television history. With the beginning of the 21s century, new creative sitcoms coming from USA and United Kingdom have revitalized the genre with influences coming from reality shows and the documentary style. However, few of these international ten dencies are arriving in European countries such as Spain. This paper will systematize the production of Spanish TV comedies between 2000 and 2010 in order to find out which international formats are most popular (sitcoms, dramedies and sketches) and which of the main characteristics in terms of narrative, production and humour are. We will pay special attention to the sitcom format studying the case of some of the more successful situation comedies in the Spanish market such us Siete Vidas (TV 5, 1999) and its spinoff Aída (TV 5, 2004) together with others that represent the Spanish contribution to the 21st century new comedy style as Camera Café (TV 5, 2005), Muchachada Nui (La 2, 2007) o Qué vida más triste (La Sexta. 2008), the first online sketch program that has been adapted into television coming from the Internet

Bibliographic References

  • BONAUT, Joseba; GRANDÍO, María del Mar (2009); "Transgresión y ruptura en la creación del humor en la nueva sitcom". En FERNÁNDEZ, P. (Cord.), Rompiendo moldes. Discurso, género en hibridación en el siglo XXI, Comunicación Social, Sevilla, 2009, pp. 32-50.
  • DIEGO, Patricia (2010), La ficción en la pequeña pantalla. Cincuenta años de series en España. Eunsa, Pamplona.
  • DIEGO, Patricia y PARDO Alejandro (2008), “Estándares de producción de “dramedias” familiares en España: El caso de Médico de familia, Cuéntame cómo pasó y Los Serrano”. En Medina, M. (Coord.): Series de television, Yumelia, Madrid, pp. 45-74.
  • DUNLEAVY, Trisha (2008): “Hybridity in TV Sitcom: the case of Comedy Verité”. Flow TV en http://flowtv.org/?p=2244. Consultado el 10/06/09.
  • FRAZER, June. (1993); “Father Knows Best and The Cosby Show: Nostalgia and the sitcom tradition”. Journal of Popular Culture, 27 (3), 163-172.
  • GRANDÍO, María del Mar; DIEGO, Patricia (2009): “La influencia de la sitcom americana en la producción de comedias televisivas en España”. En Ámbitos, Vol. 18, Universidad de Sevilla, 2009, pp. 83-97.
  • HOLMES, Su, JERMYN Deborah (2004); Understanding reality television. Abingdon-New York: Routledge.
  • MARRA, Agnese (2005): “Alienígenas en el móvil”. Suplemento Crónica. El Mundo. Publicado el 28 de agosto de 2005, nº 515. Disponible en Internet (20.10.10) http://www.elmundo.es/suplementos/cronica/2005/515/1125180010.html.
  • MILLS, Brett (2004). «Comedy Vérité: Contemporary Sitcom Form». Screen (45)2, 63-78.
  • MUÑOZ, David (2009). «De La hora Chanante a Noche Sin tregua: La cantera de humor de la Paramount Comedy». En SANGRO P.; SALGADO A. (eds.); El entretenimiento en TV: Guión y creación de formatos de humor en España. Barcelona: Laertes.
  • PIERSON, David (2004). «A show about nothing: Seinfeld and the modern comedy of manners». The Journal of Popular Culture 34(1), pp. 49-64.
  • RODRÍGUEZ, Mercedes. “Qué vida más triste da el salto de Internet a la parrilla de La Sexta”. Disponible en: http://www.diariovasco.com/20081015/tvcomunicacion/vida-triste-salto-desde-20081015.html. Consultado el 16/06/2009.
  • SANGRO P.; SALGADO A. (eds.); El entretenimiento en TV: Guión y creación de formatos de humor en España. Barcelona: Laertes.